• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
دو شنبه 31 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 17053
+
-

جورج نادر؛ سایه ابوظبی در کاخ سفید

نیویورک‌تایمز اسناد جدیدی از دخالت ولیعهد ابوظبی در انتخابات آمریکا منتشر کرد

گزارش
جورج نادر؛ سایه ابوظبی در کاخ سفید

به موازات جدی‌تر شدن پرونده دخالت‌ کشورهای خارجی در انتخابات آمریکا، نام جورج نادر، تاجر لبنانی - آمریکایی 59ساله نیز بیش از پیش در رسانه‌ها مطرح می‌شود، تا جایی که از وی با عنوان سایه ابوظبی در کاخ سفید یادشده است. اما جورج نادر کیست و چگونه توانسته وارد یکی از پیچیده‌ترین معادلات سیاسی امروز جهان شود؟

به‌نظر می‌رسد نقطه ورود نادر به معادلات سیاسی، فعالیت‌های او در دهه70 میلادی به‌عنوان نویسنده و بعد از آن سردبیر مجله «میدل‌ایست اینسایت» بوده است. به ادعای شبکه الجزیره، نادر با استفاده از موقعیت خود در این نشریه که پایگاه مهمی برای شناخت سیاست‌های عربی، اسرائیلی و ایرانی بوده، ارتباطات گسترده‌ای با چهره‌های سیاسی در پشت پرده، ازجمله جاناتان کیسلر به‌دست آورده است؛ ارتباطاتی که مقدمه همکاری نادر با لابی آیپک در آمریکا به شمار می‌رود. به روایت نیویورک‌تایمز ورود مستقیم نادر به تحولات سیاسی از دهه90 و از طریق حضور وی در کنفرانس‌های صلح اسرائیل با سوریه و لبنان آغاز شده است. جورج نادر در سال1996 و تنها یک‌ماه بعد از نخست‌وزیری بنیامین نتانیاهو، کنفرانس بزرگ «تغییر در خاورمیانه» را با دعوت از ایهود اولمرت (شهردار وقت قدس) در واشنگتن برگزار کرده و همزمان، با قانع کردن بیل کلینتون درباره روابط ارزشمند خود با دولت سوریه و شخص حسنی مبارک در مصر، تلاش‌های وی برای تسریع روند صلح سوریه و رژیم اسرائیل، با حمایت غیرمستقیم دولت آمریکا آغاز می‌شود.

نادر از سال2003 و بعد از سقوط نظام صدام، بخش اعظم زمان خود را در کشورهای عربی، ازجمله عراق گذرانده و به گفته نیویورک‌تایمز طی این سال‌ها، روابط گسترده‌ای با مقامات امنیتی و نظامی دولت آمریکا، زیرنظر دولت بوش پسر برقرار می‌کند. از سوی دیگر شبکه الجزیره، این بازه زمانی را، نقطه اصلی آغاز روابط پیچیده جورج نادر با لابی آیپک، موساد و همچنین برخی محافل سیاسی عربی در خلیج‌فارس به شمار آورده است.  جورج نادر که تمام این سال‌ها برای تأثیرگذاری در مناسبات سیاسی میان اعراب و رژیم  اسرائیل در خاورمیانه حضور داشت، از اوایل سال2016 با عنوان «مشاور ولیعهد ابوظبی» به واشنگتن بازمی‌گردد. البته این بار برای تأثیرگذاری در مناسبات سیاسی در داخل آمریکا و مشخصا روی کار آمدن دولت دونالد ترامپ! بعد از پیروزی دولت ترامپ، نادر با تکیه بر روابط نزدیک خود با الیوت برودی (مدیر یکی از شرکت‌های امنیتی نزدیک به رئیس‌جمهور آمریکا)، بیش از پیش زمینه را برای نزدیکی دولت منتخب با محمد بن‌زاید فراهم می‌کند. به گفته نیویورک‌تایمز، جورج نادر در یک‌ماه اول ریاست‌جمهوری ترامپ، چندین بار به کاخ سفید رفت‌وآمد کرده و نقش مؤثری در توافق برای سفر ترامپ به عربستان داشته است.

تحقیقات مولر

درحالی‌که افکار عمومی، پرونده دخالت خارجی در انتخابات آمریکا را منحصر به نقش روسیه می‌دانست، طی چند‌ماه گذشته نام امارات و مشخصا امارت ابوظبی به‌عنوان یکی از مهم‌ترین عوامل پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری به میان آمده و محور این بخش از تحقیقات مولر(بازرسی که مسئول پرونده تحقیق از ترامپ است)، کسی نیست جز جورج نادر. اگرچه به گفته نیویورک‌تایمز، نادر طی هفته‌های گذشته مورد بازجویی قرار گرفته اما برخی منابع دیگر از فرار وی به ابوظبی سخن گفته‌اند. در تازه‌ترین اسناد منتشر شده در رابطه با این پرونده، از جلسه‌ای سخن گفته شده که در جریان رقابت‌های انتخاباتی، میان پسر ترامپ و جورج نادر برگزار شده است. به ادعای نیویورک‌تایمز، نادر در این جلسه صراحتا از آمادگی محمد ‌بن‌سلمان و محمد بن‌زاید برای حمایت از ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ پرده‌برداری کرده است. این در حالی است که گفته می‌شد عربستان سعودی صرفا از ریاست‌جمهوری هیلاری کلینتون حمایت می‌کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید