• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
شنبه 12 شهریور 1401
کد مطلب : 170431
+
-

کاش فقط بازی را می‌باختیم

والیبال ایران به هلند باخت و در ادامه مسابقات جهان به برزیل رسید. در این بازی درگیری سرمربی و پاسور و توجیه‌ آنها که با طعنه همراه شد، بدتر از باخت بود

کاش فقط بازی را می‌باختیم

هواداران عصبانی‌اند، حق هم دارند. مسئله آنها این نیست که چرا تیم ملی مقابل هلند باخت، مسئله آنها این است که چرا تیم، ست برده را از دست داد و کادر فنی نتوانست گره تیم را باز کند. تیم ملی والیبال چها‌رشنبه‌شب در آخرین بازی مرحله گروهی مسابقات قهرمانی جهان در 4‌ست به هلند باخت. ست اول 25-22 به نام هلند ثبت شد. در ست دوم ایران 25-21 بازی را به دست گرفت، ولی در ست سوم به خاطر اشتباهات ایران هلند 25-20 جلو افتاد، اما اتفاق بد در ست چهارم افتاد. از ابتدای ست ایران جلو بود و این برتری تا امتیاز 13‌ادامه داشت و در حالی که حریف 7امتیاز عقب مانده بود و جبران، بعید به نظر می‌رسید، هلند 25-18 ست و بازی را برد. این شکست با انتقادات زیادی همراه شده است. سوال خیلی‌ها این است که چطور در دقایقی که هلند 19‌امتیاز گرفت، ایران فقط صاحب 5امتیاز شد؟ کادر فنی چه برنامه‌ای برای مهار نیمیر عبدالعزیز داشت؟ در ست چهارم که نیمیر با سرویس‌هایش پشت سر هم امتیاز می‌گرفت، بهروز عطایی، سرمربی تیم و همکارانش چرا هیچ برنامه‌ای برای کنترل او نداشتند؟ چرا به موقع تایم اوت گرفته نشد، چرا تعویض به جایی انجام نشد، در تایم‌اوت‌ها چرا عطایی فقط جمله «محکم بازی کنید» را تکرار می‌کرد و راهکاری ارائه نمی‌داد و... 
عطایی در این بازی مرتضی شریفی را روی نیمکت گذاشت و امیرحسین اسفندیار را به بازی گرفت. دلیل این بود که اسفندیار با قامت بلند بهتر می‌تواند سرویس‌های نیمیر را مهار کند، اما او هم موفق نبود. عطایی جایگزین دیگری هم داشت. جواد معنوی‌نژاد که هم قدبلند است و هم دریافت خوبی دارد. معنوی‌نژاد در جام واگنر هم بازی کرده و نمره قبولی گرفته بود. ولی عطایی اصرار داشت که اسفندیار به بازی ادامه بدهد؛ در حالی که کارایی لازم را نداشت. تنها مسئله بازی تعویضی که انجام نشد، نبود. به نظر می‌رسید مشکل اصلی تیم به هم ریختگی است. در حالی که اختلاف امتیاز باید به بازیکنان انگیزه می‌داد، اما به یک باره شیرازه تیم از هم پاشید. در این شرایط کادر فنی باید نقش اصلی‌اش را بازی می‌کرد که نکرد. به خاطر همین گفته می‌شود این شکست، شکست کادر فنی بود نه بازیکنان. 

برود یا نه 
هر چند ایران در بازی اول آرژانتین را در بازی 5سته شکست داد و توجه‌ها را به خودش جلب کرد، اما در 2 بازی بعدی افت شدیدی داشت. بازی پرایراد مقابل مصر که با پیروزی همراه شد‌ و شکست در بازی ضعیف مقابل هلند، از نظر هواداران نگران‌کننده است. این نگرانی حتی به اینجا ختم شده که بعضی‌ها بحث کنار گذاشتن عطایی را مطرح کرده‌اند. آنها می‌گویند با این وضعیت رفتن به المپیک پاریس به مشکل می‌خورد و بهتر است در این فرصت فدراسیون تصمیم دیگری برای کادر فنی بگیرد. با این حال نزدیکان به فدراسیون هم از تیم و کادر فنی حمایت کرده‌اند؛ چهره‌هایی نظیر مصطفی کارخانه و محمود افشاردوست که در این چند ماهه خودشان را به عنوان حامی اصلی کادر فنی معرفی کرده‌اند، باخت تیم به هلند را هم طبیعی جلوه داده‌اند و از همه خواسته‌اند با صبوری از تیم حمایت کنند. 

عطایی با معروف بود؟ 
 عطایی بعد از بازی از مشکل اصلی تیم گفت؛ اینکه تیم در توپ‌های برگشتی دچار مشکل شد: «آنها در توپ‌های برگشتی موفق بودند و ما نبودیم» و از نیمیر تعریف کرد: «در تمامی مقاطع بازی با سرویس‌هایش جریان بازی را تغییر ‌داد. بازیکن توانمندی است که توانست توپ را از دست پاسور ما دور کند.»‌ ولی عطایی نگفت که چرا نتوانست مشکل تیم را حل کند. علاوه بر ایرادات فنی که به عطایی گرفته می‌شود، یک عده هم از فعالیت او در فضای مجازی عصبانی هستند. در بازی با هلند، سر پاسی که قرار بود محمدطاهر وادی به علی‌اصغر مجرد بدهد، جنجال به پا شد. پاس به مجرد نرسید و عطایی با فریادی که سر وادی کشید، چند دقیقه به او بازی نداد. وادی هم با پرخاشگری سر عطایی، شاخ و شانه کشید. همه این صحنه‌ را دیدند اما هر دو طرف موضوع را تکذیب کردند. بعد از بازی، صحنه درگیری، سوژه‌های صفحه‌های اینستاگرام شد، وادی با سایت فدراسیون مصاحبه کرد و این موضوع را به شیطنت‌های فضای مجازی ربط داد. عطایی هم با استوری عجیبش همه چیز را گردن قبلی‌ها انداخت. او با انتشار عکسی دونفره با وادی، در حمایت از او نوشت: «10سال پیش این کیفیت را داشتی که در تیم ملی بازی کنی، اما حریف زیاده‌خواهان نشدی. همان‌هایی که الان هم دنبال حاشیه‌سازی برایت هستند، اما چه فنی و چه اخلاقی بهترینی.» او به سعید معروف طعنه زده؟ بعضی‌ها می‌گویند منظورش مربیان خارجی است. به هر حال مشخص نیست به کی طعنه زده، اما هواداران حس خوبی از این حرف‌‌های او ندارند.

مسیر، سخت‌تر شد 
شکست مقابل هلند نه تنها سرگروهی را از ایران گرفت که تیم ملی را در رده‌بندی جهانی، یک رده پایین‌تر آورد، حتی پایین‌تر از ژاپن. تا قبل بازی با هلند، ایران تیم هفتم بود، اما حالا در رده هشتم ایستاده است. در جدول رده‌بندی مسابقات قهرمانی جهان و در جمع 16تیم، ایران در رده دوازدهم قرار گرفت و سه‌شنبه این هفته باید با برزیل بازی کند که تیم پنجم جدول است. برزیل با پیروزی مقابل کوبا، ژاپن و قطر به یک‌هشتم نهایی صعود کرد. ایران و برزیل برای این بازی از اسلوونی راهی لهستان شدند تا ساعت 23:30 سه‌شنبه مقابل هم قرار بگیرند. برنده این بازی با برنده صربستان و آرژانتین بازی می‌کند. هلند که به عنوان سرگروه بالا رفت، حریف اوکراین شده و اگر بازی را ببرد، با برنده فرانسه و ژاپن دیدار می‌کند. با اینکه هر دو  مسیر سخت است، اما احتمال پیروزی ایران  مقابل اوکراین، خیلی بیشتر از احتمال پیروزی تیم مقابل برزیل بود. البته ایران در بازی دوستانه‌ای که قبل از مسابقات قهرمانی جهان با اوکراین انجام داد،‌ 3بر یک شکست خورده بود.

سکوت کاپیتان
میلاد عبادی‌پور که بعد از بازی با مصر از بازی ضعیف تیم ایراد گرفته بود و از دست خودش و هم‌تیمی‌هایش عصبانی بود، بعد بازی با هلند واکنشی نداشت. میلاد در بازی با هلند هم بهترین بازیکن ایران بود، ولی نه 18امتیازی که گرفت و نه تلاشی که برای مهار توپ‌ها داشت، به پیروزی تیم ایران کمک نکرد. بعد از شکست، خیلی‌ها منتظر بودند تا نظر او را درباره بازی بدانند، اما کاپیتان ترجیح داد سکوت کند. میلاد در بین بهترین‌های مرحله گروهی، نفر دوم در بین بهترین دریافت‌کنندگان بود. 

 

این خبر را به اشتراک بگذارید