• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
چهار شنبه 9 شهریور 1401
کد مطلب : 170218
+
-

قبض برق 500هزار مشترک تهرانی صفر شد

2میلیون مشترک تهرانی در 5ماه نخست امسال با مدیریت مصرف خود مشمول دریافت پاداش روی قبض‌های برق خود شده‌اند

در سال 1401قبض برق بیش از 500هزار مشترک برق تهران بزرگ با رقم ریالی صفر یا رایگان صادر شده که به‌گفته مدیرعامل شرکت توزیع برق تهران بزرگ این رایگان شدن قبض برق ناشی از اعمال پاداش مدیریت مصرف بوده است. کامبیز ناظریان در نشستی با خبرنگاران بالاترین رقم قبض صادر شده در ماه گذشته را 12میلیون تومان اعلام و تأکید کرد: امسال 43میلیارد تومان پاداش مدیریت مصرف به مشترکان شهر تهران پرداخت شده و بیش از 2میلیون مشترک در تهران طی 5ماه نخست امسال با مدیریت مصرف خود مشمول دریافت پاداش روی قبوض برق خود شده‌اند. این مقام مسئول با بیان اینکه مصرف برق تهران در اوج به 5هزار و 350مگاوات رسید و بدون اعمال خاموشی این نیاز پوشش داده شد، اعلام کرد: 80درصد از مشترکان شهر تهران کمتر از الگوی مصرف یا بسیار نزدیک به مرز الگوی تعیین شده مصرف برق داشته‌اند.
ناظریان تأکید کرد: شهر تهران دارای 3میلیون و 400هزار مشترک برق خانگی است که فقط 6درصد آنها یعنی 200هزار مشترک ماهانه بیش از 600کیلووات ساعت برق مصرف کرده‌اند. ناظریان تأکید کرد: امسال نسبت به سال گذشته تعداد و میزان مصرف مشترکانی که در شهر تهران 2برابر الگو مصرف می‌کنند، ۱۰درصد کاهش یافته است.

رمز مدیریت مصرف 
مدیرعامل شرکت توزیع برق تهران بزرگ با اعلام دلایل کاهش میزان مصرف برق خود در تابستان امسال گفت: بیش از ۱۵میلیون پیامک در جهت همکاری برای مشترکان خانگی ارسال شد که نتیجه آن کاهش محسوس مصرف برق در بخش خانگی بوده است. او همچنین راهکار دیگر مدیریت مصرف برق در تابستان بدون اعمال خاموشی را استفاده ظرفیت تجهیزات خودمولد دستگاه‌های اجرایی و نهادهای عمومی و کاهش ساعت کار ادارات و همچنین مصوبه سخت‌گیرانه دولت مبنی بر کاهش 30درصدی مصرف برق ادارات دولتی و عمومی اعلام کرد و افزود: با اجرای مصوبه دولت ۲۰۰مگاوات معادل 2نیروگاه ۱۰۰مگاواتی در حوزه ادارات شهر تهران صرفه‌جویی به ثبت رسید. ناظریان با اشاره به برنامه‌ریزی برای استفاده از ظرفیت‌های مولدهای خودتامین در شهر تهران اعلام کرد: با هماهنگی‌هایی که با مجموعه و سازمان‌ها انجام شد، در زمان پیک(اوج) مصرف از این مولدها استفاده می‌شود و به ازای هر کیلووات ساعت ۱۵۰۰تومان پاداش از صنعت برق دریافت می‌کنند و در برخی روزها بیش از ۱۰۰۰مولد خودتامین در مدار بود که معادل یک نیروگاه ۱۵۰مگاواتی محاسبه می‌شود. او با بیان اینکه درزمان پیک مصرف شبکه شهر تهران نسبت به مردادماه ۱۰۰۰مگاوات کاهش داشته است، ادامه داد: برای اولین‌بار به‌منظور کنترل سامانه‌های سرمایشی ۵۰۰نقطه از مجموعه‌های اجرایی شهر تهران را به سامانه کنتور مجهز کردیم و قرار است برای سال ۱۴۰۲ این کنتورها را توسعه دهیم.

آمار سرقت تجهیزات برقی
 مدیرعامل شرکت توزیع برق تهران بزرگ با اعلام وقوع 5هزار سرقت تجهیزات برقی در سطح تهران طی 6ماه گذشته، گفت: برای کاهش میزان سرقت 7هزار کیلومتر از کابل‌های هوایی برق به‌صورت خودنگهدار تبدیل شده اما همچنان شاهد سرقت تجهیزاتی دیگر همچون درهای داخل پست هستیم. او با هشدار نسبت به خطرات ناشی از سرقت تجهیزات برق برای شهروندان تأکید کرد: البته در سه ماه اخیر میزان سرقت از تجهیزات کاهش یافته که دلیل آن افزایش گشت‌های بازرسی و هماهنگی با نیروی انتظامی، شناسایی مناطق سرقت خیز و ایمن‌سازی‌ تجهیزات بوده است. او تأکید کرد: ۴۵درصد شبکه شهر تهران هوشمند است. ناظریان با اشاره به نرخ حوادث شهر تهران گفت: ممکن است امسال تابستان در برخی نقاط قطعی‌های پراکنده‌ای را شاهد بوده باشیم اما در مجموع میزان حوادث نسبت به سال گذشته ۱۰ درصد کاهش یافته است و با اقدامی که انجام شد، حوادث از طریق نرم‌افزار «برق من» و یا ارسال پیامک به مشترکان مخابره شده است.

سهم انرژی پاک در تهران
مدیرعامل شرکت توزیع برق تهران بزرگ در پاسخ به سؤالی درباره آخرین وضعیت سرمایه‌گذاری در بخش انرژی خورشیدی، گفت : به‌دلیل اینکه در گذشته از ظرفیت‌های موجود استفاده کافی نکرده‌ایم، وزارت نیرو برنامه‌ریزی احداث ۳۵هزار مگاوات نیروگاه را در دستور قرار گرفته که ۱۵هزار مگاوات به نیروگاه‌های حرارتی، ۱۰هزار مربوط به بخش صنعت و ۱۰هزار مگاوات مربوط به انرژی‌های تجدیدپذیر مربوط است. به‌گفته ناظریان در تهران ۱۰مگاوات تا پایان سال وارد مدار می‌شود و برای سال ۱۴۰۴ نیز مقرر شده ۱۰۰مگاوات نیروگاه خورشیدی وارد مدار کنیم. او درباره میزان تلفات شبکه برق تهران گفت: میزان تلفات در شبکه برق تهران بهترین رتبه را دارد، بدون اینکه قابل مقایسه با دنیا بوده و رقم آن کمتر از 6درصد است.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید