• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
چهار شنبه 9 شهریور 1401
کد مطلب : 170214
+
-

حرف حساب جواب ندارد

چهره روز
حرف حساب جواب ندارد

محمد رضا فرزین، مدیرعامل بانک ملی ایران می‌گوید: افزایش سرمایه بانک‌ها یک ضرورت است و علاوه بر این دولت باید تکلیف بدهی اش به بانک‌ها و وضعیت تسهیلات تکلیفی را روشن کند. 
نکته مهم‌تر اینکه این چهره بانکی آشکارا اعلام می‌کند جمع سرمایه نظارتی شبکه بانکی در سال ۱۴۰۰ منفی بوده و برای رساندن نسبت کفایت سرمایه نظام بانکی به سطح مقررات بین‌المللی بازل یک، نیازمند تزریق ۴۷۱ هزار میلیارد تومان و برای رسیدن به سطح بازل 3 هم نیازمند 700 هزار میلیارد تومان به سرمایه بانک‌ها هستیم و افزون بر این حجم مطالبات نظام بانکی از دولت تا پایان خرداد امسال 359 هزار میلیارد تومان شده است. 
از قدیم گفته‌اند حرف حساب جواب ندارد و آنچه مدیرعامل بانک ملی ایران می‌گوید به نظر از حد ضرورت عبور کرده و به یک راه گریزناپذیر تبدیل شده و افزون بر این دستکم از زمان صدارت طهماسب مظاهری در وزارت اقتصاد تاکنون بارها بر اصلاح ساختار مالی بانک‌ها تاکید شده و بحرانی‌تر اینکه نسبت کفایت سرمایه بانک‌های دولتی اصلا مطلوب نیست. واقعیت این است که با فرض برداشته شدن تحریم‌های بانکی و تطبیق شرایط بانک‌ها با استانداردهای بین‌المللی، کمتر بانکی در جهان امروز پیدا خواهد شد که به بانک‌های ایران با این وضعیت نسبت کفایت سرمایه اعتماد کند و اعتبار ببخشد. مقررات بازل یک حداقل نسبت کفایت سرمایه بانک‌ها در دنیا را 8 درصد تعیین کرده و ضرورت دارد تا دولت و مجلس و بانکداران به رفع شکاف ایجاد شده همت گمارند و تعلل بیش از حد جایز نیست. 

 

این خبر را به اشتراک بگذارید