• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
سه شنبه 8 شهریور 1401
کد مطلب : 170073
+
-

بندر ماه، نقاشی می‌شود

زندگی پدیا
بندر ماه، نقاشی می‌شود


مهتاب خسروشاهی

تا به حال به این فکر کرده‌اید که قوطی رنگ و قلمویی بردارید و دیوارهای خالی محله‌ خود را رنگ‌آمیزی کنید؟ معاون فرماندار استان « نامیب» از قدرت و خلاقیت مردم کمک گرفته تا چهره بندر‌ماه در کشور آنگولا را تغییر دهد.
«اِما سومالی داسیلوا»، معاون فرماندار استان «نامیب» با بسیج کردن ساکنان شهر ساحلی و بندر «موچامدس»، پروژه نوسازی شهر را راه‌اندازی کرده است. این کار با هدف تغییر چهره شهر و بهبود روحیه مردم طراحی شده است. در این طرح آثار قدیمی مانند سینما و سالن‌های بزرگ اما خالی، به مراکز فرهنگی تبدیل شده و دوباره زنده می‌شوند. این طرح با همراهی نقاشان و هنرمندان خیابانی آغاز شده و مردم شهر نیز به این پروژه کمک می‌کنند. فرماندار این استان هدف از اجرای این طرح را علاوه بر زیباسازی و ایجاد نشاط در شهر، اشتغال‌زایی برای هنرمندان، فعالیت مجدد مراکز فرهنگی و جلب‌نظر گردشگران برای بازدید از این بندر عنوان کرده است.
درحال حاضر شهر   بندر موچامدس در استان نامیب را می‌توان نمونه‌ای از ایجاد فرصت شغلی برای هنرمندان و افراد خلاق دانست. این مشارکت فعالیت های اقتصادی- فرهنگی بین بخش خصوصی و دولتی است. پایه اصلی این فعالیت برپایه هنر، معماری و سینماست. بندر موچامدس یکی از بندرهای مهم ماهیگیری در جنوب غربی کشور آنگولاست.
«داسیلوا» درباره این طرح می‌گوید:«هدف اولیه و مرحله نخست این طرح، استراتژی در راستای ایجاد روحیه جمعی و فراگیر بود. اما پس از آن به برنامه‌ای برای بازسازی و زنده کردن آثار کهن و بازگشایی مراکزی که به هر دلیل- مانند جنگ- امکان افتتاح آنها وجود نداشت، تبدیل شد» او اضافه می‌کند:«باید پیش برویم و آنچه را که در ذهن سازندگان طرح‌ها، بناها و ساختمان‌ها وجود داشت، زنده کنیم تا بتوانیم این استان را در سطح ملی به‌عنوان مرکزی هنری- فرهنگی معرفی کنیم.» در همین راستا، داسیلوا، ارتشی از نقاشان و هنرمندان را بسیج کرده تا نمای ساختمان‌ها، خانه‌ها و تمام مراکز قدیمی، در سراسر شهر بازسازی شوند. مردم نیز با این طرح همراه شده و از تغییر چهره شهر بسیار خشنودند.
آنچه این طرح را به امری مهم برای ساکنان استان نامیب تبدیل می‌کند، مسئله «اشتغال‌زایی» آن است. در این طرح از هنرمندان تا تولید‌کنندگان رنگ و قلمو و... درگیر فعالیت شغلی می‌شوند. پائولو دانیل، یکی از هنرمندان همراه این پروژه معتقد است:
«اجرای این طرح می‌تواند به کاهش آمار بیکاری کمک کند. هنر شغل است. ما می‌توانیم با این طرح هنرمندانی را که به حاشیه رانده شده و بیکار هستند، دوباره به‌کار مشغول کنیم. اینگونه علاوه بر زیبایی شهر، بسیاری از شهروندان نیز دوباره درآمد و شغلی خواهند داشت.»
اِما سومالی داسیلوا نیز می‌گوید:«شهر را سرزنده‌ و رنگارنگ خواهیم کرد. آن را نوسازی کرده و پناهگاه‌های خورشید و دریا زیباتر خواهند شد.»




 

این خبر را به اشتراک بگذارید