• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
سه شنبه 8 شهریور 1401
کد مطلب : 170059
+
-

فروش ارز و بلیت اربعین آغاز شد

از دیروز فروش بلیت پروازهای اربعین با نرخ مصوب آغاز شد، همزمان 900صرافی و شعبه بانکی نیز تخصیص ارز به زائران را انجام می‌دهند

گزارش
فروش ارز و بلیت اربعین آغاز شد

فروش بلیت هواپیما با نرخ مصوب ایام اربعین از دیروز آغاز شد. طبق قاعده اعلام شده شرکت‌های هواپیمایی اگر بخواهند در ایام اربعین پروازی به مقصد نجف اشرف برگزار کنند، حق فروش بلیت به بهایی بالاتر از نرخ مصوب (6میلیون تومان برای رفت‌وبرگشت) را ندارند. همزمان زائران می‌توانند برای دریافت 100دلار ارز تخصیص داده شده به زائران اربعین به‌صورت دلار یا دینار به 900صرافی و شعبه بانکی تعیین شده در کشور مراجعه کنند.
به گزارش همشهری، کمتر از 3هفته تا برگزاری بزرگ‌ترین گردهمایی مذهبی جهان در کربلا باقی مانده است بنا به دستوری که هفته پیش رئیس‌جمهوری صادر کرد، همه دستگاه‌ها برای برگزاری سفری ارزان، آسان و ایمن در اربعین1401 تلاش می‌کنند. بازار متشکل ارزی مسئولیت تأمین و تخصیص ارز به زائران را برعهده گرفته و سازمان هواپیمایی کشوری نیز بر فروش بلیت پروازهای اربعین نظارت می‌کند.

فروش بلیت فقط با نرخ مصوب
معاون هوانوردی و امور بین‌الملل سازمان هواپیمایی کشوری از آغاز فروش بلیت اربعین از دیروز (دوشنبه) براساس نرخ تعیین شده مصوب خبر داد. حسن خوش‌خو اعلام کرد: به‌هیچ شرکت هواپیمایی اجازه داده نمی‌شود خارج از نرخ تعیین شده ۶ میلیون تومانی بلیتی را به فروش برساند. البته قبلا، بازه زمانی مشمول نرخ مصوب اربعین، 20شهریور اعلام شده بود و بلیت پروازهایی که از این تاریخ به بعد در مسیر نجف فروخته می‌شد ملزم به رعایت نرخ مصوب بودند؛ اما حالا بازه زمانی از 20شهریور به 15شهریور تغییر کرده و ایرلاین‌ها به فروش بلیت‌های این بازه زمانی به نرخ مصوب ملزم هستند. طبق اظهارات خوش‌خو، بلیت‌هایی که پیش از تغییر تاریخ پیش‌فروش بلیت‌های اربعین تا دیروز، خارج از نرخ مصوب فروخته شده‌اند از قیمت‌گذاری معاف هستند؛ اما از دیروز، هیچ‌کدام از شرکت‌های هواپیمایی حق ندارند که خارج از نرخ تعیین شده بلیتی را به فروش برساند.

انتقال 2/5درصد زائران با هواپیما
معاون هوانوردی و امور بین‌الملل سازمان هواپیمایی کشوری گفت: هیچ اجباری برای مشارکت شرکت‌های هواپیمایی در جابه‌جایی مسافران ایام اربعین با نرخ مصوب وجود نداشت؛ اما همه شرکت‌های هواپیمایی مایل‌اند حتی با کمترین سود، در این امر مقدس مشارکت داشته باشند. خوش‌خو با بیان اینکه ظرفیت حمل‌ونقل هوایی برای جابه‌جایی مسافر محدود است، افزود: از ۵میلیون مسافری که پیش‌بینی شده متقاضی سفر در ایام اربعین هستند، سهم جابه‌جایی و حمل‌ونقل هوایی 2.5درصد است. او درباره کمبود عرضه بلیت در پروازهای داخلی در روزهای اخیر نیز گفت: ۸۰درصد ظرفیت شرکت‌های هواپیمایی به پروازهای داخلی و ۲۰درصد آنها به پروازهای خارجی تخصیص داده شده؛ اما در روزهای پایانی فصل سفر، شاهد رشد تقاضا برای انجام سفرهای هوایی هستیم که ناوگان را با کمبود عرضه بلیت روبه‌رو ساخته است. طبق آمار، هر ماه ۲میلیون‌و۸۰۰هزار نفر در پروازهای داخلی و ۲۰۰هزار نفر در پروازهای خارجی شرکت‌های ایرانی جابه‌جا می‌شوند.

معادل 100دلار برای هر زائر
در فرایند آماده‌سازی مقدمات برای برگزاری باشکوه مراسم عزاداری اربعین حسینی، تخصیص ارز به زائران اربعین نیز در دستور کار قرار گرفته است. مدیرعامل بازار متشکل ارزی می‌گوید: برای این کار شعبه‌های منتخب بانکی و صرافی‌های عضو کانون صرافان برای فروش ارز به زائران تجهیز شده و برای خدمات‌رسانی بهتر به زوار حسینی، برنامه‌ای تدارک دیده شده تا مردم در شهر و استان مبدأ خود ارز مورد نیاز را تهیه کنند و آن را به روزهای آخر منتهی به اربعین وانگذارند. امیر هامونی، می‌افزاید: به همین منظور بانک مرکزی و بازار متشکل ارزی با هماهنگی بانک‌ها و صرافی‌های عضو کانون صرافان ۹۰۰شعبه بانکی و صرافی را تجهیز کرده و خدمات‌رسانی را در اقصی نقاط ایران انجام خواهد داد. به‌گفته او، سرفصل جداگانه‌ای تحت عنوان ارز اربعین به ازای هر نفر ۱۰۰دلار درنظر گرفته شده که قابل تخصیص است. مدیرعامل بازار متشکل ارزی می‌گوید: صرافی‌ها از هفته پیش کار را شروع کرده‌اند. بانک‌ها هم با یک روز تأخیر از دیروز آماده خدمات‌رسانی به زوار هستند. او تأکید می‌کند: به‌محض تأمین دینار، این ارز براساس موجودی در جغرافیای ایران توزیع می‌شود و تخصیص ارز دینار نیز معادل ۱۰۰دلار است که حدود ۱۵۰هزار دینار عراقی خواهد بود.

آغاز فروش ارز اربعین در بانک سپه
طبق اعلام مدیرعامل بازار متشکل ارزی، شبکه بانکی، یک هفته بعد از آغاز فروش ارز اربعین در شبکه صرافی، آماده خدمت‌رسانی شده‌اند. پیرو این اظهارنظر، دیروز بانک سپه اعلام کرد از امروز (سه‌شنبه هشتم شهریور) در شعب منتخب سراسر کشور به زائران اربعین حسینی ارز اربعین ارائه می‌کنند. طبق اعلام بانک سپه، 150شعبه منتخب این بانک در سراسر کشور به‌منظور تسهیل شرایط عزیمت زائران به کربلای معلی در ایام اربعین حسینی، طبق بخشنامه بانک مرکزی و با هماهنگی بازار متشکل ارزی نسبت به فروش ارز به میزان ۱۰۰دلار به ازای هر نفر اقدام می‌کنند. بر این اساس، متقاضیان واجد شرایط بالای ۱۸سال می‌توانند برای خرید ارز اربعین با همراه داشتن اصل کارت ملی، دارا بودن کارت‌بانکی و شماره تلفن همراه به نام متقاضی و ارائه پرینت ثبت‌نام در سامانه سماح (کد رهگیری ۱۰رقمی) به شعب منتخب بانک سپه در سراسر کشور مراجعه کنند. فهرست شعب منتخب بانک سپه در سایت این بانک اعلام شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید