• یکشنبه 29 مهر 1403
  • الأحَد 16 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 20
دو شنبه 7 شهریور 1401
کد مطلب : 169992
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/mZlvn
+
-

تساوی با تاریخ

در هفته جذاب لیگ برتر لیورپول نخستین برد فصلش را  با 9‌گل جشن گرفت

تساوی با تاریخ

لیگ برتر انگلیس همیشه آماده است تا مخاطبانش را غافلگیر کند. شروع هفته چهارم این لیگ نیز یکشنبه‌ای رؤیایی را برای همه هواداران فوتبال رقم زد. این هفته همه‌‌چیز داشت. از برد پرگل و تاریخی تا پیروزی دشوار تیم 10‌نفره، نشستن دوباره کریستیانو روی نیمکت و البته برد دوباره پپ با سلاح جدید و مخوفی به اسم هالند. این از آن هفته‌هایی بود که می‌توان تا مدت‌ها در موردش حرف زد.
 
یک گل کم بود!
لیورپول این فصل نبرد، نبرد و نبرد و سرانجام وقتی برد، استخوان‌های حریف را خرد کرد! تیم بحران‌زده یورگن کلوپ هر چه فریاد داشت بر سر بورنموث بخت‌برگشته زد و از همان ابتدای بازی مشغول باز کردن دروازه حریف شد. آنها بعد از یونایتد، لستر و تاتنهام تبدیل به «چهارمین» تیم تاریخ لیگ برتر شدند که در یک بازی 9گل به ثمر می‌رساند. این بازی یکی از 4برد 9گله در تاریخ لیگ برتر هم بود. جالب اینکه این بازی 7 گلزن مختلف داشت و از این حیث نیز رکورد جالبی را در لیگ برتر خلق کرد. اگر لیورپولی‌ها در این بازی فقط یک گل دیگر می‌زدند، به تنهایی خالق سنگین‌ترین برد در تاریخ لیگ برتر می‌شدند و نخستین برد دورقمی در همه ادوار لیگ برتر را هم خلق می‌کردند. همزمان با لذت و هیجان این بازی برای هواداران لیورپول، بورنموثی‌ها روز کابوس‌واری را سپری کردند و فقط در انتظار سوت پایان بازی بودند. جالب اینکه بعد از اتمام مسابقه باشگاه ساوتهمپتون با انتشار یک توییت بسیار جالب برای بازنده این نبرد نوشت:«اگر می‌خواهید حرف بزنید، ما هستیم!». هواداران ساوتهمپتون این حس و حال را خیلی خوب درک می‌کنند. تیم آنها یک‌بار در سال2019 در یک مسابقه 9گل از لستر خورده و یک‌بار هم در سال2021 چنین نتیجه فاجعه‌باری را روبه‌روی منچستریونایتد تجربه کرده است. در تاریخ لیگ برتر لیورپول هرگز نتوانسته بود در یک نیمه 5گل به ثمر برساند. آنها ظاهرا قصد داشتند همه اولین‌هایشان را با بورنموث تجربه کنند! این بدترین شکست تاریخ باشگاه بورنموث نیز به‌شمار می‌رفت. آنها البته در زمان حضور در سطح سوم فوتبال انگلستان در سال1982 نیز سابقه دریافت 9گل از کریستال‌پالاس را داشتند. به هر حال این نتیجه به بحران بزرگ لیورپول در شروع فصل پایان داده و آنها را به بهترین شکل ممکن به مسیر پیروزی برگردانده است. گلزنی مهره‌های جوانی مثل هاروی الیوت و فابیو کاروالیو، بهترین خبر ممکن برای کلوپ به‌حساب می‌آید اما از آن مهم‌تر، درخشش خیره‌کننده فیرمینو با 2گل و 3پاس گل بوده است. حالا دیگر داروین نونیز در پایان دوران محرومیت کار ساده‌ای برای بازگشت به ترکیب اصلی قرمزها نخواهد داشت. این نسخه بی‌رحم و شگفت‌انگیز از لیورپول هفته آینده به مصاف تیم پرمهره و متحول‌شده نیوکاسل خواهد رفت. نیوکاسلی‌ها البته خودشان هم سابقه زدن 8گل به یک رقیب در لیگ برتر در سال‌های اوج آلن شیرر را داشته‌اند و این تجربه برایشان اصلا عجیب نیست. آلن شیرر در آن مسابقه به تنهایی 5گل زد تا درخشان‌ترین نمایش لیگ برتری‌اش را سپری کرده باشد. تیم کلوپ حالا دوباره به کورس برگشته و تشنه رسیدن به بردهای بیشتر است.

آرتتابال
4‌بازی و 4‌برد، بهترین شروع ممکن را برای آرسنالی‌ها رقم زده است. شاید تصور کنید رقبای آنها تیم‌های ساده‌ای بوده‌اند اما همین فولام در هفته‌های گذشته برای تیم‌های زیادی دردسرساز شده بود. برای باور اهمیت فوق‌العاده این شروع شگفت‌انگیز، کافی است بدانیم آرسنال در تاریخ لیگ برتر فقط «2‌بار» فصل را با 12امتیاز از 12امتیاز ممکن شروع کرده‌ بود. این اتفاق در سال 04-2003 منجر به قهرمانی و در فصل 05-2004 منجر به نایب‌قهرمانی تیم ونگر شد. روح آن تیم رؤیایی انگار دوباره در تیم امسال دمیده شده و ستاره‌هایی مثل اودگارد و ژسوس، یادآور سال‌های درخشان آنری و برگ‌کمپ هستند. این شکست از زاویه فولام، نتیجه بسیار ناامیدکننده‌ای به‌نظر می‌رسد. جالب اینکه آنها در 26تجربه اخیرشان در دربی‌های لندن، 20بار بازنده بودند و فقط یک‌بار برنده شده‌اند. در حقیقت فولام این روزها بازنده‌ترین تیم در نبردهای داخلی شهر لندن به‌حساب می‌آید.

مشهورترین نیمکت‌نشین دنیا
دومین برد متوالی برای یونایتد تن‌هاخ، این هفته روبه‌روی ساوتهمپتون به‌دست آمد تا به بحران این تیم در شروع فصل پایان داده شود. تن‌هاخ برای دومین هفته متوالی، رونالدو را در شروع بازی روی نیمکت نشاند و الانگا را در ترکیب اصلی قرار داد. ماجرایی که نشان می‌دهد رابطه او با سوپراستار تیم، تیره و تار شده است. تصمیم مهم بعدی این مربی، نشاندن مگوایر روی نیمکت و قرار دادن زوج واران و مارتینز در قلب دفاع بود که با کلین‌شیت نتیجه‌اش را هم گرفت. یونایتد با این مربی به «7 شکست» متوالی در دیدارهای خارج از خانه در لیگ برتر پایان داد و این کابوس را پشت سر گذاشت. این هشتمین برد منچستر در 12بازی اخیر در زمین ساوتهمپتون بود. جالب اینکه سینت‌ها از سال2003 به بعد دیگر در زمین قادر به شکست شیاطین سرخ نبوده‌اند. وضعیت دفاعی ساوتهمپتون هم این روزها بسیار نگران‌کننده به‌نظر می‌رسد. آنها در 16مسابقه اخیرشان در لیگ برتر، فقط یک‌بار موفق به بسته نگه داشتن دروازه شده‌اند.

 جذابیتِ ساختگی
سیتی هم در این فصل به تیم عجیبی تبدیل شده است. تیمی که زود گل می‌خورد، از حریف عقب می‌افتد، بازی را برای خودش سخت می‌کند و البته در نهایت برنده می‌شود. بازگشت این هفته سیتی البته یک اتفاق معمولی نبود. آنها برای «اولین‌بار» در تاریخ لیگ برتر موفق شدند شکست دو گله در پایان نیمه اول را در نهایت به برد تبدیل کنند. در 53تجربه قبلی این اتفاق، سیتی 51بار شکست خورده بود و فقط 2 بار توانسته بود کار را به تساوی بکشاند. از دست دادن این برتری در نیمه دوم البته برای پالاس چندان عجیب نبود. این تیم در ماه می ‌نیز 2‌گل به اورتون زد و در نیمه اول با این اختلاف به رختکن رفت اما در پایان مسابقه شکست خورد. به‌نظر می‌رسد پاتریک ویه‌را باید فکری به حال این عادت تیمش در نیمه‌های دوم کند. دیگر نکته جالب این بازی، هت تریک ارلینگ هالند در لباس سیتی بود. بازیکنی که خیلی‌ها می‌گفتند در لیگ برتر نمی‌تواند موفقیت‌های بوندس‌لیگا را تکرار کند اما گل‌هایی که هالند در ترکیب سیتی می‌زند حتی از گل‌هایش در فوتبال آلمان، به‌مراتب ساده‌تر به‌نظر می‌رسند. ارلینگ تا اینجا شروعی فراتر از حد انتظار در تیم سابق پدرش داشته است.
 
حماسه، بدون مهاجم
یک هفته بعد از اخراج کولیبالی در روز شکست دردناک روبه‌روی لیدز، چلسی باز هم 10نفره شد و این بار کانر گلگر در نخستین بازی خانگی‌اش با لباس چلسی، 2‌کارت زرد دریافت کرد. تیم توخل اما با قدرت به بازی برگشت و توانست حریفش را شکست بدهد. این برد بزرگ در حالی به‌دست آمد که چلسی بعد از جدایی ورنر و لوکاکو، همچنان مهاجم نوک تخصصی ندارد. این هشتمین برد چلسی در زمان 10‌نفره شدن در یک مسابقه لیگ برتری بود. جالب اینکه حالا لستر نخستین باشگاهی است که در طول تاریخ لیگ برتر «2‌بار» به چلسی 10‌نفره باخته است. لستر برای نخستین‌بار از سال2004، نتوانسته در هیچ‌کدام از 4‌بازی ابتدایی‌اش در لیگ برتر به پیروزی دست پیدا کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید