• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
یکشنبه 6 شهریور 1401
کد مطلب : 169847
+
-

یورش مارالاگو یک رسوایی متمایز برای ترامپ

رئیس‌جمهوری سابق آمریکا گرفتار رسوایی متفاوتی شده که با امنیت ملی آمریکا سر و کار دارد؛ این رسوایی اغلب متحدانش را از او دور کرده است

جهان‌نما
یورش مارالاگو یک رسوایی متمایز برای ترامپ

25سند فوق‌‌محرمانه، 92سند محرمانه و 67سند طبقه‌بندی‌شده؛ اینها بخشی از اسنادی است که در جریان تفتیش اقامتگاه رئیس‌جمهوری سابق آمریکا توسط پلیس فدرال به‌دست آمده است. سرانجام پس از چند هفته کش‌وقوس دادگاه فلوریدا مدارک مربوط به مجوز بازرسی از اقامتگاه «مارالاگو» متعلق به دونالد ترامپ را منتشر کرده است؛ اسنادی که به‌دلیل محرمانه بودن بخش زیادی از آن ناخوانا شده است. انتشار هر چند ناقص مدارک مربوط به بازرسی از اقامتگاه ترامپ نشان می‌دهد که وکلای او تلاش کرده‌اند تا نگهداری اسناد طبقه‌‌بندی شده در عمارت شخصی رئیس خود را توجیه کنند.
با انتشار جزئیات بیشتر از اتهاماتی که متوجه رئیس‌جمهوری سابق آمریکاست اکنون این پرسش مطرح شده که آیا این رسوایی می‌تواند به صدور کیفرخواست برای ترامپ و حلقه نزدیکانش منجر شود؟ آیا این مسئله می‌تواند مانع از حضور او در انتخابات ریاست‌جمهوری 2024میلادی شود؟ هنوز پاسخ روشنی برای این پرسش‌ها وجود ندارد اما یک چیز قطعی است؛ وجود اسناد محرمانه دولتی در اقامتگاه ترامپ حتی اگر به زندان رفتن او منجر نشود این قابلیت را دارد که قدرت سیاسی او را تحلیل ببرد؛ آن هم در زمانی که شدیدا به آن نیازمند است.

عقب‌نشینی مدافعان
نشریه «نیو رپابلیک» در گزارشی نوشت که در تاریخ سیاسی آمریکا هیچ شخصیت دیگری نتوانسته به اندازه ترامپ از لذت شکست‌ناپذیر بودن برخوردار باشد. او در دوره ریاست‌جمهوری‌اش از 2استیضاح جان سالم به در برد، کارنامه سیاسی‌اش هم مملو از رسوایی‌های غیرانسانی کوچک و بزرگ است؛ از جدا کردن اعضای صدها خانواده در مرزهای جنوبی آمریکا گرفته تا اخراج رئیس اف‌بی‌آی به‌دلیل نپذیرفتن درخواست او برای توقف تحقیقات درباره یکی از اعضای ارشد تیم انتخاباتی‌اش. 
اما ترامپ با وجود این کارنامه سؤال‌برانگیز هنوز حمایت بخش قابل‌توجهی از رای‌دهندگان آمریکایی و حزب جمهوریخواه را با خود دارد. با این حال یورش پلیس به اقامتگاه او و یافتن اسناد طبقه‌بندی شده با تمام رسوایی‌های پیشین تفاوت دارد. سیاستمداران و فعالان جمهوریخواه پس از هر ماجراجویی ترامپ اظهارنظرهای تکراری داشتند و همه یکصدا از او حمایت می‌کردند اما در ماجرای یورش به مارالاگو شرایط فرق می‌کند.
پس از یورش پلیس به عمارت ترامپ جمهوریخواهان در ابتدا همگی یکصدا وزارت دادگستری را به سوءاستفاده از قدرت خود متهم کردند. اما با افشای جزئیات بیشتر و مشخص شدن اینکه حجم زیادی اسناد محرمانه در عملیات پلیس پیدا شده، اغلب مقام‌های ارشد حزب جمهوریخواه ترجیح دادند که سکوت کنند. نکته دیگر اینکه دونالد ترامپ و حلقه نزدیکانش در ماجرای یورش اف‌بی‌آی به مارالاگو گرفتار یک بلوف احمقانه شدند. در روزهای ابتدایی پس از یورش پلیس، تیم حقوقی ترامپ از وزارت دادگستری آمریکا خواست تا مجوز بازرسی از اقامتگاه را منتشر کند. تصور آنان این بود که با مخالفت وزارت دادگستری و منتشر نشدن این مجوز، آنان قادر خواهند بود بر شفاف نبودن روند قانونی عملیات تمرکز کرده و آن را به یک رسوایی تبدیل کنند. اما با موافقت وزارت دادگستری با انتشار مجوز بازرسی، این طرح به ضد‌خود تبدیل شد. مجوز بازرسی نه‌تنها نشان داد اسنادی که در اقامتگاه ترامپ بوده جزو محرمانه‌ترین اسناد دولتی به‌شمار می‌رفته بلکه شخص رئیس‌جمهور سابق نیز به اتهام نقض احتمالی قانون جاسوسی آمریکا تحت بازجویی قرار دارد.

رسوایی متفاوت‌تر از همیشه 
برخی از ناظران بر این باورند که انتشار مجوز بازرسی این واقعه را از هر رسوایی‌ دیگری در تاریخ حیات سیاسی ترامپ متمایز می‌کند. مایکل کوهن، وکیل سابق ترامپ که روزگاری از افراد مورد اعتماد او به‌شمار می‌رفت معتقد است که یورش اف‌بی‌آی به مارالاگو با هر رسوایی‌ای که ترامپ در این سال‌ها با آن روبه‌رو بوده، تفاوت دارد چرا که پای امنیت ملی آمریکا در میان است.
پس از انتشار حکم بازرسی، جمهوریخواهان ترجیح می‌دهند که به‌جای حمایت از ترامپ به انتقاد از سیاست‌ مهاجرت دولت جو بایدن و تورم بالا در آمریکا بپردازند، مسائلی که احتمالا در انتخابات میان‌دوره‌ای به کارشان خواهد آمد. با عقب‌نشینی جمهوریخواهان از دفاع ترامپ، اکنون این ماموریت به برخی عناصر رسانه‌ای ازجمله مجریان شبکه فاکس‌نیوز که از حامیان دوآتشه ترامپ به‌شمار می‌رود واگذار شده است. حامیان ترامپ روی این موضوع مانور می‌دهند که اسنادکشف شده محرمانه نبوده‌اند. در این میان طیف گسترده‌ای از رسانه‌های دست‌راستی هم تأکید دارند که یورش اف‌بی‌آی به مارالاگو باعث تقویت موقعیت نامزدهای حزب جمهوریخواه در انتخابات میان‌دوره‌ای و همچنین تقویت موقعیت سیاسی ترامپ در انتخابات2024 شده است. با این همه در نهایت هدف ترامپ پیروزی در انتخابات2024 است و او برای رسیدن به این هدف باید رای‌دهندگان خارج از حزب جمهوریخواه را نیز متقاعد کند که به او رأی دهند. حتی اگر غائله مارالاگو موقعیت او را در حزب جمهوریخواه تقویت کرده باشد اغلب شهروندان آمریکایی که جزو هواداران این حزب نیستند تمایل دارند رئیس‌جمهوری داشته باشند که تحت تحقیقات جنایی اف‌بی‌آی نباشد. ترامپ اکنون گرفتار رسوایی‌ای شده که اغلب متحدانش را از او دور کرده و دست اندک مدافعانش را نیز بسته است. از آنجایی که تحقیقات ادامه خواهد داشت و احتمالا ناگفته‌های بیشتری در آینده از این پرونده منتشر خواهد شد، رسوایی اخیر قدرت سیاسی ترامپ را نشانه خواهد رفت؛ قدرتی که امروز در سایه نبود مصونیت سیاسی بیش از پیش به آن نیاز دارد. در جریان یورش نیروهای اف‌بی‌آی به اقامتگاه مارالاگو 15کارتن اسناد دولتی به‌دست آمده که 14کارتن آن اسناد محرمانه و فوق‌محرمانه بوده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید