• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
یکشنبه 6 شهریور 1401
کد مطلب : 169796
+
-

خواب نامناسب عامل افزایش خطر سکته

پژوهشگران فرانسوی دریافته‌اند که خواب نامناسب و بی‌کیفیت می‌تواند احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی یا سکته را در افراد افزایش دهد. به گزارش sciencedaily این پژوهشگران دریافته‌اند که از هر 10نفر، 9نفر خواب خوبی را در طول شب تجربه نمی‌کنند. دانشمندان به این نتیجه رسیده‌اند که اگر افراد در شبانه‌روز خواب کافی و مطلوب داشته باشند، می‌توانند از بروز بسیاری از بیماری‌های قلبی -عروقی جلوگیری کنند. شرکت‌کنندگان به‌صورت فیزیکی بررسی شدند و پرسش‌نامه‌هایی را درباره سبک زندگی خود پر کردند. از این پرسش‌نامه‌ها برای گردآوری اطلاعات درخصوص 5عادت خواب حداقلی استفاده شد و در ادامه 2ملاقات دیگر با شرکت‌کنندگان انجام گرفت. اگر هر فاکتور مطلوب می‌بود، امتیاز یک و اگر نه امتیاز صفر را دریافت می‌کردند. کسانی که امتیاز بالاتری دریافت کردند، هر شب 7 تا 8ساعت می‌خوابیدند، به ندرت دچار بی‌خوابی می‌شدند، در طول روز بیش از حد خواب‌آلود نبودند، در خواب دچار وقفه تنفسی نمی‌شدند و الگوی زمانی آنها صبحگاهی بود.
در پایان پژوهش مشخص شد که فقط 10درصد از شرکت‌کنندگان نمره خواب مطلوبی دریافت کردند، درحالی‌که 8درصد نمره پایینی گرفته بودند. پس از گذشت 8سال، 274نفر دچار بیماری سرخرگ کرنری یا سکته شده بودند. آنها همچنین به بررسی پارامترهایی مثل سن، جنس، مصرف الکل، شغل، مصرف دخانیات، شاخص توده بدنی، فعالیت‌های فیزیکی، سطح کلسترول، دیابت و سابقه بیماری‌های قلبی در افراد پرداختند و فهمیدند که ریسک بیماری‌های سرخرگ کرنری و سکته به ازای هر یک امتیاز افزایش، حدود 22درصد کاهش می‌یابد.
درنهایت، پژوهشگران نسبت اختلالات قلبی عروقی را تخمین زدند که با خواب سالم‌تر می‌توان از آنها پیشگیری کرد. آنها دریافتند که اگر همه شرکت‌کنندگان نمره خواب مطلوبی داشته باشند، ممکن است هرسال از 72درصد موارد جدید بیماری عروق کرونر قلب و سکته جلوگیری شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید