• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
یکشنبه 6 شهریور 1401
کد مطلب : 169795
+
-

فرصت ایران در حوزه هوش مصنوعی

هوش مصنوعی
فرصت ایران در حوزه هوش مصنوعی

هوش مصنوعی یکی از فناوری‌های نوین به شمار می‌آید که تقریبا در همه حوزه‌ها نقش آفرینی می‌کند. این فناوری از سلامت و آموزش گرفته تا صنعت و کشاورزی و حمل‌ونقل به‌طور فزاینده بازارهای جهانی را از آن خود می‌کند. کشور ما هم از این قافله عقب نمانده و با پرورش نیروهای متخصص به توفیقاتی دست یافته که اکنون مورد استفاده بازیگران حوزه‌های مختلف است.
محققان معتقدند توسعه استفاده از هوش مصنوعی در حوزه‌های مختلف تحولات عمیقی را ایجاد کرده، به‌گونه‌ای که براساس پیش‌بینی‌ها بازار جهانی هوش مصنوعی در سال۲۰۲۸ به ۶۴۱میلیارد دلار خواهد رسید و ایران نباید این فرصت را از دست بدهد. هوش مصنوعی را می‌توان ماشین برنامه نویسی شده‌ای دانست که مانند انسان فکر می‌کند و توانایی یادگیری و حل مسائل را دارد. به‌عبارت دیگر هوش مصنوعی می‌تواند توانایی تقلید کردن از انسان را داشته باشد.
علیرضا شهرجردی، عضو هیأت علمی پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری با اشاره به اینکه هوش مصنوعی در سال‌های اخیر پیشرفت خارق‌العاده‌ای را در حوزه‌های مختلف علمی ازجمله پزشکی، زیست فناوری و ژنتیک داشته و حتی این حوزه‌ها را دچار تغییر و تحول کرده، معتقد است که این فناوری تأثیر غیرقابل انکاری بر این حوزه‌ها داشته است.
به گزارش ایسنا، شهرجردی هوش مصنوعی را یک فناوری مورد توجه و مهم در کشورهای مختلف می‌داند و می‌گوید: شاید مهم‌ترین دلیل این موضوع، کاهش خطاهای انسانی و افزایش سرعت و دقت در پردازش اطلاعات توسط این فناوری باشد.
او با تأکید بر اینکه علوم پزشکی با استفاده از هوش مصنوعی دائما در حال تحول برای یافتن راه‌حل‌های کاربردی در عملکردهای بالینی است، ادامه می‌دهد: این رویکرد در حوزه پزشکی، منجر به تشخیص دقیق و زودهنگام سرطان‌های مختلف، تشخیص بیماری‌های خونی، طراحی و تولید داروهای جدید و درمان بیماری‌ها به‌صورت هدفمند شده است. همچنین هوش مصنوعی در حوزه پزشکی شخصی نیز وارد شده و شرکت‌های متعددی در این حوزه مشغول به فعالیت هستند و در آینده شاهد پیشرفت‌های رو به رشدی در حوزه پزشکی شخصی خواهیم بود.
عضو هیأت علمی پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری با بیان اینکه حوزه هوش مصنوعی علاوه بر حوزه پزشکی در حوزه زیست فناوری نیز کاربردهای زیادی دارد می‌گوید: کاربرد هوش مصنوعی در زیست فناوری کشاورزی منجر به استفاده بهینه از آب و خاک و نهاده‌های کشاورزی مختلف شده است و می‌توان با بررسی ژنوم گیاهان و پیدا کردن ژن‌های مؤثر، بذر گیاهان مختلف را از نظر ژنتیک اصلاح کرد تا بتوان گیاهان مقاوم به شوری، خشکی، کم‌ آب و حتی گیاهان مقاوم به آفات و بیماری‌ها را تولید کرد.
به‌گفته شهرجردی، بازار جهانی هوش مصنوعی در سال۲۰۲۰ تقریبا ۵۱ میلیارد دلار بوده است و پیش‌بینی می‌شود این مبلغ در سال۲۰۲۸ به ۶۴۱میلیارد دلار افزایش یابد. این مبلغ نشان‌دهنده ظرفیت بالای این فناوری برای ورود بیشتر به صنایع مختلف خواهد بود. 

این خبر را به اشتراک بگذارید