• شنبه 28 مهر 1403
  • السَّبْت 15 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 19
شنبه 5 شهریور 1401
کد مطلب : 169722
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/L9MyW
+
-

فرمانده ارتش در پایان رزمایش تأکید کرد:

رزمایش پهپادی؛ دلگرمی دوستان و عصبانیت دشمنان

دومین رزمایش پهپادی ارتش با یگان‌های پهپادی گسترده‌تر و حجم آتش سنگین‌تر آنها در مقایسه با رزمایش مردادماه1399 برگزار شد.
بیش از 150پهپاد در گستره جمهوری اسلامی ایران از آب‌های خلیج‌فارس و دریای عمان در جنوب تا مناطق شرق، غرب، شمال و مرکز کشور به پرواز درآمدند و پنجشنبه گذشته با استفاده از تسلیحات دقیق و نقطه‌زن انواع اهداف زمینی، هوایی و دریایی را منهدم کردند.
سرلشکر عبدالرحیم موسوی، فرمانده کل ارتش پیام رزمایش‌ها و آمادگی نیروهای مسلح را برای مخاطبان مختلف کاملا رسا، روشن و صریح دانست و گفت: ملت بزرگ ایران به‌دلیل اینکه در این رزمایش پا در رکابی نیروهای مسلح خودشان را برای دفاع از کیان و ناموس ملت می‌بینند، راضی و خشنودند. دوستان ما هم وقتی که می‌بینند جمهوری اسلامی ایران با وجود تمام کینه‌ورزی‌ها و دشمنی‌ها و خباثت‌هایی که در قبالش انجام شده با قدرت و با استقامت و سربلندی ایستاده و راه پیشرفت را به‌خصوص در عرصه دفاعی طی می‌کند هم دلگرم و هم خوشحال می‌شوند. البته عصبانیت هیچ سودی ندارد و دشمنان ما باید در مقابل منطق حق سر تسلیم فرود بیاورند وگرنه ناگزیرند این پیشرفت‌ها را با چشم ببینند و بر عصبانیت‌شان افزوده شود.
در این رزمایش پهپادهای کمان، مهاجر و ابابیل با استفاده از تسلیحات دقیق و نقطه‌زن بومی ازجمله بمب‌های قائم، موشک‌های الماس و بمب‌های مارک82 اهداف درنظر گرفته شده در منطقه عمومی رزمایش که شامل اهدافی شبیه‌سازی شده از مراکز فرماندهی و کنترل دشمن، مخازن سوخت، زاغه‌های مهمات، سامانه‌های راداری و موشکی و اماکن تجمع نفرات بود را با دقت مورد اصابت قرار دادند. همچنین پهپادهای انهدامی نیروی دریایی ارتش شامل باور5، ژوبین و آرش که از مبدأ دریا و عرشه یگان‌های سطحی و زیرسطحی نیروی دریایی ارتش در نقاط مختلف به پرواز درآمده بودند با طی مسافت طولانی اهداف خود در ساحل و دریا را با موفقیت مورد اصابت قرار دادند. پهپادکمان22 نیروی هوایی ارتش برای نخستین‌بار با انجام پرواز رزمی به چرخه عملیاتی این نیرو وارد شد. این پهپاد با پرواز از یکی از پایگاه‌های پهپادی ارتش در کشور مقابله با جنگ الکترونیک دشمن به‌صورت هواپایه را با موفقیت انجام داد.
براساس گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ارتش، پهپادهای ماموریت اسکرامبل «پرواز تندخیز» پدافند هوایی ارتش نیز در این رزمایش با هماهنگی و تحت کنترل شبکه یکپارچه پدافند هوایی به پرواز درآمدند و پهپادهای مهاجم در قالب نیروی حمله‌ور را رهگیری و منهدم کرد. در این مرحله پهپادهای کرار با استفاده از تیربار اخگر اهداف متخاصم هوایی را رهگیری و منهدم کردند.

پرواز در 2هزار و 200کیلومتری مرزهای آبی
امیر دریادار شهرام ایرانی، فرمانده نیروی دریایی ارتش درباره ویژگی پهپادهای در اختیار این نیرو با بیان اینکه ارتقای توان رزم نیروی دریایی در حوزه پهپاد موجب افزایش اقتدار دریایی ایران شده است، گفت: تجهیز انواع شناورهای سطحی و زیرسطحی به انواع پهپادها ظرفیت بسیار قابل توجهی را به یگان‌های دریایی اضافه می‌کند. او تصریح کرد: با توجه به اینکه نیروی دریایی ارتش تقریبا تا 2هزار و ۲۰۰کیلومتر دورتر از مرز‌های آبی کشور جهت برقراری امنیت کشتیرانی مستقر هستند، وجود این نوع پهپادها با هدف افزایش شعاع عملیاتی و تسلط اطلاعاتی بسیار ضروری است.
او از شرکت انواع پهپادهای شناسایی تهاجمی و ترکیبی و اجرای عملیات ترکیبی و همزمان چندین پهپاد در منطقه رزمایش و انهدام موفقیت‌آمیز اهداف مورد نظر در بخش دریایی رزمایش مشترک پهپادی ارتش خبر داد و گفت: امروز ما می‌توانیم به‌صورت ترکیبی در حوزه دریا عملیات انجام دهیم؛ یعنی یک دسته پروازی پهپادی را از عرشه یگان‌ها به پرواز در بیاوریم و مجموعه فرماندهی-کنترل را از یک یگان به یگان دیگری منتقل کنیم؛ یعنی صحنه را کاملا جابه‌جا کنیم و هر کدام از این پهپاد‌ها وظیفه‌ای را برای اجرای یک مأموریت موفق عهده‌دار شوند.
به‌گفته دریادار ایرانی «مجهز شدن واحدهای شناور زیرسطحی به انواع پهپادهای عمودپرواز چمروش و تجهیز یگان‌های شناور نیروی دریایی ارتش به انواع پهپادهای تهاجمی و نقطه‌زن آرش و باور۵، به‌منظور افزایش توان رزمی یگان‌های شناور این نیرو در حوزه تحت مسئولیت نیروی دریایی در آب‌های آزاد در مقابله با یکی از اهداف اصلی ما که مبارزه با تروریسم دریایی و کنترل نا امنی‌هاست، کمک شایانی خواهد کرد». او تصریح کرد:«امکان به پرواز درآوردن پهپادهای عمودپرواز و پرتابی از روی زیردریایی‌های کلاس طارق فاتح و غدیر و همچنین تجهیز واحدهای شناور زیرسطحی به انواع پهپادهای عمودپرواز چمروش، در راستای افزایش و ارتقای توان رزمی این نیرو، از اهم اقداماتی است که در ماه‌های گذشته و در حوزه پهپادی انجام شده است.» رزمایش مشترک پهپادی1401 عصر پنجشنبه در دومین روز برگزاری خود پایان یافت.

این خبر را به اشتراک بگذارید