• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
پنج شنبه 3 شهریور 1401
کد مطلب : 169647
+
-

دروازه‌بان بدون پا

لیگ برتر از دروازه‌بان‌های پابه‌توپ خالی است

دروازه‌بان بدون پا

امشب بهترین دروازه‌بان فصل پیش لیگ قهرمانان همزمان با قرعه‌کشی مرحله گروهی رقابت‌های این فصل انتخاب می‌شود. هم‌اکنون بین دروازه‌‌بان‌های بزرگ اروپایی تنها چند مورد خاص هستند که بازی با پا دارند. با اینکه مانوئل نویر در این زمینه صاحب سبک و پیشروست و به‌عنوان لیبرو یا سوییپر بازی می‌کند و روی دروازه‌بان‌های آلمانی تأثیر زیادی گذاشته، به‌نظر می‌رسد باید کورتوا را در زمینه پابه‌توپ بودن سرآمد دیگران بدانیم. بازیکنان رئال‌مادرید در هر بازی پاس‌های ریسکی زیادی به دروازه‌بان تیم‌شان می‌دهند و کورتوا بدون حتی یک‌اشتباه اقدام به کنترل توپ و سپس بازیسازی می‌کند. پیش از او ناواس هم بازی با پای بدی نداشت اما شاخص نبود و پیش از ایکر کاسیاس درون دروازه این تیم می‌ایستاد که با پا فقط قادر بود راه برود و حتی زمانی که توپ به او می‌رسید و تا شعاع 40متری هیچ بازیکنی از حریف به چشم نمی‌خورد، دستپاچه توپ را به بیرون می‌زد.

هم‌اکنون دروازه‌بان‌هایی مثل نویر، کورتوا، تراشتگن و برند لنو آنقدر توانایی بازی با توپ را دارند که می‌‌توانند در پست‌های دیگری در تیم‌های خود بازی کنند. برعکس آنها گلرهایی هستند که وقتی توپ به پای‌شان می‌رسد، باید منتظر اشتباه‌شان باشیم. برای نمونه می‌توان به داوید دخه‌آ، آلیسون، ادرسون، ادوارد مندی، رمزدیل و حتی هوگو لوریس یعنی دروازه‌بان‌های تیم‌های بزرگ لیگ برتر و چهره‌های دیگری مثل دوناروما و... اشاره کرد. در هر فصل کریم بنزما برخی از این دروازه‌بان‌ها را به‌خاطر ضعفی که در بازی با پا دارند، تنبیه می‌کند. دوناروما، کاریوس، مندی و دیگران مقابل کریم بنزما مرتکب اشتباه شده‌اند و به بهانه‌جویی دست زده‌اند. درباره کاریوس که در فینال لیگ قهرمانان آن اشتباه را انجام داد، بهانه آوردند که به‌خاطر ضربه آرنج سرخیو راموس به سرش دچار اختلال مغزی شده بود. دوناروما هم معتقد بود حرکت بنزما خطاست.
در لیگ برتر اوضاع وخیم‌تر است. تنها برند لنو را می‌توان جزو گلرهای پابه‌توپ دسته‌بندی کرد که او هم دیگر در آرسنال حضور ندارد و به تیمی کوچک‌تر یعنی فولام پیوسته است. داوید دخه‌آ در بازی با لیورپول که زیاد هم به دردسر نیفتاد، هر آن ممکن بود مرتکب اشتباه شود. سنگربان منچستر‌یونایتد در این بازی فقط یک‌پاس کوتاه داد و در پاس‌های بلند هم آماری وحشتناک داشت؛ تنها 7پاس صحیح از 30پاس بلند!
آلیسون و ادرسون هم بارها در ارسال پاس‌ها سوتی داده‌اند. همین هفته گذشته ادوارد مندی در بازی با لیدز به‌تنهایی تیمش را به باخت داد و وقتی قصد دریبل مهاجم حریف را داشت، توپ را لو داد و چلسی گل خورد. با رفتن کسپر اشمایکل از لستر به نیس در فرانسه، لیگ برتر یک‌دروازه‌بان دیگر را هم که می‌توانست با پا پاس بدهد، از دست داد.
مربیان بزرگ در تمرینات دیگر مثل گذشته عمل نمی‌کنند که بازیکنان را جدا تمرین بدهند و دروازه‌بان‌ها زیرنظر مربی دروازه‌بان‌ها تمرین کنند و فقط در بازی‌های دست‌گرمی و درون‌گروهی به بازی گرفته شوند. البته این هم یک بخش تمرین است اما تمرین اصلی گلرها پابه‌پای دیگران است. برای آنها تمریناتی با تعداد گوناگون افراد درنظر گرفته می‌شود تا بازی با پای‌شان بهبود یابد.
کورتوا درباره پیشرفتی که در بازی با پا داشته می‌گوید: «همیشه بازی با پای ضعیفی داشتم اما خیلی تلاش کردم تا در این زمینه هم بهتر شوم و به بازیسازی تیم از عقب زمین کمک کنم. با توجه به فشاری که وجود دارد و نوع بازی هجومی ما، دروازه‌بانی رئال‌مادرید مسئولیت بزرگی است. غیر از مربیان اصلی و مربی دروازه‌بان‌ها خارج از زمین بازی هم یک مربی خصوصی دارم که در زمینه افزایش قدرت بدنی و چابکی به من کمک می‌کند.» او یک‌بار در بازی با والنسیا در ثانیه‌های تلف‌شده پاس‌گل هم داده البته با سر.‌ تراشتگن 2‌بار سابقه پاس‌گل از ارسال‌های بلند به همبازیانش در بارسلونا را دارد. او گاهی با 80 تا 85 پاس در یک‌مسابقه رکورددار تعداد پاس در بارسا می‌شود.
در تاریخ فوتبال بعضی دروازه‌بان‌ها هم بوده‌اند که نه‌تنها بازی با پای خوبی داشتند، بلکه گل هم زیاد می‌زدند. چیلاورت، دروازه‌بان سابق تیم ملی پاراگوئه در این مهارت از همه مشهورتر است اما بالاتر از او یک دروازه‌بان برزیلی قرار دارد به نام روجریو سنی که با 83گل زده که تنها 36تای آن از روی نقطه پنالتی بوده، رکورددار گلزنی بین دروازه‌بان‌های تاریخ فوتبال است. رنه هیگوییتا، گلر اسبق کلمبیا هم 41بار موفق به گلزنی شده. تبحر او در بازی با پا به‌نحوی بود که یک‌بار در جام‌جهانی1994 دچار غرور شد و توپ را در دریبل روژه میلا لو داد و موجب حذف تیمش در مرحله یک‌هشتم شد.

  رده‌بندی گلزن‌ترین دروازه‌بان‌ها: 
  روجریو سنی، سائوپائولو، ‌برزیل، 83‌گل زده(36پنالتی، 47‌گل در جریان بازی)
  لوئیس چیلاورت، پنارول مونته ویدو، پاراگوئه، ‌62‌گل زده، 45‌پنالتی، 17‌گل در جریان بازی
  رنه هگوییتا، پرییرا، کلمبیا، 41‌گل زده، 37‌پنالتی، 4‌گل در جریان بازی
  خورخه کامپوس، اونیورسیداد، مکزیک، 41‌گل زده، 9پنالتی، 32گل در جریان بازی
  جانی مارتین وگاس، هوراس، ‌پرو، 36‌گل زده، 28‌پنالتی، ‌8‌گل جریان بازی
  دیمیتار ایوانکف، بورسااسپور، بلغارستان، 33‌گل زده، 33‌پنالتی، بدون گل در جریان بازی
  آلوارو میشل آلوفارو، ‌بالبوا، السالوادور، 31‌گل زده، 20‌گل پنالتی، 11‌گل در جریان بازی
  هانس یورگ بوت، بایرن، آلمان، 28‌گل زده، 28‌پنالتی، ‌بدون گل زده جریان بازی
  مارکو آنتونیو کورنس، اینگه، ‌شیلی، 24‌گل زده، ‌24‌پنالتی، بدون گل زده جریان بازی
  دراگان پانتلیچ، رادنیکی، یوگسلاوی، 22‌گل زده، ‌21‌گل پنالتی، یک‌گل جریان بازی
  زارکو لوچیچ، پودگوریوا، سرنا گورا، 21گل زده، ‌21پنالتی، بدون گل زده
  نیازامی سادیگو، ‌توران تووس، آذربایجان، 21‌گل زده، 12‌پنالتی، ‌9‌گل زده در جریان بازی.

این خبر را به اشتراک بگذارید