• شنبه 28 مهر 1403
  • السَّبْت 15 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 19
چهار شنبه 2 شهریور 1401
کد مطلب : 169556
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/xkOWr
+
-

برای نخستین‌بار در سال‌جاری شیب نمودار تورم نقطه به نقطه نزولی شد

تداوم روند نزولی تورم ماهانه

تورم
تداوم روند نزولی تورم ماهانه

نرخ تورم برای دومین ماه متوالی به شیب نزولی خود ادامه داد و طبق گزارش مرکز آمار به 2درصد رسید. ضمن اینکه شیب تورم نقطه به نقطه نیز در مردادماه برای نخستین‌بار در سال‌جاری نزولی شد. 
به‌گزارش همشهری، به‌دنبال اجرای سیاست حذف ارز ترجیحی در ابتدای سال‌جاری، قیمت‌ها از اردیبهشت‌ماه شروع به رشد کرد و در خردادماه به اوج خود رسید. این موضوع موجب شد تا نرخ تورم ماهانه در خرداد به عدد 12.2درصد برسد که در تاریخ اقتصاد ایران کم‌سابقه بود. با این حال همان زمان مقامات دولت اعلام کردند که این رشد تورم تحت‌تأثیر سیاست حذف ارز ترجیحی اتفاق افتاده و پایدار نخواهد بود حالا آنطور که آمار‌ها نشان می‌دهد استدلال مقامات دولت درست بوده و طبق تازه‌ترین گزارشی که مرکز آمار از شاخص قیمت مصرف‌کننده منتشر کرد نرخ تورم ماهانه در مردادماه بار دیگر کاهش یافته است.

تورم ماهانه به 2درصد رسید
مرکز آمار در گزارش خود اعلام کرده است نرخ تورم ماهانه در پایان مردادماه به 2درصد رسیده که این میزان 2.6درصد کمتر از تورم تیرماه و 10.3درصد پایین‌تر از تورم خردادماه است. شیب نرخ تورم ماهانه برای دومین ماه متوالی بعد از تیرماه روند نزولی داشته است و نشان می‌دهد که سطح عمومی قیمت‌ها با شیب کندتری نسبت به ماه‌های خرداد و تیر رشد کرده است با این حال طبق این آمار مردم در مرداد امسال به‌طور میانگین با رشد 2درصدی سطح عمومی قیمت‌ها در طول یک ماه مواجه بوده‌اند. طبق اطلاعات مرکز آمار نرخ تورم ماهانه برای خانوار‌های شهری2درصدو برای خانوار‌های روستایی 1.7درصد بوده که در این نرخ نیز در شهر‌ها 2.5درصدو در روستاها 3.1درصد کاهش نشان می‌دهد. همچنین نرخ تورم ماهانه برای گروه‌های عمده خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات و کالاهای غیرخوراکی و خدمات به‌ترتیب 1.4درصد و 2.4درصد بوده است.

کاهش آهنگ تورم نقطه به نقطه
نکته قابل توجه درگزارش مرکز آمار این است که شیب نمودار نرخ تورم نقطه به نقطه برای نخستین‌بار در سال‌ جاری منفی شده است. طبق این اطلاعات نرخ تورم نقطه به نقطه در مردادماه امسال به 52.2درصد رسیده است اگرچه این به‌معنای آن است خانوارهای کشور به‌طور میانگین 52.2درصد بیشتر از مرداد١٤٠٠ برای خرید یک مجموعه کالاها و خدمات یکسان هزینه کرده‌اند اما این مقدار در مقایسه با ماه قبل 1.8واحد درصد کاهش نشان می‌دهد و بیانگر آن است که همگام با کاهش شیب نمودار تورم ماهانه آهنگ تورم نقطه به نقطه نیز برای نخستین‌بار در سال ‌جاری نزولی شده است.
گزارش مرکز آمار همچنین نشان می‌دهد نرخ تورم نقطه به نقطه خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها 5.6واحد درصد و گروه کالاهای غیرخوراکی و خدمات بدون تغییر در سطح 36.9درصد باقی مانده است. همچنین در مردادماه امسال نرخ تورم نقطه به نقطه برای خانواده‌های شهری 51.1درصد و برای خانوارهای روستایی 58.4درصد بوده و این مقدار برای خانواده‌های شهری نسبت به تیرماه 1.7درصد و برای خانواده‌های روستایی 2.3درصد کاهش نشان می‌دهد.

مکث
کاهش ضریب جینی


مرکز آمار در گزارش جداگانه‌ای اعلام کرد در سال١٤٠٠ ضریب جینی خانوارهای کل کشور 0.٣٩٣٨ است که در مقایسه با سال قبل 0.0068 کاهش نشان می‌دهد این به‌معنای کاهش میزان نابرابری در جامعه ایرانی است. ضریب جینی شاخصی است که برای نشان دادن نابرابری درآمد یا نابرابری ثروت محاسبه می‌شود. هر چقدر ضریب جینی نزدیک به عدد صفر باشد، برابری بیشتر در توزیع درآمد را نشان می‌دهد و بالعکس هر چقدر ضریب جینی نزدیک به عدد یک یا 100درصد باشد، توزیع نابرابر درآمد را مشخص می‌کند. بر این اساس مطابق گزارش مرکز آمار این ضریب در سال گذشته روند نزولی داشته است.

این خبر را به اشتراک بگذارید