• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
چهار شنبه 2 شهریور 1401
کد مطلب : 169510
+
-

بحران واکسن دوباره بالای سر جوکوویچ

جواد نصرتی

نواک جوکوویچ، تنیسور سرشناس صرب، هیچ هدفی بزرگ‌تر از تبدیل شدن به پرافتخارترین تنیسور تاریخ ندارد و هیچ‌کس هم از او به این عنوان نزدیک‌تر نیست.
نواک که چند هفته پیش با قهرمانی در ویمبلدون، بیست و یکمین عنوان قهرمانی گرنداسلم خود را کسب کرد، حالا فقط یک قهرمانی کمتر از رافائل نادال دارد. با این حال همه در دنیای تنیس می‌گویند که جوکوویچ به‌خاطر سن کمتر و شرایط بدنی بسیار بهتر نسبت به نادال و راجر فدرر دیگر رقیبش در این زمینه، در نهایت بیشترین قهرمانی‌های تاریخ را در 4 گرنداسلم استرالیا، فرانسه، ویمبلدون و آمریکا کسب خواهد کرد.
او زمستان گذشته، شرکت در اوپن استرالیا را به‌خاطر قوانین سخت‌گیرانه مربوط به واکسن کرونا از دست داد و حالا به‌نظر می‌رسد، شرایط مشابهی در آمریکا پیش روی اوست. این بازی‌ها 5 روز دیگر شروع می‌شود و جوکوویچ گفته امیدوار است روز شروع بازی‌ها، نامش در جدول مسابقات دیده شود. اما به‌نظر می‌رسد امیدواری او، دست‌کم با توجه به شرایط فعلی، بیهوده است. جوکوویچ که اعتقادی به واکسن ندارد، براساس قانون نمی‌تواند وارد آمریکا شود چون این کشور از پاییز2021 به مسافرانی که واکسن نزده‌اند، اجازه ورود به کشور را نمی‌دهد. هر خارجی‌ای که می‌خواهد به آمریکا وارد شود، باید ثابت کند که کاملا واکسینه شده است. همین قانون باعث شد تا جوکوویچ رقابت‌های مسترز هزار امتیازی ایندین ولز و میامی را در ماه آوریل و سین‌سیناتی را در هفته گذشته از دست بدهد. او همچنین اجازه پیدا نکرد تا در راجرز کاپ در مونتریال بازی کند، چون کانادا هم همچون آمریکا قوانین سختگیرانه‌ای درباره واکسن کرونا دارد.
اما به‌نظر می‌رسید تسهیل برخی قوانین سختگیرانه در آمریکا، جوکوویچ را به حضور در اوپن آمریکا امیدوار کرده است. نهادهای مربوطه در آمریکا گفته‌اند که تسهیل قوانین برای سفر خارجی‌ها به این کشور را شروع کرده‌اند و حتی ممکن است در قوانین ارائه مدارک واکسن هم تغییراتی ایجاد شود. در زمان برگزاری اوپن استرالیا، شرایط جهانی از نظر نگرانی از کرونا به‌مراتب ترسنا‌ک‌تر از حالا بود اما حالا که واکسیناسیون سراسری در بیشتر کشورهای دنیا پیشرفت خوبی داشته، بسیاری معتقدند جوکوویچ باید اجازه پیدا کند که در اوپن آمریکا شرکت کند.
اما با وجود این عقاید، زمان و شرایط به نفع جوکوویچ نیست. روزهای کمی به برگزاری مسابقه مانده و قوانین هنوز به افراد واکسینه‌نشده، ازجمله جوکوویچ، اجازه نمی‌دهد که به آمریکا سفر کنند. جوکوویچ از ابتدای همه‌گیری، صراحتا گفته بود که تمایل ندارد واکسن بزند. در زمستان گفته بود که حاضر است بازی کردن در تورنمنت‌های بزرگ را فدای این عقیده شخصی‌اش کند. او گفته است که می‌خواهد تا آنجا که می‌تواند با بدنش هماهنگ باشد. او با این حال گفته است که مخالف واکسیناسیون نیست.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید