• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
چهار شنبه 2 شهریور 1401
کد مطلب : 169509
+
-

ژاپن آسیایی است ما جهانی

بعد از شکست تیم والیبال نوجوانان در مسابقات آسیایی، تفاوت کیفیت بازیکنان ایران با ژاپنی‌ها نگران‌کننده بود ولی وکیلی مدعی است که بازیکنانش آینده بهتری از ژاپنی‌ها دارند

ژاپن آسیایی است ما جهانی

تیم والیبال نوجوانان ایران در فینال مسابقات قهرمانی آسیا به ژاپن باخت و دوم شد، این شکست در تهران ناراحت‌کننده بود ولی بیشتر نارضایتی‌ها از کیفیت بازی تیم است. باخت تیم ملی در لیگ ملت‌ها به ژاپن و حالا تفاوت محسوس بازیکنان نوجوان 2 تیم در مهارت‌های فردی، طرفداران والیبال را بیش از قبل نگران کرده است ولی محمد وکیلی، سرمربی تیم نوجوانان هم از تیمش راضی است و هم به آینده امیدوار. او روی برتری فیزیکی بازیکنان ایران تأکید دارد و این فیزیک در آینده ایران را بالاتر از ژاپن قرار می‌دهد.

   تیم شما سخت‌ترین و مهم‌ترین بازی‌اش را باخت و دوم آسیا شد.
ما 5بازی را بردیم و یک بازی را باختیم. بازی فینال بازی خوبی بود. بچه‌ها بد بازی نکردند و می‌توانم بگویم فوق‌العاده بودند، چیزهایی که از آنها خواسته بودیم، به‌خوبی انجام دادند. تنها مشکلشان این بود که تجربه نداشتند.

   برد و باخت خیلی مهم نیست. در بازی فینال ایران و ژاپن از نظر فنی فاصله داشتند و این نگران‌کننده است.
ژاپن در آسیا ما را برده ولی در جهانی ما همیشه بالاتر از آنها بوده‌ایم. آنها در شروع کار خوب هستند ولی ما در ادامه بهتر می‌شویم. ما روی بازیکنان بلندقد سرمایه‌گذاری می‌کنیم و آماده کردن آنها زمان‌بر است. ما سال2017 با بازیکنانی مثل مهدی جلوه، مرتضی شریفی، امیرحسین توخته و محمدرضا حضرت‌پور در مسابقات آسیایی به ژاپن و حتی به کره‌جنوبی هم باختیم ولی با همان تیم قهرمان جهان شدیم. این نشان می‌دهد ما راه را درست رفته‌ایم. نباید روی این شکست‌ها حساسیت نشان بدهیم. ورزش کشور ما نتیجه‌گراست و در والیبال هم این نگاه پررنگ‌تر است. توجه ما به سازندگی باید بیشتر باشد.

   اتفاقا مسئله همین است. اینکه تیم‌هایی مثل ژاپن در ساختن بازیکنان موفق‌تر نشان داده‌اند. بازیکنان آنها در حد بزرگسالان بازی ‌کردند. در همه جای زمین توپ ‌گرفتند، در زدن سرویس کمتر اشتباه ‌کردند و... ولی بازیکنان ما ضعف‌های زیادی داشتند.
در مسابقات باید ضعف‌ها را دید. بازیکنان ما در سرویس پرشی خیلی خوب بودند. متین حسینی در امتیاز24-23 درحالی‌که تیم عقب بود، سرویسی زد که بالای 110کیلومتر سرعت داشت. زدن این سرویس در این امتیاز شجاعت می‌خواهد. در انتهای زمین ژاپنی‌ها موفق بودند، چون قد کوتاه‌تری دارند. اگر الگوی ما ژاپن باشد در همین سطح می‌مانیم. الگوی ما باید برزیل، لهستان و فرانسه باشد. ژاپنی‌ها به‌خاطر نداشته‌هایشان این مدلی جلوی ما بازی کردند. ما توانایی‌‌های بیشتری داریم و باید مثل بزرگان دنیا بازی کنیم! در سطح جهانی کسی روی والیبال ژاپن حساب نمی‌کند. تیم ملی آنها در سطح متوسطی است.

   تیم ملی ایران در لیگ ملت‌ها به ژاپن باخت. تیم نوجوانان هم که در مسابقات آسیایی و در تهران مقابل این تیم شکست خورد. این ضعف ژاپن را نشان نمی‌دهد.
میانگین قدی تیم ما 197سانتی‌متر است ولی آنها حتی یک بازیکن 190سانتی‌متری ندارند. به هر کارشناسی بگویید در آینده کدام تیم موفق می‌شود، می‌گوید تیم ما. قد را نمی‌شود بلند کرد ولی تکنیک و تاکتیک را می‌شود یاد گرفت. رضایتمندی ما از تیم به‌خاطر آینده است.

   شما روی فیزیک خیلی تأکید می‌کنید ولی والیبال بازی ذهن‌هاست. جایی که ذهن خوب کار کند، تأثیر فیزیک کمتر می‌شود. نیشیدا قد بلندی ندارد ولی از بهترین‌های والیبال است.
درست است ولی باید در زمان این موضوع را دید. نیشیدا یک استثناء است و برای من هم قابل احترام. اگر بازیکنان ما 4-3  سال فرصت داشته باشند از نظر ذهنی هم به برتری می‌رسند. ژاپنی‌ها 7-8  سال جلوتر از ما هستند و کار اساسی کرده‌اند. این حلقه گمشده والیبال ماست.

   از اول بحث سر همین است؛ بازیکنان آنها در این سن همه تکنیک‌ها را بلدند و در سطح تیم ملی‌شان بازی می‌کنند اما بازیکنان ایران در سن 18سالگی خوب آموزش ندیده‌اند. بیشتر از 8ماه هم در اردو بودند.
ما نمی‌توانیم در 10ماه پاس یا سرویس به بازیکن یاد بدهیم. البته بازیکنان در این مدت کار کردند، اینطور نبوده که با همین کیفیت به اردو آمده باشند. موضوع این است که آنها با 700 تا 800ساعت تمرین به اردو می‌آیند درحالی‌که باید قبل از اردو 3هزار ساعت والیبال کار کرده باشند. در آکادمی‌ها و مدارس والیبال ما بازیکنان در هفته فقط 3جلسه تمرین دارند که این خیلی کم است. به‌خاطر اینکه تمرین زیاد نکرده‌اند ضعف تکنیک دارند.

   این نگران‌کننده نیست؟
نه من نگران چیزی نیستم. امیرحسین اسفندیار از 15سالگی والیبال بازی می‌کند، خراب کرد و خراب کرد تا به امروز که دارد آباد می‌کند. ما باید صبور باشیم تا بتوانیم در آینده نتیجه بگیریم. اگر تیم ملی والیبال ما در لیگ ملت‌ها هم به ژاپن باخت یک اتفاق بود. اگر همین الان دوباره 2تیم با هم بازی کنند، ما برنده‌ایم. باز هم می‌گویم در سطح نوجوانان هم آنها فقط در آسیا ما را شکست داده‌اند. آنها در آسیا می‌برند و ما در جهانی. حد ژاپن همین است.

    برای مسابقات جهانی چه برنامه‌ای دارید؟
مسابقات شهریور سال آینده برگزار می‌شود. فعلا با فدراسیون صحبت کرده‌ایم که تیم نوجوانان به‌عنوان یک تیم باشگاهی در لیگ‌یک بازی کند. در بازی است که بازیکنان تجربه به‌دست می‌آورند.

روز خوب، روز بد 
تیم ملی والیبال زنان که مسابقات جام کنفدراسیون آسیا را با پیروزی آغاز کرده بود، دیروز در بازی دوم شکست خورد. در این رقابت‌ها که در فیلیپین برگزار می‌شود، طبق پیش‌بینی الساندرا کمپدلی جوان‌شدن تیم کره‌جنوبی به نفع ایران تمام شد. بازیکنان ایران در 3ست به پیروزی رسیدند، ولی بازی دوم چیزی جز شکست برای ایران نداشت. در این بازی که ایران مقابل ویتنام قرار گرفته بود، 3 بر صفر (25- 17، 25-14 و 25-11) شکست خورد. ایران که با یک پیروزی و یک شکست در رده سوم گروهش است، امروز در بازی سوم مقابل فیلیپین قرار می‌‌گیرد.

امیدواری
تیم والیبال جوانان ایران شروع خوبی در مسابقات قهرمانی آسیا داشت. برخلاف نوجوانان که در تهران به ژاپن باختند، جوانان در بحرین این تیم را در 5ست شکست دادند. جوانان امروز با هند بازی دارند و غلامرضا مومنی‌مقدم، سرمربی تیم از شرایط راضی است: «ژاپن را شکست دادیم و فشار از روی بازیکنان برداشته شد. بازی با هند هم به اندازه مسابقه با ژاپن اهمیت دارد هند را آنالیز کرده‌ایم و می‌دانیم که با یک تیم باکیفیت بازی داریم.»‌ با پایان مرحله گروهی از روز جمعه تیم‌های اول و دوم هر گروه در مرحله دوم مقابل هم قرار می‌گیرند.

این خبر را به اشتراک بگذارید