• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
یکشنبه 30 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 16928
+
-

فوق‌العاده

جواد نصرتی|خبرنگار:




سیاره یا پلاستیک؟



مؤسسه نشنال جئوگرافیک در کارزار تازه‌ای که به راه انداخته، به بررسی افزایش زباله‌های پلاستیکی در سیاره پرداخته و با هشتگ
 #PlanetorPlastic به این موضوع می‌پردازد. در این 2تصویر،  یک ساحل معروف در فلوریدای آمریکا و رودخانه ارنیک در آلبانی و انبوهی از پلاستیک‌هایی که در آنها رها شده‌اند دیده می‌شود. تصویر رودخانه ارنیک (تصویر چپ) به‌خصوص برای ما ایرانی‌ها تصویر نسبتا آشنایی است و بارها تصاویری از رودخانه‌هایی در کشورمان منتشر شده است که شرایط مشابهی دارند. حالا با کارزاری که نشنال جئوگرافیک به راه انداخته مشخص می‌شود که معضل پلاستیک‌ها در طبیعت،  نه‌تنها مشکل ما در ایران،  ‌که مشکل همه مردم در سراسر سیاره است.

شرایط وخیم اقتصادی نیمی از خانوارهای آمریکایی

آمریکا،  از دور کشور رویاهای میلیون‌ها انسان است اما تصویر واقعی و نزدیک از این کشور،  چیز دیگری را نشان می‌دهد. براساس گزارشی که سی‌ان‌ان‌ منتشر کرده است، نیمی‌ از آمریکایی‌ها توانایی تأمین هزینه‌های یک زندگی معمولی طبقه متوسط را ندارند. این یعنی 51میلیون خانوار آمریکایی به اندازه کافی درآمد ندارند تا بودجه ماهانه زندگی خود را که شامل خورد و خوراک،  مسکن،  مراقبت از فرزندان،  مراقبت‌های درمانی،  حمل‌ونقل و هزینه تلفن همراه می‌شود تأمین کنند. این 51میلیون خانوار آمریکایی، 43درصد مجموع تمام خانوارهای آمریکا را تشکیل می‌دهند. براساس این تحقیق،  16.1میلیون خانوار در فقر زندگی می‌کنند. کالیفرنیا،  نیو مکزیکو و هاوایی بیشترین تعداد خانوارهای دارای مشکل را دارند. 49درصد خانوارها در این 3 ایالت از پس هزینه‌های ماهانه خود بر نمی‌‌آیند. در داکوتای شمالی،  ‌این میزان تنها 32درصد است ‌که پایین‌ترین میزان در سراسر کشور به شمار می‌رود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید