خیز دانشگاه تهران برای 2هزار شرکت فناور
نشست رئیس دانشگاه تهران با اصحاب رسانه روز گذشته با محوریت «جهاد علمی برای تحقق دانشگاه کارآفرین با رویکرد مسئولیتپذیری اجتماعی» برگزار شد. در ابتدای این نشست، سیدمحمد مقیمی در توضیح این عنوان به بسته تحولی دانشگاه اشاره و «کارآفرینی» را به معنی سرریز دانشی که جامعه را منتفع کند، تعبیر کرد. علاوه بر این، او با ارائه آماری در مورد شرکتها و واحدهای فناور گفت که اکنون 190شرکت فناور در پارکهای علم و فناوری دانشگاه تهران مشغول به فعالیت هستند که در آینده این عدد به 2هزار واحد فناور خواهد رسید. این در حالی بود که رئیس دانشگاه تهران به مضیقههای مالی و بودجه اندک دانشگاه هم اشاره کرد.
نقش اقتصاد دیجیتال برای درآمدزایی
سیدمحمد مقیمی، رئیس دانشگاه تهران در پاسخ به پرسش خبرنگار همشهری مبنی بر اینکه اقتصاد دیجیتال چه نقشی در درآمدزایی برای دانشگاه داشته است، گفت: «دانشگاه برای سرمایهگذاری باید منابع مالی در اختیار داشته باشد، درحالیکه این منابع دولتی در اختیار ما نیست.» مقیمی با اشاره به اینکه برخی قوانین و قواعد دستوپاگیر اجازه درآمدزایی را به دانشگاه نمیدهد، تا داراییها و املاک خود را تبدیل به احسن کنیم، ادامه داد: «این کار نیازمند یک فرایند طولانی است، بهطوری که حتی هیأت وزیران باید در این زمینه مصوبه داشته باشد.»او با بیان اینکه برای حرکت به این سمت، نیازمند توجه ویژه به استقلال مالی و اداری هستیم، تأکید کرد که با این حال، این موضوع به معنی آن نیست که ما در این زمینه اقدامی نکردهایم.
مقیمی در مورد این فعالیتها و بهویژه حوزه اقتصاد دیجیتال گفت که اقتصاد دیجیتال یکی از مزیتهای دانشگاه است و ما با شرکتهای فعال در حوزه فناوری اطلاعات مشارکت و همکاری میکنیم.
رئیس دانشگاه تهران با اشاره به اینکه دانشگاه یکی دو پژوهشکده بسیار موفق در حوزه فناوری اطلاعات دارد، ادامه داد: «ما حتی معاونت فناوری و دیجیتال دانشگاه را با همین رویکرد ایجاد کردیم.» مقیمی توضیح داد که قبلا این فعالیتها ذیل مرکز فناوری اطلاعات انجام میشد که با ایجاد «معاونت» سطح آن را بالا بردیم تا همکاری با نهادهای بیرونی را هم دنبال کنیم.
او حوزه فناوری اطلاعات را از حوزههایی عنوان کرد که مهاجرت نخبگان در آن مشهود است و با اشاره به اینکه کشورهای همسایه با پرداخت دستمزدهای چندبرابری در مقایسه با دستمزدهای داخل کشور، این افراد را جذب میکنند، گفت: «به همینخاطر ما برای حفظ نخبگان این حوزه با مشارکت نهادهایی که گفتم تلاش کردیم بازار داخل را جذاب کنیم.»
جایگاه دانشآموختگان علوم انسانی
رئیس دانشگاه تهران همچنین در پاسخ به این سؤال همشهری که فارغالتحصیلان علوم انسانی چگونه میتوانند در اکوسیستم فناوری و نوآوری برای راهاندازی کسبوکار فعالیت کنند، گفت: «مسائل جامعه امروز ما تکبعدی نیست و حتما همه رشتهها باید با همدیگر مشارکت کنند. ما وقتی صحبت از حل مسائل جامعه میکنیم، باید توجه کنیم که این مسائل صرفا از طریق متخصصان یک رشته مانند فناوری اطلاعات حل نمیشود.»
مقیمی با تأکید بر اینکه اگر نگوییم رشتههای علوم انسانی در حل مسائل نقش فراوانی دارند، نقش کمتری هم ندارند، ادامه داد: «بسیاری از مواقع در مسائلی ورود میکنیم و هزینههای بسیاری هم میکنیم، اما این مسئله حل نمیشود و علت آن هم این است که به شکل همهجانبه به مسئله نگاه نکردهایم.»
او به نشستی که در مؤسسه دهخدا برگزار شد، اشاره کرد و گفت: «در این نشست طرح مربوط به ایجاد خانههای خلاق و نوآوری علوم انسانی را در این مؤسسه مطرح و عنوان کردم که پارک علم و فناوری دانشگاه تهران این موضوع را بهطور مشخص برای جذب فارغالتحصیلان رشته ادبیات فارسی پیگیری کند.»
فرصت کار برای فارغالتحصیلان علوم انسانی
رئیس دانشگاه تهران با بیان اینکه اکنون عمده فارغالتحصیلان ادبیات فارسی چه در مقطع دکتری و چه در مقطع کارشناسی ارشد وارد حوزه تدریس میشوند، بهوجود فرصتهای بسیار در این رشته اشاره کرد. مقیمی همچنین بر فرصتهای کاری بسیار برای دانشآموختگان علوم انسانی تأکید کرد و گفت: «شرکتهای دانشبنیانی که در پارکهای علم و فناوری هستند، از خلأ علوم انسانی، علوم اجتماعی و علوم رفتاری رنج میبرند، بنابراین ما باید این دو گروه(متخصصان فناوری و علوم انسانی) را به هم پیوند دهیم. »