نتایج یک تحقیق نشان میدهد با وجود افزایش قیمت کالاهای اساسی در نیمه ابتدایی سال1401، میزان خرید و مصرف در مقایسه با سال گذشته تغییرات محسوسی نداشته است. به گزارش همشهری، براساس نتایج آماری یک تحقیق که میزان رشد قیمت، روند تغییرات قیمت سالانه و میزان فروش 6کالای ضروری خانوار را در سالهای 1400 و 1401 مورد بررسی قرار داده است، میزان تقاضا برای خرید این اقلام ضروری، با وجود رشد قیمت آنها تفاوت معنیداری با سال گذشته و پیش از تغییرات قیمت نداشته است.
روغن: روغن پرچالشترین کالای اساسی خانوار از لحاظ تغییرات قیمت در ابتدای امسال بوده است. این کالا رشد 300درصدی قیمت را تجربه کرده و تغییرات رفتاری مصرفکنندگان به شکل گرایش به خرید انواع جامد و بطریهای دارای حجم بیشتر بوده است. افزایش قیمت روغن مایع 70درصد بیشتر از جامد بود. تقاضا برای خرید محصولات بین 50تا بیش از 130درصد در برخی محصولات افزایش یافته است.
پنیر: افزایش قیمت در بخش کالاهای لبنی بیش از 100درصد و در زمینه پنیر 120درصد بوده که در این میان پنیر سفید 10درصد بیشتر از میانگین رشد سایر پنیرها افزایش قیمت داشته است. با این حال بررسی میزان فروش 4محصول پرفروش نشان میدهد در 3محصول بین 3 تا 7درصد کاهش خرید رخ داده و در عوض چهارمین محصول با چیزی نزدیک به 50درصد افزایش تقاضا مواجه بوده است.
ماکارونی: افزایش قیمت ماکارونی نسبت به دوره مشابه سال گذشته بهطور میانگین در محصولات مختلف حدود 154درصد و کاهش خرید براساس برآوردهای آماری بین 7 تا 20درصد در برخی از محصولات بوده است. بعضی محصولات نیز افزایش تقاضا داشتهاند.
نان: با اینکه بازار نان(صنعتی و حجیم) در سالجاری نسبت به دوره مشابه سال قبل افزایش 90درصدی را تجربه کرده تفاوت فاحشی در روند مصرف مشاهده نمیشود و کاهش مصرف بیش از 20درصد نبوده است. نان سنتی با توجه به تثبیت قیمت در این تحقیق مورد بررسی قرار نگرفته است.
پوشک بچه: این محصول با وجود میانگین افزایش قیمت حدود 20درصدی، افزایش مصرفی در همین حدود را از ابتدای امسال تجربه کرده و 20درصد افزایش فروش داشته است.
مایع ظرفشویی: در میان محصولات شوینده، مایع ظرفشویی در طرح تحقیقی فوق مورد بررسی قرار گرفته که براساس نتایج، با وجود افزایش 38درصدی قیمت این محصول، فروش در بازار تا 39درصد در برخی برندها بالا رفته است. نکته قابل توجه در این بررسی گرایش بیشتر مصرفکنندگان به برندهای ارزانقیمت و محصولات با حجم بیشتر بوده است.
تغییرات قیمتی کالاهای اساسی خانوار در اردیبهشت امسال همزمان با تغییر سیاستهای ارز واردات و اعطای یارانه مستقیم به مصرفکنندگان رقم خورد تا بخشی از رشد هزینههای خانوار با یارانه واریز شده بهحساب سرپرستان خانوار جبران شود.
شنبه 29 مرداد 1401
کد مطلب :
169002
لینک کوتاه :
newspaper.hamshahrionline.ir/kR9DJ
+
-
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به روزنامه همشهری می باشد . ذکر مطالب با درج منبع مجاز است .
Copyright 2021 . All Rights Reserved