• چهار شنبه 2 خرداد 1403
  • الأرْبِعَاء 14 ذی القعده 1445
  • 2024 May 22
چهار شنبه 26 مرداد 1401
کد مطلب : 168799
+
-

8اقدام دولت برای ارتقای بیمه سلامت

پوشش بیمه همگانی سلامت ازجمله وعده‌های فقرزدایی در حوزه سلامت بود که از سال 93و همزمان با اجرای طرح تحول سلامت آغاز شد؛ اقدامی حمایتی از طرف دولت‌ها که منجر به کاهش تحمیل هزینه‌های درمان به افراد جامعه و سدی در برابر هزینه‌های کمرشکن یا فقرزدایی سلامت است. بیمه سلامت اما در دولت سیزدهم ارتقای قابل‌توجهی داشت و منابع مالی تامین شده از سوی دولت، ارائه خدمات در این حوزه را افزایش داد. پوشش بیمه‌ای رایگان برای 3دهک اول جامعه (حدود 6میلیون نفر)، کاهش فرانشیز خدمات بستری و سرپایی برای 3دهک اول، خدمات توانبخشی و درمانی رایگان برای بیماران خاص ایرانی، پناهندگان، به‌روزرسانی پرداخت بدهی‌های بیمه‌ای برای نخستین بار در 25سال گذشته، پوشش 90درصدی خدمات ناباروری، بیمه رایگان معلولان تحت‌پوشش بهزیستی، افزایش اقلام دارویی تحت‌پوشش بیمه در فهرست دارویی کشور و...

 در دولت سیزدهم حدود 6میلیون نفر تحت‌پوشش بیمه رایگان قرار گرفتند؛ 5میلیون و 400هزار نفر از 3دهک اول جامعه و 400نفر ساکن مناطق کم‌برخوردار در حاشیه شهرها ...

حق بیمه تامین شده از سوی دولت برای هر کدام از این افراد یک‌میلیون و 100هزار تومان است.

بیمه ۷۰۰هزار معرفی‌شده بنیاد شهید، ۵۳۰ هزار مددجوی سازمان بهزیستی و ۷میلیون بیمه‌شده روستایی تا اول تیر اعتبار داشت که به‌صورت سیستمی و رایگان تمدید شد.

امسال جمعیت تحت‌پوشش بیمه سلامت به 46میلیون نفر افزایش پیدا کرد. از این تعداد 20میلیون نفر بیمه روستایی رایگان دارند.

 بیش از یک‌میلیون نفر از افراد دارای معلولیت تحت‌پوشش بهزیستی در دولت سیزدهم تحت‌پوشش بیمه سلامت قرار گرفتند.

8خدمت ستاره‌دار ازجمله کاردرمانی، توانبخشی آسیب شنیداری، مشاوره یا تجویز سمعک، ارزیابی و کنترل دوره‌ای و درمان اختلالات گفتار، زبان و ارتباط کلامی یا پردازش شنوایی به‌صورت رایگان به این افراد ارائه می‌شود.

30هزار نفر به اوتیسم در کشور شناسایی شده‌اند که نیمی از این افراد سال گذشته تحت‌پوشش بیمه سلامت قرار گرفتند.

هزینه 96جلسه گفتار‌درمانی، 96جلسه مداخلات رفتاری و آموزشی، 12جلسه مداخلات مشاوره و حمایتی و 96جلسه کاردرمانی برای بیماران اوتیسم تحت‌پوشش بیمه قرار گرفته است.

 دولت سیزدهم امسال 5هزار میلیارد تومان برای تامین هزینه‌های دارویی و درمانی بیماران خاص و صعب‌العلاج ازجمله هموفیلی، تالاسمی، دیالیز، ام‌اس و پیوند کلیه درنظر گرفته است.

تمام پناهندگان مبتلا به بیماری خاص هم از تمامی پروتکل‌های درمانی و دارویی برخوردار بوده و از پرداخت فرانشیز معاف هستند.

 زنان باردار و فرزندان زیر 5سال در دولت سیزدهم به‌صورت رایگان تحت‌پوشش بیمه پایه سازمان بیمه سلامت ایران قرار گرفتند.

 از آذر سال 1400خدمات ناباروری در تعهد سازمان‌های بیمه قرار گرفته و بر این اساس زوجین می‌توانند برای IVF، ICSI، IUI و FET تا 90درصد از خدمات پوشش بیمه‌ای برخوردار شوند.

در دولت سیزدهم فرانشیز 3دهک اول برای خدمات بستری به 5درصد و برای خدمات سرپایی به 20درصد کاهش یافت.

سهم بیمه‌شدگان و بیمه سلامت در بخش بستری به‌ترتیب 10به 90درصد و در بخش سرپایی هم 30به 70درصد است.

 در شهریورماه سال1400به‌منظور کاهش پرداخت از جیب مردم و شناسایی به موقع افراد مشکوک مبتلا به کووید-19تست کرونا در بخش سرپایی تا سقف تعرفه بخش دولتی رایگان شده و به‌طور کامل از سوی سازمان‌های بیمه‌گر پرداخت می‌شود.

 برای اولین‌بار در کشور، در طول 25سال اخیر، سازمان بیمه سلامت ایران توانست با تامین بودجه از سوی دولت پرداختی‌های خود را به روز کند.

 مطالبات بیمارستان‌ها، مؤسسات، مراکز و پزشکان طرف قرارداد دولتی، غیردولتی، خصوصی و دانشگاهی تا پایان سال 1400تسویه حساب کامل شده است.

100قلم داروی جدید با هدف کاهش هزینه‌های دارویی در دولت سیزدهم تحت‌پوشش بیمه سلامت قرار گرفت.

 از 3400قلم داروی فهرست دارویی کشور اکنون 2600قلم تحت‌پوشش کلیه بیمه‌های پایه قرار گرفته است.

در سال 1400، 560قلم دارو افزایش قیمت داشتند که 460قلم از آنها تحت‌پوشش بیمه قرار گرفتند و امسال هم 100قلم باقیمانده بیمه شدند.

این خبر را به اشتراک بگذارید