• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
چهار شنبه 26 مرداد 1401
کد مطلب : 168789
+
-

هم‌اندیشی دولت و مجلس برای گره‌گشایی

دولت در اقدامی ابتکاری بعد از 9سال زمینه گفت‌وگوی مشترک با قوای دیگر را به شکل فصلی آغاز کرده است

گزارش
هم‌اندیشی دولت و مجلس برای گره‌گشایی

گفت‌وگو میان دولت و مجلس نزدیک به 9سال است متوقف شده است. نبود ارتباط و تعامل میان این دو قوه سبب بروز چالش‌هایی برای نظام مدیریتی و تصمیم‌گیر و تصمیم‌ساز کشور شد؛ چالش‌هایی که به‌گفته کارشناسان در قالب گفت‌وگو میان دولت و مجلس امکان جلوگیری از بروز آن و اتخاذ رویه‌های بهتر برای کمک به برطرف‌کردن مشکلات مردم بدون وارد‌کردن تنش به جامعه امکان مدیریتش وجود داشت. با روی کارآمدن دولت سیزدهم، روند متوقف‌شده در این زمینه نیز تغییر کرد. به بهانه برگزاری نشست فصلی دولت با مجلس و اعضای هیأت‌رئیسه کمیسیون‌های تخصصی درباره مزیت‌های برگزاری چنین نشست‌هایی گفت‌وگو کرده‌ایم.

گرچه بسیاری بر این باورند که مجلس و دولت با یکدیگر تعامل خوبی دارند، اما اختلاف‌نظر در انجام برخی امور موضوعی نیست که بتوان آن را در رسانه‌ها مطرح کرد و شهروندان را نگران کرد. از این‌رو، برگزاری نشست‌های تخصصی و صمیمانه با نمایندگان مردم در خانه ملت از رویکردهایی است که دولت سیزدهم که شعار دولت مردم را روی خود نهاده، در دستور کار قرار داده است. احمد علیرضا‌بیگی بر این باور است که نشست اخیر رئیس‌جمهور با رئیس مجلس و اعضای هیأت رئیسه کمیسیون‌های تخصصی مجلس گام مهمی برای نزدیکی دولت و مجلس است. او به همشهری می‌گوید: «در دولت گذشته شاهد بودیم که رئیس‌جمهور وقت حتی حاضر به حضور در صحن علنی مجلس نبود و حتی با نمایندگان ارتباط برقرار نمی‌کرد. این موضوع به فاصله‌گرفتن دولت از مردم منجر شده بود؛ رویکردی که سرمایه اجتماعی دولت را به حداقل خود رساند، اما اکنون شاهدیم در دولت سیزدهم این نگاه اصلاح شده است.» این عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس شورای اسلامی به مزیت‌ برگزاری چنین نشست‌هایی برای دولت اشاره می‌کند و می‌افزاید: «نمایندگان به شکل مستمر با موکلان خود در شهرها و روستاها در ارتباط هستند و به این دلیل، با مشکلاتی که بر اثر سیاست‌های اعمال‌شده دولت یا مصوبات مجلس پیش می‌آید آشنا هستند. در نشست‌‌های مشترک مجلس و دولت، به شکل بی‌واسطه مشکلات مطرح و دولت تشویق به اصلاح برخی سیاست‌ها یا اعمال سیاست‌های جدید می‌شود.» علیرضابیگی به مزیت چنین نشست‌هایی برای مجلس نیز اشاره می‌کند و حرفش را اینطور ادامه می‌دهد: «ممکن است نمایندگان با تنگناهایی که دولت برای اداره امور با آن روبه‌رو‌ست، آشنایی نداشته باشند. به‌دلیل دور بودن چنین نشست‌هایی از فضاهای حاشیه‌ا‌ی و طرح مباحث به شکل تخصصی در آن، اطلاعات دقیقی در اختیار اعضای هیأت رئیسه کمیسیون‌ها قرار می‌‌گیرد تا با کمک و همدلی مجلس و با بهره‌گیری از ظرفیت‌هایی که در قانون وجود دارد، مجلس برای رفع تنگناهای دولت برای خدمت بهتر به مردم استفاده کند.»

کاهش اختلاف‌نظرها به نفع مردم 
با برگزاری نشست تخصصی روسای کمیسیون‌های تخصصی مجلس با دولت، برخی تحلیل‌ها از فشار مجلس به دولت برای به کرسی نشاندن نظرات بهارستان‌نشینان به ساکنان پاستور وعده‌ای دیگر از تلاش دولت برای کوتاه آمدن مجلس از خواسته‌های اقتصادی‌اش از دولت حکایت‌ کرده‌اند. با این حال، رئیس کمیسیون امور شوراها این تحلیل‌ها را دور از واقعیت می‌‌داند و می‌گوید: «ممکن است میان دولت و مجلس در موضوعاتی خصوصا در حوزه معیشتی اختلاف نظری وجود داشته باشد که این موضوع طبیعی است. برای رسیدن به نقطه تفاهم میان دولت و مجلس، با ابتکار دولت نشست‌های تخصصی با حضور اعضای هیأت رئیسه کمیسیون‌های مجلس با وزرا به شکل فصلی برگزار می‌شود تا گفتمان مشترکی میان دولت و مجلس به نفع معیشت مردم شکل بگیرد.» محمد‌صالح جوکار به همشهری می‌‌گوید: «امروز در شرایطی هستیم که مسئله‌یابی در دولت و مجلس به‌خوبی در حال انجام است اما راهکارهایی که برای برطرف‌کردن مشکلات پیش‌بینی شده، نیازمند کار کارشناسی و نیز هم‌افزایی ایده‌ها، طرح‌ها و امکانات میان دولت و مجلس است که این مهم در قالب نشست‌های مشترک درحال انجام است.» او بر این باور است که با حضور روسای کمیسیون‌ها در این نشست‌ها می‌توان دیگر نمایندگان مجلس را در جریان موضوعات روز قرار داد: «تلاش دولت و مجلس، کاستن از حاشیه‌ها و توجه به اصل موضوعات و مشکلات است.» 

مکث
برگزاری فصلی نشست‌های دولت با مجلس و قوه‌قضاییه 


غلامحسین اسماعیلی، رئیس دفتر رئیس‌جمهور با بیان اینکه ما به‌عنوان دولت سیزدهم و دولت مردمی، خدمتگزاری به مردم و گره‌گشایی از مشکلات آنها را وظیفه اصلی خود می‌دانیم، گفت: برای رسیدن به این هدف مهم نیازمند تعامل با قوای دیگر حاکمیتی به‌ویژه مجلس شورای اسلامی به‌عنوان نمایندگان ملت هستیم. وی افزود: به همین جهت و با رویکرد همدلی، هماهنگی و هم‌اندیشی ‌برای بررسی مسائل و مشکلات جاری کشور و رسیدن به راه‌حل و ادبیات مشترک برای برطرف‌کردن مشکلات جامعه ازجمله مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم که امروز جزو مهم‌ترین مشکلات آنهاست، نشست مشترک دولت و مجلس برگزار شد و مشابه این نشست نیز به‌زودی با مسئولان دستگاه قضایی ‌برگزار خواهد شد. اسماعیلی اضافه کرد: نشست‌های مشترک دولت و مجلس و دولت و قوه قضاییه از این پس به شکل فصلی برگزار خواهد شد؛ چرا‌که معتقدیم امروز قوای مختلف حاکمیتی عزمی جزم و اراده‌ای محکم برای خدمتگزاری به مردم دارند.

این خبر را به اشتراک بگذارید