• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
دو شنبه 24 مرداد 1401
کد مطلب : 168615
+
-

از «ماست» که بر «ماست»

لقمه
از «ماست» که بر «ماست»

شیدا اعتماد

معمولاً از اواسط تابستان داغ که می‌گذریم‌ دیگر همه کلافه شده‌ایم از گرما و پای اجاق گاز ایستادن توی گرما دیگر اضافه‌کاری به‌نظر می‌رسد. مخصوصا وقتی که بعد از ساعت‌های طولانی کار در گرمای دودی شهر بزرگ خودمان را رسانده‌ایم به خانه و حالا باید فکری به حال شام بکنیم.
ماست یک تنه می‌تواند معادلات را در این موقع سال جابه‌جا کند. با اینکه گرانی لبنیات این محصول را که زمانی غذای فقرا بود از سبد غذایی خیلی‌ها حذف کرده است ولی هنوز در مقایسه با سایر اقلام می‌شود روی همراهی‌اش حساب کرد.
ماست اگر باشد، می‌تواند شام چیزی به خوبی و خنکی آب دوغ خیار باشد. دوغ و ماست و سبزی و اگر جیب‌مان اجازه داد گردو و کشمش. حتی اگر نخواهیم آنقدرها هم وقت بگذاریم انواع ترکیبات سبزیجات با ماست هم می‌تواند از رده پیش غذا به غذا جهش پیدا کنند. ماست و خیار. ماست و بادمجان. ماست و اسفناج. ماست و کدو.
کدو که خودش گلی از گل‌های بهشت است واقعا. کدو را بنا به ذائقه می‌توانید با پوست یا بی‌پوست به ورقه‌های نازک برش بدهید و همراه کمی روغن سرخ کنید. خوبی کدو در مقایسه با بادمجان این است که ولعی برای بلعیدن روغن ندارد و آنقدر هم سرخ کردن نمی‌خواهد. فقط به اندازه‌ای که سبک شود. آن وقت این ورقه‌های نازک کدو را ، هم می‌شود کنار انواع غذاها گذاشت و هم می‌شود جداگانه به‌عنوان غذا استفاده کرد در ترکیب با ماست یا تخم مرغ.
برای روزها و شب‌های گرم تابستان هر قدر که وقت سپری شده در مجاورت گرمای اجاق گاز کمتر شود بهتر است. اصلا حاضری را برای اینجور وقت‌ها اختراع کرده‌اند. ترکیب نان و ماست و نان و پنیر و ماست و ماست و نان خشک و خود ماست با ادویه و سبزی‌های خشک. ماست، در این گرمای داغ تابستان، نوید خنکی می‌دهد. با نخستین قاشق که از گلو پایین می‌رود زندگی را کمی آسان‌تر می‌کند و گرمای روز را قابل تحمل‌تر.
اصلا ماست که توی یخچال باشد، اضطراب همه در تابستان تعدیل می‌شود. نهایتش این است که همین ماست را می‌گذاریم جلوی اعضای خانواده و غرولند کردن اعضای جوان‌تر خانه را نشنیده می‌گیریم. به‌نظرم برای اینکه پیشاپیش جلوی اعتراض خانواده به حاضری یا ترکیب‌های ساده ماست و سبزیجات را بگیرید از اول ماست را به‌عنوان یک غذا به همه معرفی کنید. بیایید این فکر را جا بیندازیم که اصلاً ماست از اول اشتباهی رفته توی رده لبنیات. باید سرش را بالا بگیرد و مخصوصا در فصل تابستان بیاید بنشیند توی لیست غذاهای خوشمزه و دم دستی برای ناهار و شام. اینجوری بخشی از مشکلات حل می‌شود و سلامتی خانواده و استحکام استخوان‌هایشان هم تأمین می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید