• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 24 مرداد 1401
کد مطلب : 168527
+
-

تنفس‌گاه‌های شهردر ورطه نابودی

مدیریت شهری موضوع قطع درختان را از مسیرهای قانونی و قضایی پیگیری می‌کند

قطع مکرر درختان به بهانه‌های مختلف سبب واکنش عضو شورای شهر تهران شد و ناصر امانی گفت که چرا کسی جلوی نابودی تنفس‌گاه‌های شهر تهران را نمی‌گیرد؟ او با اشاره به قطع درختان توسط یک مرکز علمی و دانشگاهی (دانشگاه‌الزهرا) تأکید کرد: «افراد حقیقی، سازندگان و کسانی که می‌خواهند یک برج بسازند و تعمدا درختان را خشک یا قطع می‌کنند، علتش روشن است اما وقتی یک نهاد عمومی و علمی و دانشگاهی چنین کاری می‌کند، غیرقابل‌قبول است. درگذشته هم این مرکز 11درخت را قطع کرده و جریمه شده بود و یک ریال جریمه را پرداخت نکرده و دوباره بهانه آورده که درختان خشک شده بودند.»
امانی همچنین یادآوری کرد و گفت: «در مرکز زلزله نگاری و  منطقه‌17 در حاشیه خط آهن تهران‌غرب یا تهران جنوب درختان قطع شد و مردم اعتراض کردند و نهادهای عمومی و سمن‌ها فیلم فرستادند و پیگیری شد اما نتیجه اش معلوم نشد. در حاشیه امامزاده چیذر هم درخت قطع و جابه‌جا شد و بازهم مردم شبانه فیلم گرفتند اما بازهم نتیجه ای نداشت. از این تذکر بنده بگذرد هیچ خبری نمی‌شود و مجددا حتما در روزها و هفته‌های آتی شاهد قطع درختان توسط نهادهای عمومی و سازمان های دولتی خواهیم بود.»
اوبا بیان اینکه در قانون به‌هیچ‌عنوان هیچ‌کس اجازه ندارد به هیچ دلیلی درختی را قطع کند، گفت: «قطع و جا‌به‌جایی درختان فقط باید با مجوز کمیسیون ماده‌7، در فصل مناسب و توسط سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهرداری تهران انجام شود. وقتی چنین موضوعی رعایت نمی‌شود و درختان به بهانه‌های مختلف توسط مراکز و نهادهای عمومی و دولتی قطع می‌شوند، مردم هم جری می‌شوند. برای مقابله با آلودگی هوا نمی‌توانیم کاری بکنیم و حداقل باید فضای سبز فعلی تهران را حفظ کنیم و مانع از اپیدمی‌شدن این موضوع شویم.» در راستای تکمیل تذکر امانی، رئیس شورای شهر تهران هم گفت: «ما هم به قطع درختان در دانشگاه الزهرا(س) معترض هستیم و موضوع را حتما پیگیری می‌کنیم و ریاست دانشگاه باید دراین‌خصوص توضیح دهد؛ چرا‌که حفظ درختان برای بهبود هوای شهر حائز اهمیت است و باید تلاش کنیم تعداد درختان در شهر را افزایش دهیم.»
مهدی چمران تأکید کرد: «هیچ زیبایی برای ساختمان‌ها به‌اندازه غرس درختان وجود ندارد. درختان قطور و توانمند ارزشمند هستند و ما دستگاه‌هایی را که اقدام به قطع درختان می‌کنند، بدهکار خواهیم کرد؛ چرا‌که کسی حق ندارد به حقوق مردم در شهر تجاوز کند.» حبیب کاشانی، خزانه‌دار شورا هم خواستار‌ برخورد قانونی با موضوع قطع درختان شد و گفت که باید قطع درختان در دانشگاه الزهرا(س) پیگیری و جرایم و برخورد لازم انجام شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید