• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
یکشنبه 23 مرداد 1401
کد مطلب : 168410
+
-

رشد پرقدرت بورس در آغاز هفته

ارزش بازار سهام دیروز 77هزار میلیارد تومان رشد کرد

بهزاد رنجبر-روزنامه‌نگار

در مبادلات روزگذشته شاخص کل بورس تهران با یک رشد پرقدرت 18هزارو 635واحد معادل 1.3درصد رشدکرد. این یکی از بیشترین صعود‌های بورس از ابتدای سال‌جاری تاکنون است و موجب شد ارزش کل بازار سهام بیش از 77هزار میلیارد تومان رشد کند.
به گزارش همشهری، بعد از یک دور رشد مثبت در هفته گذشته، بازار سهام هفته جاری را هم با رشد آغاز کرد. در هفته گذشته شاخص کل بورس تهران بعد از هفته‌ها نزول نزدیک به یک درصد رشد کرد و ارزش کل معاملات نیز 9درصد افزایش یافت. این افزایش در هفته گذشته امیدواری‌ها را برای تداوم رشد در روز‌های آینده بیشتر کرد. در چنین شرایطی دیروز هم روند رو به رشد بازار سهام ادامه یافت و شاخص کل بورس در رویدادی کم سابقه در سال‌جاری، با یک رشد پر قدرت 18هزارو 635واحد معادل 1.3درصد افزایش یافت. با این میزان رشد ارزش سهام شرکت‌های حاضر در بورس و فرابورس با 77هزار میلیارد تومان افزایش مواجه شد. این موضوع همچنین موجب شد قیمت سهام 75درصد از شرکت‌های بورس با رشد مواجه شوند. نکته مهم‌تر در مبادلات روز گذشته افزایش 45درصدی ارزش معاملات خرد نسبت به آخرین روز معاملاتی هفته قبل بود. دیروز ارزش معاملات خرد به بیش از 3هزار میلیارد تومان رسید درحالی‌که از خرداد ماه امسال تاکنون ارزش معاملات خرد عمدتا در محدوده 2هزارو 500میلیارد تومان بود و حتی در برخی روز‌ها ارزش معاملات خرد به زیر 2هزار میلیارد تومان هم نزول کرد. ارزش معاملات خرد یکی از نماگر‌های مهم بازار سهام است که نشان می‌دهد آیا نقدینگی وارد بازار سهام شده است یا خیر، با این حال به‌نظر می‌رسد بازارسهام هنوز فاصله زیادی با ورود نقدینگی پرقدرت دارد چرا که در روزهای اوج بازار درسال 1399تحت‌تأثیر ورود ده‌ها هزار میلیارد تومان نقدینگی از سوی سرمایه‌گذاران به بورس، ارزش معاملات خرد روزانه از سطح 20هزار میلیارد تومان هم فراتر رفته بود اما از زمان آغاز روند نزولی بورس در 20مرداد 1399این نماگر روزبه‌روز با کاهش بیشتری مواجه شد. به زعم تحلیلگران تا نقدینگی وارد بازار نشود ارزش معاملات خرد و به‌دنبال آن شاخص‌های بورس با رشد مواجه نمی‌شوند.

دلایل رشد
هنوز مشخص نیست ریشه‌های اصلی رشد بازار سهام در مبادلات دیروز چه بوده است. به‌طور معمول عواملی ازجمله تورم، رشد قیمت ارز و یا رشد قیمت جهانی کالاهای پایه ازجمله محرک‌های رشد شاخص بورس هستند اما دست‌کم در یک ماه گذشته این نماگر‌های اقتصادی تغییر چندانی نداشته‌اند و نمی‌توان رشد بازار سهام را به این عوامل نسبت داد. یکی دیگر از عواملی که در شرایط فعلی معاملات بازار سهام را تعیین می‌کند تصمیم‌گیری در مورد توافق هسته‌ای است. برخی تحلیلگران بر این باورند که ممکن است احتمال انجام توافق هسته‌ای افزایش یافته باشد و رشد بازار سهام واکنشی به این موضوع بوده و در واقع بازار سهام به پیشواز این رویداد رفته است. به‌ویژه آنکه در مبادلات دیروز قیمت سهام شرکت‌هایی که به‌طور مستقیم از برجام تأثیر می‌گیرند مانند شرکت‌های خودرو‌سازی‌ و بانکداری با رشد مواجه شدند و حتی برای بسیاری از این شرکت‌ها صف‌های خرید تشکیل شد.
حسن کاظم‌زاده کارشناس بازار سرمایه در این‌باره در کانال شخصی‌اش نوشت: جو غالب بازار فعلا تحت‌تأثیر برجام است و اخبار آن باعث صعود و نزول قیمت‌ها می‌شود و در معاملات کوتاه‌مدت باید به این موضوع دقت کرد.درصورتی که در کوتاه‌مدت توافق حاصل نشود و مجددا شاهد فرسایش در روند مذاکرات باشیم در آن صورت تحلیل ادامه وضعیت اقتصادی و بورس واقعا سخت خواهد بود. ممکن است شرایط به‌شدت پیچیده و سخت شود به‌طوری که شاهد یک رکود تورمی سنگین باشیم.
او با بیان اینکه ارزش معاملات خرد دیروز به 3200میلیارد تومان رسید ادامه داد: این موضوع می‌تواند نشانه‌هایی از اتمام روند نزولی و آغاز حرکت‌های مثبت در بازار باشد. البته هنوز زود است در مورد ابعاد حرکت صعودی صحبت کرد.
او همچنین با تأکید بر اینکه بازار سهام دیروز به فروشندگان روزهای گذشته، شوک واردکرد ادامه داد: عادت حضور همیشگی فروشندگان در بازار در2 سال اخیر باعث شده که خیلی‌ها فکر کنند امکان خرید سهام همیشه فراهم است اما واقعیت اینطور نیست.

آینده بازار سهام
در شرایط فعلی تحلیلگران با توجه به افزایش ابهام‌ها و ریسک‌های موجود در بازار سهام با احتیاط نسبت به آینده بازار سهام صحبت می‌کنند و رشد بورس را منوط به رفع ابهام‌های موجود در بازار سهام ازجمله تصمیم‌گیری‌های سیاسی، قیمت ارز، رشد قیمت‌های جهانی و حتی نرخ بهره می‌دانند با این حال اغلب تحلیلگر‌ان بر این باورند با توجه به آنکه قیمت سهام بسیاری از شرکت‌ها در 2سال گذشته با کاهش زیادی مواجه شده اکنون فضای مناسبی برای سرمایه‌گذاری است چرا که قیمت سهام شرکت‌ها به اندازه کافی جذاب شده است.
حسین خزلی، کارشناس بازار سرمایه در این‌باره گفت: اگر کسی می‌تواندچندسال صبر کند قطعا می‌تواند سود کند. من ۲۴سال است که در بورس هستم. روز‌های به‌مراتب بدتر از این را دیدم. همین سهامی که اکنون در صف فروش هستند 3 یا ۶ماه بعد همه در صف خرید هستند. کسی که صبر و حوصله دارد و می‌تواند برای ۲۰سال آینده درخت بکارد. این همان حوصله سرمایه‌گذاری است. یعنی آرام آرام زمانی که همه ترسیدند و صف فروش شلوغ   است با تحلیل سهام را می‌خرد.
او ادامه داد: سرمایه‌گذاران هوشمند زمانی که همه ناامیدند و صف‌های فروش زیادی وجود دارد، با مطالعه و علم سهام می‌خرند و در بازه زمانی 2تا 3سال بازده‌های فوق العاده زیادی به‌دست می‌آورند.
او افزود: سهامدارانی در بورس حضور دارند که در اوج ناامیدی‌ در سال ۹۵، ۹۶ در بورس سرمایه‌گذاری کردند و در سال ۹۸ و ۹۹ بازده بالایی به‌دست آوردند که به 300تا 400درصد هم می‌رسید.اشکان چهره نگار یک کارشناس دیگر بازار سرمایه نیز در این‌باره گفت: ریسک‌های بازار سرمایه کم نیست، اما با افق بلندمدت و با دید حداقل یک ساله، سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه نسبت به بازارهای موازی بهترین گزینه است.

این خبر را به اشتراک بگذارید