• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 19 مرداد 1401
کد مطلب : 168062
+
-

مناسب‌سازی مقرون‌به‌صرفه و در سطح گسترده

دسترس‌پذیری
مناسب‌سازی مقرون‌به‌صرفه و در سطح گسترده

امیر یزدی- شهردار منطقه 12

منطقه ۱۲با برند قلب تهران و بخش حیاتی بزرگ‌ترین کلانشهر کشور با بیشترین جمعیت شناور روزانه، جزو پرجمعیت‌ترین و پراهمیت‌ترین مناطق شهر به‌حساب می‌آید که باید به‌طور گسترده برای همه اقشار جامعه مناسب و دسترس‌پذیر باشد.
وجود قطب سیاسی، اداری و اقتصادی شهر در این منطقه نیاز به تردد روان و مناسب در سطح محدوده آن‌ را چشمگیرتر خواهد کرد‌؛ به‌ویژه وجود مراکز اختصاصی معلولان ازجمله ساختمان‌های سازمان بهزیستی کشور و بزرگ‌ترین کتابخانه نابینایان کشور (واقع در خیابان ظهیرالاسلام) نیاز به مناسب‌سازی مسیرهای دسترسی در منطقه را پررنگ‌تر کرده و ازاین‌رو از خواسته‌های بحق معلولان از مدیریت شهری، همین مسئله است.
معتقدم آموزش‌های شهروندی در مورد معلولان و حقوق آنها ضروری است؛ البته با توجه به حرکت شهر به سمت افزایش دسترس‌پذیری برای این شهروندان، اگر امکان پیشبرد امر مناسب‌سازی معابر با استفاده از تجهیزات ارزان‌تر و مقرون به‌صرفه را فراهم آوریم، می‌توانیم سطح گسترده‌تری از منطقه را برای این امر پوشش دهیم.
یادآور می‌شود معاونت فنی و عمرانی منطقه ۱۲ به‌منظور دسترس‌پذیر کردن معابر سطح منطقه در نیمه دوم سال ۱۴۰۰، ۳۲هزار و ۵۵۰مترمربع از معابر اصلی ازجمله خیابان‌های ری، ۱۷شهریور، شوش، مجاهدین اسلام، جمهوری، ابن‌سینا و... را مناسب‌سازی کرده و طبق برنامه پیش‌بینی‌شده تا مهرماه سال ۱۴۰۱، حدود ۴۲هزار و ۴۰۰مترمربع از دیگر معابر اصلی در دستور مناسب‌سازی این معاونت قرار دارد.
مطابق با برنامه یادشده، 2ساختمان سرای محله سنگلج و سرای محله قیام نیز جزو ساختمان‌هایی‌ هستند که برای استفاده معلولان شهر دسترس‌پذیر خواهند شد؛ همچنین بوستان‌های منطقه برای استفاده معلولان مناسب‌سازی می‌شوند که بوستان شهید مصطفی خمینی و بوستان ۱۷ شهریور در اولویت قرار دارد. بوستان زندگی هم به‌عنوان بزرگ‌ترین بوستان واقع در منطقه ۱۲ در نیمه دوم سال ۱۴۰۰ مناسب‌سازی و به بهره‌برداری رسیده است.
 در این بین، هم‌اکنون پیاده‌روی قدیمی معبر ۱۷شهریور با هدف مناسب‌سازی در حال بازسازی است که موجب رضایت ساکنان محله و مراجعان روزانه در این معبر شده است. از سوی دیگر پیاده‌راه ‌بودن بازار تهران که مزیتی برای افزایش دسترسی معلولان به شمار می‌آید باید بهسازی و مناسب‌سازی شود که در برنامه سال‌های آتی شهردار قرار دارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید