• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
سه شنبه 18 مرداد 1401
کد مطلب : 168012
+
-

قمار انتخاباتی لاپید در غزه

نخست‌وزیر رژیم‌صهیونیستی با هدف جلب آرای شهرک‌نشینان در انتخابات پیش رو، حمله خونین به غزه را ترتیب داد

جهان‌نما
قمار انتخاباتی لاپید در غزه

«به یاد داشته باشیم انتخابات نوامبر در پیش است و رهبران اسرائیلی مثل همیشه از غزه به‌عنوان سلاحی برای بسیج‌کردن شهرک‌نشینان برای اهداف انتخاباتی خود استفاده می‌کنند.» این بخشی از سخنان مریم برقوتی محقق ساکن رام‌الله در گفت‌وگو با الجزیره در واکنش به حملات اخیر رژیم‌صهیونیستی به نوار غزه است؛ حملاتی که به‌گفته مقام‌های فلسطینی از پیش طراحی شده‌ بود و در جریان آن دست‌کم 44فلسطینی ازجمله 15کودک به شهادت رسیدند و 311تن مجروح شدند. حملات یکجانبه اخیر اسرائیل به نوار غزه که به گفته بسیاری از کارشناسان از قبل طراحی شده بود، نشان می‌دهد مقام‌های سیاسی در سرزمین‌های اشغالی، هرگاه به موسم انتخابات نزدیک می‌شوند، با هدف جلب آرای گروه‌های افراطی صهیونیستی، دست به حمله‌ای مرگبار به سرزمین‌های فلسطینی و به‌خصوص باریکه غزه می‌زنند.
وب‌سایت الجزیره در گزارشی نوشته که عملیات موسوم به «سپیده‌دم» اقدامی هدفمند از سوی یائیر لاپید، نخست‌وزیر اسرائیل، برای کسب مشروعیت در میان شهرک‌نشینان در آستانه انتخابات نوامبر بود. طارق کنی-شاوا کارشناس سیاسی، به الجزیره می‌گوید: «حاکمان اسرائیل در جنگ قدرت داخلی که درگرفته، از ساکنان غزه به‌عنوان قربانی استفاده می‌کنند و مصونیت کامل هم دارند، چون می‌دانند کسی آنها را پای میز محاکمه نمی‌کشاند.»
هفته‌نامه اکونومیست نیز نوشته که درباره حملات اخیر به غزه ملاحظات سیاسی در تل‌آویو وجود دارد. تنها 5هفته از نخست‌وزیری یائیر لاپید می‌گذرد و او اکنون با یک رقابت سخت انتخاباتی روبه‌روست. لاپید برخلاف 2نامزد دیگر، یعنی بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر سابق و بنی گانتس، وزیر جنگ، سابقه نظامی و تجربه رهبری در زمان جنگ را ندارد. او با حمله به غزه قصد دارد به شهرک‌نشینان نشان دهد که دولت او در برابر تحرکات احتمالی از سوی غزه رویکرد خصمانه‌تری را در پیش خواهد گرفت؛ سیاستی که در انتخابات پیشین، اغلب رهبران صهیونیستی به‌ویژه بنیامین نتانیاهو آن را به‌کار گرفته‌اند. با این‌همه لاپید با حمله به غزه برای حفظ کرسی خود دست به قمار خطرناکی زده است. او نشان داد که به هر قیمتی قصد دارد در برابر نتانیاهو دست بالا داشته باشد؛ رقیبی که تلاش دارد خود را به‌عنوان ناجی شهرک‌نشینان به تصویر بکشد. نظرسنجی‌ها حاکی از آن است که حزب لاپید بعد از حزب نتانیاهو در جایگاه دوم قرار دارد. احتمالا همین مسئله لاپید را واداشته تا به چنین قماری دست بزند. در بخشی از عملیات 3روزه ارتش رژیم صهیونیستی، علاوه بر مردم عادی، رهبران گروه جهاد اسلامی هدف قرار گرفتند. به همین دلیل، بسیاری از تحلیلگران، این درگیری‌ها را میان رژیم صهیونیستی و گروه جهاد اسلامی توصیف کردند. همزمان، گروه حماس ترجیح داد وارد این درگیری و حملات راکتی علیه رژیم صهیونیستی نشود تا جنگ همچون گذشته به درازا نکشد. حماس در زمینه قدرت موشکی بسیار قوی‌تر از جهاد اسلامی است و ورود آن به جنگ می‌توانست دولت لاپید که چند هفته‌ای بیشتر از عمر آن نمی‌گذرد را با بحرانی بزرگ روبه‌رو کند؛ بحرانی که قطعا یک سر آن تلفات سنگین در سرزمین‌های اشغالی بود. 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :