• سه شنبه 25 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 6 ذی القعده 1445
  • 2024 May 14
سه شنبه 18 مرداد 1401
کد مطلب : 168009
+
-

فرصت انتخاب رشته کنکور تا 22مرداد

فرایند انتخاب رشته برای بیش از یک‌میلیون‌و۱۵۷هزار داوطلب مجاز به انتخاب رشته از هفدهم مرداد آغاز شده و تا روز شنبه بیست و دوم مرداد ماه ادامه دارد. طبق اعلام سازمان سنجش حدود ۵۳۰هزار داوطلب در رشته‌های با آزمون و بدون آزمون دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی، در سال‌جاری پذیرفته می‌شوند.امسال یک‌میلیون‌و۴۸۹هزار و ۲۲۰داوطلب در بزرگ‌ترین آزمون کشور برای ورود به دانشگاه‌ها با یکدیگر رقابت کردند که از این تعداد ۹۱۵هزارو۴۱ داوطلب زن و ۵۷۴هزارو۱۷۹ نفر از مردان بودند.
متقاضیان در مهلت تعیین شده برای انتخاب رشته می‌توانند ۱۵۰کدرشته محل‌ را از دفترچه راهنمای انتخاب رشته استخراج و به‌ترتیب تقدم علاقه مرتب کنند. پس از تأیید نهایی کدرشته‌های انتخابی توسط متقاضی، شماره‌ای ۱۵رقمی توسط سیستم به‌عنوان رسید انتخاب رشته در اختیار متقاضی قرار می‌گیرد و دریافت کد ۱۵رقمی به‌معنای تأیید انتخاب رشته است. داوطلبان باید توجه داشته باشند تا زمانی که این کد را دریافت نکنند، فرایند انتخاب رشته آنها تکمیل نشده است. پس از انجام کامل مراحل و ارسال اطلاعات، این رسید در یک صفحه مجزا به داوطلب ارائه می‌شود. سازمان سنجش با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد که هیچ دانشجویی نمی‌تواند همزمان در دو رشته دانشگاه دولتی و غیردولتی تحصیل کند. البته دانشجویان استعداد درخشان شامل این ممنوعیت نمی‌شوند.
همچنین رئیس سازمان سنجش در مصاحبه با باشگاه خبرنگاران جوان، تأکید کرد که هیچ مشاوره‌ای در زمینه انتخاب رشته تضمینی نیست. عبدالرسول پورعباس درباره بازار داغ مشاوره برای انتخاب رشته کنکور گفت: «از زمان اعلام نتایج بازار مکاره‌ای به‌عنوان مشاوره‌های تضمینی راه می‌افتد. بنده به‌عنوان رئیس سازمان سنجش نمی‌توانم هیچ مشاوره انتخاب رشته‌ای را تضمین دهم؛ چرا که کسی از انتخاب‌های دیگران اطلاع دقیقی ندارد.»رئیس سازمان سنجش آموزش کشور ادامه داد: «سیستم انتخاب رشته مجازی براساس سهمیه، رتبه، نمره و مناطق انتخاب رشته داوطلبان را انجام می‌دهد. در مدارس و برخی دانشگاه‌ها مشاوره‌هایی وجود دارد، اما هیچ مشاوره‌ای صددرصد نخواهد بود.»
او افزود: «بعضی از مشاوران کنکور هزینه هنگفتی از داوطلبان تحت عنوان مشاوره تضمینی می‌گیرند‎؛ اما باید گفت که بهترین مشاوره، سیستم انتخاب رشته مجازی سازمان سنجش است و فرد را در مقایسه با قبولی سال گذشته داوطلبان دیگر قرار می‌دهد.» همچنین شبکه شاد در راستای عدالت آموزشی و کمک به داوطلبان کنکور مجموعه‌‌ای را با عنوان «راهنمای انتخاب رشته» آماده کرده تا داوطلبان با مراجعه به آن اطلاعات کاملی درباره رشته‌های مختلف و آینده شغلی آن، چگونگی انتخاب رشته و همچنین معرفی رشته‌های پرمتقاضی و شرایط قبولی آن کسب کنند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :