• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
پنج شنبه 13 مرداد 1401
کد مطلب : 167860
+
-

تحریم؛ اقدامی ازسر استیصال

نایب‎رئیس کمیسیون امنیت ‎ملی مجلس: ما توانسته‎ایم خود را از چنبره فشارهای تحریمی آزاد کنیم و ادامه تلاش‌های آمریکا در این حوزه، نشان‎دهنده ضعف آنهاست

اقدام اخیر ایران در تزریق گاز هگزا فلوراید اورانیوم به ۵۰۰دستگاه سانتریفیوژ از نوع IR6، بازتاب گسترده‎ای در محافل سیاسی - رسانه‎ای داشت و نشان داد جمهوری اسلامی از خطوط قرمز خود کوتاه نخواهد آمد و ادامه سیاست تحریمی واشنگتن، تأثیری در عزم ایران برای تحقق مطالبات بحق خود ندارد.
به‎ گزارش همشهری، در شرایطی که در روزهای اخیر مقام‎های ایرانی بارها تأکید کردند آمادگی از سرگیری مذاکرات را درصورت حسن‎نیت طرف‎های مقابل دارند، اما تحریم‎های جدید آمریکا نشان داد کاخ ‎سفید همچنان قصد دست برداشتن از ابزارهای ناکارآمد تهدید را ندارد؛ رویکردی که با پاسخ قاطع ایران و کاهش تعهدات برجامی مواجه شد. براین اساس رئیس سازمان انرژی اتمی دیروز در حاشیه نشست هیأت‎ دولت، گازدهی به سانتریفیوژها را در چارچوب قانون اقدام راهبردی مجلس و پاسخی به تحریم‎های طرف مقابل دانست. محمد اسلامی با بیان اینکه آمریکایی‎ها مرتب به شکست سیاست فشار حداکثری اعتراف می‎کنند و امیدی به این سیاست ندارند، افزود: با این‎حال شاهد رفتار دوگانه و چندگانه آمریکا هستیم؛ آنها ۲۰سال است که اتهامی واهی به کشور نسبت می‌دهند. رژیم صهیونیستی و ضد‌انقلاب، ادعاهایی در زمینه مکان‌ها و مدارک واهی دارند و سعی می‎کنند از این طریق فشارها را بر ملت ایران تشدید کنند.
وی ادامه داد: ایران در شرایط متفاوتی از حقوق خود کاسته و محدودیت و نظارت تشدید شده را پذیرفته تا این اتهام‎ها و ادعاها کنار گذاشته شود، بهانه‎ها سلب و تحریم‎ها لغو شود و اجازه دهند شرایط با الگوی توافق شده تداوم یابد، اما متأسفانه به این تعهدات عمل نکردند و هر روز بهانه جدیدی می‎آورند و اتهام‎ها را به‎صورت تشدید شده، تکرار می‎کنند.
اسلامی درباره جمع‌آوری دوربین‌های نظارتی آژانس هم عنوان کرد: دوربین‌های جمع‌آوری شده، دوربین‌های برجامی و فراپادمانی بوده و برای توافقنامه برجام نصب شده بود. وقتی طرفین به برجام پایبند نبودند و به تعهدات‎شان عمل نکردند، دلیلی ندارد ما به تعهدهای خود ادامه دهیم. امروز هم اعلام می‌کنیم تا زمانی که به تعهدهای خود بازنگردند و موارد ادعایی را کنار نگذارند، دوربینی نصب نخواهد شد.

گواهی دیگر بر بی‎صداقتی آمریکا
نایب‌رئیس کمیسیون امنیت ‎ملی و سیاست ‎خارجی مجلس نیز با اشاره به تحریم‎های جدید آمریکا علیه کشورمان به همشهری گفت: آمریکایی‎ها دائما بر طبل دشمنی با ایران می‎کوبند و خصومت خودشان را از کانال تحریم‎ها دنبال می‎کنند؛ رویکردی که به‎ وضوح با شکست مواجه شده و نتیجه‎ای برای آنها به ‎همراه نداشته است.
عباس مقتدایی با بیان اینکه تهدیدهای نخ‎نمای آمریکایی‎ها اثری بر مسیر راهبردی ایران نداشته است، افزود: نکته تحریم‎های جدید آمریکا اینجاست که در بحبوحه‎ زمانی اعمال می‌شود که آنها ادعا می‎کنند آماده از سرگیری مذاکرات و بازگشت به برجام هستند. اینکه واشنگتن همچنان به حربه ناکارآمد تحریم‎ها متوسل می‌شود، دوباره به همگان ثابت می‌کند آنها در گفته‎‎های خود صداقت ندارند.
وی با بیان اینکه جمهوری‎ اسلامی کار خود را انجام می‎دهد و تحریم‎ها نمی‌توانند خللی در اراده ایران به‎وجود آورند، ادامه داد: آمریکایی‎ها در مقطعی که ادعا می‎کردند تحریم‎های «فلج‎کننده»، «هوشمند» و «همه‎جانبه» را علیه جمهوری ‎اسلامی اعمال کرده‎اند، در عمل با بزرگ‌ترین شکست تحریمی خود نیز مواجه شدند؛ موضوعی که خودشان هم آن را پذیرفته و به آن اعتراف کرده‎اند.

پایان عصر زورگویی آمریکا
رئیس کمیته دیپلماسی اقتصادی مجلس عنوان کرد: چندین سال از اعمال تحریم‎های همه‎جانبه و حداکثری علیه کشورمان می‎گذرد، اما اکنون شاهدیم که جمهوری ‎اسلامی، هم نفت خود را می‎فروشد و هم می‌تواند پول آن را به کشور بازگرداند؛ موضوعی که به ‎وضوح از شکست سنگین راهبردهای تحریمی آمریکا حکایت دارد. مقتدایی اظهارکرد: در ماه‎های اخیر شاهد بودیم مشارکت جمهوری ‎اسلامی در ترتیبات منطقه‎ای شتاب قابل‎ملاحظه‎ای داشته و حضور کشورمان در اتحادها و ائتلاف‎های منطقه‎ای با پیشرفت محسوسی همراه بوده ‎است؛ این موضوع علاوه‎ بر اینکه نشان‌دهنده شکست فاحش رویکردهای خصمانه واشنگتن نسبت به تهران است، حکایت از آن دارد که آمریکایی‎ها دیگر مانند گذشته نمی‌توانند زورگویی کنند. وی افزود: فرار آمریکا از افغانستان، گدایی نفت از کشورهای عربی و موضوع‎هایی از این دست، نشان‎دهنده آن است که آسیا دیگر آن‎گونه که دلخواه آمریکایی‎هاست، با آنان همراهی نخواهد کرد و منطقه راه نوینی را در پیش گرفته است. مقتدایی با بیان اینکه تحریم‎های جدید با هدف ایجاد دردسر برای جمهوری‎اسلامی اعمال شده ‎است، گفت: ایران با قوت تصمیم‎های خود را اجرایی خواهد کرد و ما راهبردهای حق‎جویانه خود را پیش می‎بریم. درست است که تحریم‎ها زیان‎های قابل‎توجهی در حوزه اقتصادی به‎همراه داشت، اما نتیجه آن، آنچه آنها می‎خواستند، نشد.



مکث
رهایی از چنبره تحریم‎ها


عباس مقتدایی، نایب‌رئیس کمیسیون امنیت ‎ملی و سیاست‎ خارجی مجلس با بیان اینکه با وجود تحریم‎ها فعالیت‌های صلح‎آمیز هسته‎ای کشورمان با پیشرفت‎های علمی و فنی درخشانی همراه بوده‎ است، اظهارکرد: گازدهی به نسل جدید سانتریفیوژهای کشورمان که با اطلاع آژانس انجام و در آن از دستگاه‌های جدید و دانش بومی استفاه شد، نشان می‎دهد ما مسیر خود را با قدرت درون‎زا، با قدرت ادامه می‎دهیم. مقتدایی با تأکید بر اینکه توسعه علمی و فنی درون‎زا افق جدیدی پیش‎روی کشور گشوده ‎است، افزود: موفقیت‎های به‎دست آمده، به‎ویژه در حوزه هوافضا، پزشکی و سلامت و تکنولوژی‎های جدید، نشان‎دهنده چشم‎انداز نوینی است که پیش‎روی توسعه و تعالی ایران ترسیم شده ‎است. وی اضافه‎ کرد: آنچه اکنون مشهود است، اینکه ما توانسته‎ایم خود را از چنبره فشارهای تحریمی آزاد کنیم و ادامه تلاش‌های آمریکا در این حوزه، از سر ناچاری و استیصال و البته نشان‎دهنده ضعف آنهاست.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید