• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
پنج شنبه 13 مرداد 1401
کد مطلب : 167846
+
-

فناوری‌های جدید برای کم کردن دی‌اکسیدکربن

تعدادی از مهندسان با ایجاد فناوری‌های جدید در تلاش هستند تا میزان انتشار دی‌اکسیدکربن را به صفر برسانند

برای ساخته شدن بسیاری از موادی که در زندگی ما نقش کلیدی دارند از کاغذ گرفته تا پلاستیک، مقادیر زیادی دی‌اکسید‌کربن که باعث گرم شدن سیاره زمین می‌شود، تولید می‌شود. به گزارش بی‌بی‌سی، راجر هارابین، تحلیلگر محیط‌زیست، در حال بررسی فناوری‌های جدید کم‌کربن است که می‌تواند به کاهش انتشار این گاز کمک کند. او از چند هنرمند دعوت کرده است که به او کمک کنند تا داستان را بیان کند.

کاغذ 10بار مصرف
در همین زمینه دانشمندان ابزاری جادویی اختراع کرده‌‌اند که جوهر کاغذ چاپگر را می‌مکد؛ بنابراین می‌توان از هر ورق 10برابر استفاده کرد. هدف آنها کاهش میزان انتشار دی‌اکسیدکربن (CO2) در صنعت کاغذ و خمیر و کاهش تقاضا برای کاغذ اداری است. این ترفند که به‌اصطلاح چاپگر-زدایی (de-printer) نامیده می‌شود، یک کاغذ با روکش مخصوص است که مانع از خیس شدن صفحه با جوهر یا تونر پودری می‌شود. پس از استفاده هم یک لیزر قدرتمند جوهر را تبخیر می‌کند.
کارشناسان می‌‌گویند یکی از راه‌های مقابله با انتشار گازهای گلخانه‌‌ای، اختراع فناوری‌‌های جدیدی است که میزان تولید CO2 را محدود می‌کند. مورد دیگر این است که به‌سادگی از چیزهای کمتری استفاده کنید. چاپگرزدایی بخشی از نوآوری‌های عظیمی است که برای تولید فناوری‌های مناسب برای عصر کم‌کربن ساخته شده است.

توقف تولید دی‌اکسید‌کربن در صنعت فولاد
در شمال سوئد، یک شرکت توانسته در نحوه حذف دی‌اکسیدکربن در تولید فولاد، درخشان ظاهر شود. در سطح جهانی، این صنعت تقریبا 3میلیارد تن از این گاز در سال منتشر می‌کند که تقریبا برابر با تمام فعالیت‌های تولید سالانه CO2 در کل اقتصاد هند است. به‌طور معمول، ساخت فولاد شامل مخلوط کردن سنگ حاوی آهن با کک است که از زغال‌سنگ مشتق می‌شود و سپس آن را در دمای 1500درجه سانتی‌گراد با استفاده از زغال‌سنگ یا گاز بسیار آلاینده گرم می‌کند. گرما باعث ایجاد یک واکنش شیمیایی می‌شود که آهن را به پیش‌ساز فولاد تبدیل می‌کند. اما این امر حتی دی‌اکسیدکربن بیشتری ایجاد می‌کند. درواقع، این فرایند بیش از تولید فولاد، دی‌اکسیدکربن تولید می‌کند. اما اکنون در شهر لوئلا، یک سازنده فولاد چندملیتی به‌نام SSAB راهی برای توقف تولید CO2 پیدا کرده است.
اولین قدم استفاده از انرژی تجدیدپذیر - مانند توربین‌های بادی یا برقابی - به جای زغال‌سنگ برای تولید گرمای لازم است. مرحله دوم جایگزینی هیدروژن به جای کک در مرحله واکنش است. به جای تولید دی‌اکسیدکربن به‌عنوان یک محصول جانبی، واکنش با هیدروژن و آهن تنها آب تولید می‌کند. تقاضا برای نخستین فولاد دی‌اکسید کربن صفر در جهان زیاد است، اما سازندگان سفارش‌های جدید را رد می‌کنند.

پلاستیک گیاهی

صنعت پلاستیک یکی دیگر از متهمان اصلی تولید بیش از اندازه کربن است. تقریبا تمام پلاستیک‌های جهان از نفت و گاز با آلایندگی بالا ساخته می‌شوند. اما در هلند، یک شرکت بیوشیمیایی به‌نام آوانتیوم مدعی است برای نخستین‌بار در جهان یک پلاستیک گیاهی می‌سازد که رقیب اصلی PET (پلی‌اتیلن ترفتالات) است که برای ساخت بیشتر بطری‌های نوشیدنی استفاده می‌شود. محصول جدید PEF (پلی‌اتیلن فورانوات) نام دارد و گفته می‌شود که انتشار گازهای گلخانه‌ای در ساخت آن یک‌سوم کمتر از PET است. مواداولیه این محصول از گندم و ذرت به‌دست می‌آید. سازمان ملل متحد وعده داده است که معاهده‌ای برای محدود کردن ساخت پلاستیک امضا کند، اما در این کارزار که همه برای کاهش میزان انتشار دی‌اکسیدکربن و پیشگیری از تغییرات اقلیمی در تلاش هستند، اکثر کشورهای دنیا از سرعت تغییرات آب و هوایی عقب مانده‌اند.

سیمان با کربن صفر
صنعت سیمان سالانه 2.5میلیارد تن دی‌اکسیدکربن تولید می‌کند. سیمان ماده اصلی اتصال بتن است که ماده کلیدی بسیاری از سازه‌هاست، اما ساخت آن مستلزم حرارت دادن سنگ آهک است که با این کار دی‌اکسیدکربن ایجاد می‌شود. مهار زغال‌سنگ یا گاز برای تامین گرما دوبرابر گاز ایجاد می‌کند. اکنون سازندگان بتن در حال آزمایش مواد اتصال‌دهنده دیگری هستند که نیازی به پخت به همان روش ندارند و بزرگان این صنعت قصد دارند تا سال2050 تبدیل به واحدهای بدون کربن شوند. مهندسان می‌گویند این نوآوری هزینه‌های مواد را کاهش می‌دهد و انتشار دی‌اکسیدکربن را که در ساخت‌وسازهای سنتی‌تر دیده می‌شد به نصف کاهش می‌دهد.

این خبر را به اشتراک بگذارید