• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 12 مرداد 1401
کد مطلب : 167757
+
-

راه‌اندازی ژئوپارک مراغه فرصتی برای توسعه پایدار

اشتغال نیروهای بومی در حوزه گردشگری از اهداف اصلی طرح ژئوپارک مراغه است

گردشگری
راه‌اندازی ژئوپارک مراغه فرصتی برای توسعه پایدار

راحله عبدالحسینی _  روزنامه‌نگار

پایتخت نجوم ایران که با رصدخانه‌ 700ساله‌اش شناخته می‌شود، این روزها در تلاش است با راه‌اندازی ژئوپارک بیش از پیش میزبان گردشگران باشد. 
ژئوپارک مراغه که به‌گفته رئیس حفاظت محیط‌زیست این شهرستان در 2ماه اخیر ساختار کلی‌اش تدوین شده، محلی برای آموزش و اشتغال بومی‌ها خواهد بود. غلامرضا زارع تأکید می‌کند در این میان آموزش بانوان اولویت
 خواهد داشت.

اقتصاد پایدار با آموزش 
بهره‌مندی از ظرفیت خاص شهرستان مراغه در حوزه دیرینه‌شناسی و راه‌اندازی ژئوپارک راهی برای اشتغال‌زایی و به کارگیری بومیان ایجاد می‌کند. ایده راه‌اندازی ژئوپارک مراغه به‌دلیل گستره فسیلی 1026هکتاری این شهرستان از مدت‌ها پیش مطرح بود، اما از 2ماه پیش قوت گرفت. حالا با تدوین ساختار کلی و شرح وظایف ژئوپارک مراغه، رئیس حفاظت محیط‌زیست شهرستان به هدف اصلی آن اشاره می‌کند؛ آموزش بانوان برای توسعه پایدار اقتصادی.
غلامرضا زارع مهم‌ترین هدف این مجموعه را آشنایی و آموزش بانوان با ظرفیت دیرینه‌شناسی و منطقه فسیلی مراغه می‌داند و به همشهری می‌گوید: توسعه پایدار زمانی اتفاق می‌افتد که همه اقشار جامعه آموزش ببینند و رشد کنند و به همین دلیل، بعد از آموزش بانوان، اشتغال‌زایی آنها مدنظر خواهد بود.
رئیس حفاظت محیط‌زیست‌ اشتغال‌زایی را یکی از مهم‌ترین سرفصل‌های آموزشی ژئوپارک می‌داند و می‌افزاید: همزمان با راه‌اندازی ژئوپارک باید به فکر راه‌اندازی گفتمان گردشگری باشیم و قصد داریم این مهم را با همکاری بومیان به‌ویژه بانوان محقق کنیم.
زارع با اشاره به اینکه آموزش زبان انگلیسی در کنار آموزش سابقه زمین‌شناسی و ویژگی‌های خاص فسیلی مراغه نیز در دستور کار قرار می‌گیرد، ادامه می‌دهد: بانوان و جوانان بیکار شهرستان، جامعه هدف ما برای ارائه آموزش‌ها هستند.
او ادامه می‌دهد: ژئوپارک‌ها و گردشگری زمین‌شناسی نقش بسیار مهمی در رشد کیفی زندگی مردم و ارتقای اقتصادی دارند. به‌عبارتی ژئوپارک‌ها همیشه به‌عنوان ابزاری اقتصادی مطرح شده‌اند و از سوی دیگر، به‌کارگیری مردم محلی در مشاغل جدید موجب رشد اقتصادی می‌شود.

حضور نیروهای بومی 
موضوع راه‌اندازی ژئوپارک مراغه مهر امسال در کنفرانس جهانی ژئوپارک‌ها در ایتالیا مطرح خواهد شد و راه‌اندازی موزه‌های صحرایی با ۳۴۰قطعه فسیل مهره‌داران، ۸سایت فسیل‌شناسی، کمیته غارنوردی و کارگاه‌های بین‌المللی از مهم‌ترین فعالیت‌های آن است.
زارع در این‌باره می‌گوید: اهمیت ژئوپارک مراغه به‌دلیل ویژگی‌های خاص شهرستان به قدری است که برای ثبت جهانی در کنفرانس پیش رو مطرح خواهد شد.
با روندی که ژئوپارک مراغه در پیش دارد، رئیس حفاظت محیط‌زیست درباره به بهره‌برداری رسیدن آن می‌گوید: امیدواریم ژئوپارک مراغه تا نیمه اول سال آینده به بهره‌برداری برسد. از آنجا که اعتبار دولتی برای آن درنظر گرفته نشده، نیازمند همکاری واحدهای صنعتی، کسبه و دیگر مراکزی که می‌خواهند با ژئو پارک همراه باشند، هستیم. ژئوپارک مراغه زیرنظر فرمانداری اداره می‌شود. داوود اسدیان، فرماندار مراغه نیز به همشهری می‌گوید: فعلا در مرحله تدوین ساختار کلی ژئو پارک هستیم، اما این نوید را برای اهالی داریم که هر نفعی از ژئوپارک حاصل شود برای مردم شهرستان است.
تعریف مختصر و مفید ژئوپارک نشان می‌دهد محدوده‌ای با طبیعت و محیط‌زیست غنی، ویژگی‌های فرهنگی جذاب و از همه مهم‌تر مشارکت و حضور فعال جامعه محلی در برنامه‌های توسعه، حفاظت و پایدار است. گستره‌ ژئوپارک چند پدیده زمین‌شناسی کمیاب و برجسته را در برمی‌گیرد و در آن گستره جاذبه‌های طبیعی، تاریخی و فرهنگی ارزشمند نیز یافت می‌شود. نگاهی به پهنه 26کیلومتری شهر مراغه نشان می‌دهد همه شرایط برای راه‌اندازی ژئو پارک مهیاست، اما در ایران فقط ژئوپارک جزیره قشم به ثبت جهانی رسیده است.

تکمیل مرکز تحقیقات فسیل مراغه
به‌گفته رئیس حفاظت محیط‌زیست قدمت فسیل‌های مراغه به 7میلیون سال پیش برمی‌گردد و به تازگی هم ۴۰میلیارد تومان اعتبار برای موزه و مرکز تحقیقات فسیل مراغه اختصاص یافته است.
ساخت مرکز تحقیقات فسیل مراغه ۱۵سال پیش آغاز شده و نیمه تمام مانده ‌و موزه بخشی از این مرکز است. در موزه فسیل مراغه ۵۰۰قطعه فسیل ۷ تا ۹میلیون ساله و نمونه‌هایی منحصر به‌فرد و کمیاب از فسیل‌های انواع فیل، زرافه، ببر دندان شمشیری، گاو، آهو، کرگدن و اسب شامل جمجمه، عاج فیل، فک و اندام‌های حرکتی این حیوانات به نمایش درآمده‌ است.‌

این خبر را به اشتراک بگذارید