• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 12 مرداد 1401
کد مطلب : 167723
+
-

جدا‌سازی‌ دوقلوهای چسبیده از سر با کمک واقعیت مجازی

پزشکی
جدا‌سازی‌ دوقلوهای چسبیده از سر با کمک واقعیت مجازی

زهرا خلجی _ روزنامه‌نگار

جداکردن دوقلوهایی که از سر و درواقع از مغز به یکدیگر چسبیده بودند در عالم پزشکی و جراحی‌هایی از این دست یک انقلاب به‌حساب می‌آید. اما استفاده از هوش مصنوعی در این جراحی سنگین و طولانی نیز در دنیای فناوری یک پدیده است. برناردو و آرتور لیما در ریودوژانیرو تحت چندین عمل جراحی در این شهر قرار گرفتند. این جراحی‌ها توسط جراح اطفال مستقر در بریتانیا نوراول اواس جیلانی از بیمارستان بزرگ اورموند استریت در لندن هدایت می‌شد.
به گزارش اسکای‌نیوز، این دو پسر سه ساله در مجموع 7 عمل جراحی را پشت سر گذاشتند. تنها 2 عمل پایانی بیش از 33ساعت طول کشید که 100کادر پزشکی در آن شرکت داشتند. جراحان چند ماه را صرف آزمایش تکنیک‌های استفاده از واقعیت مجازی قبل از شروع روش‌های واقعی کردند. عمل جراحی آنها توسط جیلانی، در کنار دکتر گابریل موفارج، رئیس جراحی کودکان در انستیتوی Estadual do Cerebro Paulo Niemeyer انجام شد.
جیلانی این عملیات را یک دستاورد قابل توجه از سوی پزشکان توصیف کرد، اما افزود که مؤسسه خیریه  Gemini Untwined، برای ادامه کار خود به کمک‌های مردمی متکی است. 
وی گفت: جدایی موفقیت‌آمیز برناردو و آرتور یک دستاورد قابل‌توجه توسط تیم پزشکی در ریو و نمونه فوق‌العاده‌ای است که نشان می‌دهد چرا کار در Gemini Untwined تا این حد ارزشمند است. ما نه‌تنها آینده جدیدی را برای پسران و خانواده آنها فراهم آورده‌ایم، بلکه تیم محلی را به توانایی‌ها و اعتماد به نفس  انجام مجدد چنین کارهای پیچیده‌ای در آینده مجهز کرده‌ایم. او گفت: از طریق این فرایند، کار تیمی و اشتراک دانش در سطح جهانی است که می‌توانیم امیدوار باشیم نتیجه را برای همه کودکان و خانواده‌هایی که در این موقعیت دشوار قرار می‌گیرند، بهبود ببخشیم. این تنها از طریق کمک‌های سخاوتمندانه از سوی مردم امکان‌پذیر است.
به‌گفته گابریل موفارج بیمارستان او به‌مدت 2/5سال از این پسران مراقبت می‌کرد. او گفت:   از2/5سال پیش والدین پسران دوقلو از خانه خود در منطقه رورایما به ریو آمدند تا از ما کمک بگیرند، آنها بخشی از خانواده ما در اینجا و در بیمارستان شده بودند. ما خوشحالیم که عمل جراحی به خوبی انجام شد و پسران و خانواده‌شان شاهد نتیجه‌ای بودند که با آن زندگی‌شان زیر و رو خواهد شد.
مؤسسه Gemini Untwined مؤسسه خیریه‌ای است که حامی تیم پزشکی و خانواده دوقلوها بود. این مؤسسه توسط ژالنی برای جمع‌آوری کمک‌های مالی برای کمک به نوزادان دوقلویی است که از ناحیه سر به هم چسبیده‌اند. به‌گفته این مؤسسه خیریه، جدا کردن برناردو و آرتور از یکدیگر یکی از پیچیده‌ترین فرایندهای جدایی بود که تاکنون انجام شده است. بسیاری از جراحان فکر نمی‌کردند که این امر ممکن باشد. 
از آنجا که دوقلوها تقریبا چهار ساله هستند، مسن‌ترین دوقلوهای کرانیوپاگوس (چسبیده از سر) هستند که از هم جدا شده‌اند. این مؤسسه خیریه گفته است که هر دوی آنها به خوبی در بیمارستان تحت نظر هستند و با 6 ماه توانبخشی حمایت خواهند شد. 
براساس آمار ارائه شده از سوی Gemini Uniwined، از هر 60هزار تولد، یک مورد به دوقلوهای به هم چسبیده منجر می‌شود و تنها 5درصد از آنها کودکان کرانیوپاگوس هستند.

این خبر را به اشتراک بگذارید