• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 12 مرداد 1401
کد مطلب : 167721
+
-

تنفس در هوای حسین ع

کاروان خاندان امام حسین(ع) که به‌سوی کوفه رهسپار می‌شود، غم در دل شیعیان می‌نشیند و عزای روز عاشورا از اول محرم در دل خانه می‌کند. شب اول محرم که می‌شود طبق سنت گذشتگان شهر سیاهپوش می‌شود و نوای عزای خاندان رسول خدا از همه جا به گوش می‌رسد. تکیه‌ها برپا می‌شوند و دیگ‌های نذری از انبارها بیرون می‌آیند.
با رسیدن به روزهای محرم و عزاداری برای سیدالشهدا(ع) فارغ از اینکه به مجالس و هیئت‌ها می‌رویم یا خیر، دغدغه بسیاری از خانواده‌ها این است که حال و هوا و فضای خانه را چطور برای این ایام آماده کنند.
اگر قرار باشد ‌ماه محرم تغییر مثبتی در سبک زندگی‌مان ایجاد کند، خوب است از خانه و خانواده خودمان شروع کنیم. می‌شود با کارهای خیلی ساده فضای خانه را برای ایام شهادت سید و سالار شهیدان آماده کنیم و فیض کامل را از این ایام به همراه خانواده ببریم. اگر دوست داریم مهر امام‌حسین(ع) و خاندان مهربانشان بر دل کوچک فرزندانمان بنشیند و سرمایه یک عمر زندگی‌شان باشد، بهتر است فرصت همراهی به آنها را در این مسیر بدهیم. می‌شود کودکان را در انتخاب وسایل عزاداری شریک کنیم و گام به گام فرصت دیدن و تنفس در این فضا را در اختیارشان قرار دهیم.
 می‌شود یک دیوار مخصوص از خانه را سیاهپوش کنیم که جلوی چشم همه باشد؛ مثل زدن یک پرچم کوچک «یاحسین(ع)» یا یک کتیبه ساده بالای تلویزیون که معمولا مرکز توجه همه اهل خانه است.
 می‌شود وعده‌های غذایی را که به اندازه جمع خانوادگی‌مان می‌پزیم هر روز به نیت نذری برای یکی از شهدای کربلا درست کنیم و دور هم بخوریم. این کار کمک می‌کند بچه‌ها احساس کنند که این روز با روزهای دیگر متفاوت است.
 می‌شود زیارت عاشورا را در کنار اعضای خانواده و در زمان مشخصی بخوانیم و یک هیئت کوچک خانگی برپا کنیم. آخرش هم دورهمی یک شربت یا چای نذری بین خودمان پخش کنیم. اگر هم بچه‌ها سؤال داشتند با زبان ساده برایشان توضیح بدهیم و با کمک شعر و قصه از زندگی امام حسین(ع) و شهدای کربلا تعریف کنیم.
 می‌شود نذری بپزیم؛ لازم نیست حتما نذری خیلی بزرگ بپزیم اما همین که سعی کنیم سهم کوچکی در این کار قشنگ داشته باشیم کافی است. حتی می‌شود با همسایه‌ها صحبت کنیم و در پارکینگ یا حیاط ساختمان نذری اشتراکی بپزیم بعد هم با حضور بچه‌ها بین نیازمندان و اعضای ساختمان پخش کنیم.
 می‌شود گاهی نوحه‌های آرام در خانه بگذاریم و همینطور که کارهای روزانه‌مان را انجام می‌دهیم به یاد امام حسین(ع) باشیم و فضای خانه را سوگوار حضرت کنیم.
 حواسمان باشد در هر کار حق‌الناس را حتما درنظر بگیریم و کاری نکنیم تا همسایه‌ها و به‌خصوص افرادی که بیمار دارند در این ایام آسیب ببینند که همه اجر سوگواری و عزاداری از بین می‌رود.

این خبر را به اشتراک بگذارید