خبر: مصطفی طاهری، رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس از بررسی آییننامه واردات خودرو با حضور معاون صنایع حملونقل وزارت صنعت و نمایندگان بانک مرکزی در این کمیسیون خبر داده است.
نقد: بازار خودروی ایران انحصاری است. حتی در زمانی که واردات خودروی خارجی با تعرفه 100درصدی آزاد بود، باز هم بخش مصرفی این بازار در انحصار خودروسازان داخلی قرار داشت و واردات خودرو جز برای دهکهای بالای درآمدی خیروبرکت نداشت. بااینهمه، ممنوعیت کامل واردات باعث شده کلیت بازار به هم بریزد و بخشی از خودروهای داخلی که مثلاً در 5سال پیش میتوانست خودروی طبقه متوسط محسوب شود، در غیاب محصولات ارزانقیمت خارجی در بازار، جایگزین آنها شوند و عملاً ماهیت آنها بهخودروهایی لوکس تغییر یابد. در این میان، اگرچه واردات خودرو قادر نیست تغییر شگرفی در بازار و صنعت خودروی ایران ایجاد کند؛ اما همینکه بتواند تقاضای گرانپسندان بازار را پاسخ بدهد و از سرریز شدن موج تورمی این بخش از بازار به بازار خودروهای ارزانقیمت ممانعت کند، اتفاق مبارکی است. تنها مشکل اینجاست که بحث واردات خودرو، هم در تصویب قانون اولیه با رفتوبرگشتهای بسیار مواجه بود و هم در تدوین و ابلاغ آییننامه کل بازار و جامعه را معطل خود کرده است و تا این بوروکراسی برطرف نشود، عواید حداقلی این واردات هم از بازار داخلی دریغ خواهد شد.
همه، معطل یک آییننامه
در همینه زمینه :