• چهار شنبه 6 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 19 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 26
سه شنبه 11 مرداد 1401
کد مطلب : 167650
+
-

شاهکار تمدن غرب - 18

سرزمین سرخپوستان تحت‌اشغال فرانسویان

محمدرضا مرادی-تحلیلگر سیاسی

فرانسوی‌ها در رقابت با دشمن دیرینه خود انگلیسی‌ها از اوایل نیمه قرن پانزدهم میلادی وارد سرزمین آمریکای شمالی شدند و در سال 1540، نخستین نمایندگی تجاری فرانسه در آمریکای‌شمالی تأسیس شد. مهم‌ترین کالا برای فرانسوی‌ها پوست خز بود و ارزش آن معادل طلا برای اسپانیایی‌ها محسوب می‌شد و انگیزه ایجاد امپراتوری در آمریکای شمالی را در ذهن فرانسوی‌ها تقویت کرد.
در سال 1608نخستین سکونتگاه همیشگی فرانسوی‌ها در «کبک» امروزی تأسیس شد. در سال 1682، «روبرت دلاساله» به بخش‌های پایین رود می‌سی‌سی‌پی سفر کرد. او این سفر را تا دهانه این رود در خلیج مکزیک ادامه داد و تمام سرزمین‌های حوزه رود می‌سی‌سی‌پی را متعلق به فرانسه اعلام کرد و به احترام پادشاه وقت «لوئی چهاردهم» این سرزمین‌ها را «لوئیزیانا» نامید. البته تعداد مهاجرین فرانسوی به قاره آمریکا بسیار کمتر از مهاجرین اسپانیایی و انگلیسی بودند.
حضور استعمارگران متعدد در آمریکای شمالی، هرچند با رقابت بین آنها همراه است اما سیاست استعمارگرانه ایجاب می‌کرد که این رقبا برای گسترش سیطره خود متحد شده و با سیاست اختلاف بینداز و حکومت‌کن، قبایل سرخپوست را به جان هم بیندازند؛ به‌عنوان نمونه در کانادا در اواخر قرن هفدهم، فرانسوی‌ها به یک قبیله و هلندی‌ها به قبیله دیگر کمک کرده وآنها را به جان هم انداختند. در نهایت قبیله اولی، قبیله دومی را نابود کرد و از 22روستای آنها، 15تا را ویران کرد و از 18هزارنفر افراد‌شان، 10هزارنفر را کشت. بعد هم قشون فرانسه قبیله فاتح را قلع و قمع کرد.
تا اواخر قرن هفدهم، فرانسوی‌ها همچنان بر مستعمرات خود در کانادا و آمریکای شمالی تسلط داشتند؛ این مناطق پس از شکست فرانسه در جنگ‌ 7ساله، به انگلیس واگذار شد. جنگ در دریا به نفع بریتانیا خاتمه یافت. از این زمان به بعد، سلطه دریایی بریتانیا بر آب‌های جهان تکمیل شد و آنها توانستند این سلطه را تا بعد از جنگ جهانی دوم حفظ کنند.
در دوران حاکمیت ناپلئون «لوئیزیانا» نیز از سیطره فرانسه به درآمد. ناپلئون با توجه به وضعیت مالی بد فرانسه و دشواری دفاع از مستعمرات در آمریکای‌شمالی و خطر جنگ با انگلیس، تصمیم گرفت مستعمرات را به دولت ایالات متحده بفروشد. در جریان این معامله، بیشتر از 2میلیون کیلومترمربع از سرزمین‌های مورد‌ادعای فرانسه، در ازای مبلغ ۱۵میلیون دلار، به ایالات متحده واگذار و آخرین مستعمرات فرانسه از دست‌شان خارج شد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید