• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
یکشنبه 9 مرداد 1401
کد مطلب : 167379
+
-

خطر در کمین شهر جهانی

سیلاب یزد به بافت تاریخی ثبت جهانی شده این شهر رسید. یزد دارای تنها بافت تاریخی ثبت جهانی شده کشور در فهرست میراث جهانی یونسکو و تنها شهر خشتی جهانی شده است. حالا با سیلابی که از روز جمعه به این شهر رسید زنگ خطر تخریب بناهای تاریخی به صدا درآمد. بسیاری از بناهای تاریخی یزد خشتی است و خطر نم‌کشیدگی این بافت جهانی همچنان وجود دارد.
به گزارش همشهری، براساس برنامه جامع مدیریتی بافت تاریخی یزد در پرونده ثبت جهانی این بافت قرار بود آبراه‌هایی در بافت تاریخی ایجاد شود تا خطر آبگرفتگی و هجوم آب‌های سطحی درصورت وقوع سیلاب را از بین ببرد. اما به‌نظر می‌رسد این برنامه در جلوگیری از جاری شدن سیلاب در بافت تاریخی چندان موفق نبود.
استاندار یزد در بازدید از مناطق سیل‌زده این شهر گفت: در ۲۰۰هکتار از بافت ثبت جهانی شده یزد، شاهد خسارت جرئی بودیم. البته مورد خاصی وجود ندارد.  مهران فاطمی اعلام کرد: متوسط بارش سالانه در شهر یزد ۴۵میلی‌متر بود که حجم بارش‌ها ظرف چند ساعت به ۹۰میلی‌متر و به اندازه بارش 2 سال یزد رسید و حجم رواناب زیادی ایجاد کرد.
به‌گفته استاندار یزد، سیل‌بندهای اطراف شهر همگی تکمیل و سرریز آنها با سیلاب شهری به هم پیوست و سبب بالازدگی فاضلاب و مشکلات دیگر شد.
بافت تاریخی ثبت جهانی شده یزد زیرمجموعه قوانین ‌یونسکو است و حفاظت از آن  در درجه اول اهمیت است. با این حال تصاویر منتشر شده در شبکه‌های مجازی مشخص کرده است که برخی بناهای واقع در این بافت دچار خسارات ناشی از سیلاب شده‌اند.
عزت‌الله ضرغامی، وزیر میراث‌فرهنگی در تماس با مدیرکل میراث فرهنگی یزد وعده داد خسارات وارد شده به بافت تاریخی یزد جبران شود. وزارت میراث‌فرهنگی اعلام کرد، جلسه فوق‌العاده بررسی ابعاد و میزان خسارت و ارزیابی اقدامات پیشگیرانه در مقابله با سیلاب یزد با حضور طاهره قیومی، دستیار ویژه سیدعزت‌الله ضرغامی در اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان یزد برگزار و تصمیمات لازم گرفته شد.
علی دارابی، معاون میراث‌فرهنگی نیز از مدیران مراکز استان‌های یزد، سیستان‌وبلوچستان و هرمزگان خواست با توجه به سیلاب اخیر  خساراتی که ‌به بافت‌ها، بناها و اماکن تاریخی وارد شده را به سرعت گزارش کنند. رضا سامه، مدیرکل دفتر امور پایگاه‌های میراث ملی و جهانی نیز به استان یزد اعزام شده و سیدهادی احمدی، مدیرکل حفظ و احیای بناها، محوطه‌ها و بافت‌های تاریخی نیز به سیستان‌وبلوچستان و هرمزگان سفر کرده است. احمدی همچنین مسئولیت اعزام‌ها و هماهنگی و تهیه گزارش میدانی برای معاونت میراث‌فرهنگی کشور را برعهده دارد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید