• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
یکشنبه 9 مرداد 1401
کد مطلب : 167360
+
-

جشنواره جهانی شعر مقاومت؛ رویدادی فرامرزی

شعر
جشنواره جهانی شعر مقاومت؛ رویدادی فرامرزی

نشست خبری نخستین جشنواره جهانی شعر «مقاومت» روز گذشته، شنبه(8مرداد) با حضور سعید شعرباف، شهردار کرمان و رئیس جشنواره، عبدالرضا شیخ‌شعاعی، معاون فرهنگی شهردار کرمان و جانشین رئیس جشنواره، مجتبی احمدی، دبیر رویداد و مرتضی حیدری آل‌کثیر و سیدعبدالله حسینی، عضو شورای تخصصی جشنواره در مرکز همایش‌های بین‌المللی برج میلاد برگزار شد.

ترکیب 3مفهوم بدیع
شهردار کرمان در این نشست مفهوم مقاومت را از ویژگی‌های فرهنگی در دنیا دانست و گفت: کمتر کشوری را می‌توان یافت که قیام‌کنندگان علیه  ظلم را تشویق نکند و در واقع این مفهوم برای همه کشورهای دنیا زیباست. سعید شعرباف البته تأکید کرد که مفهوم مقاومت می‌تواند در هر نقطه از دنیا مصادیق متفاوتی داشته باشد و بر همین اساس در ایران هم در تاریخ انقلاب و بعد دفاع‌مقدس تجلی یافته است، اما به اذعان همه آنهایی که طی سال‌های اخیر درباره تاریخ و مفهوم مقاومت کار کرده‌اند نام سردار سلیمانی در کنار مفهوم مقاومت در ایران ماندگار شده است.
به‌گفته رئیس جشنواره جهانی شعر مقاومت، ترکیب 3مفهوم سردار سلیمانی به‌عنوان نماد مقاومت در جهان اسلامی، مفهوم مقاومت و در کنار آن قالب هنر و به‌ویژه شعر اتفاق بدیعی است که در این رویداد افتاده و می‌تواند آن را از همه رویدادهای مشابه متمایز کند. شعرباف ادامه داد: اگر بتوانیم جشنواره را در نخستین دوره به شکل آبرومند برگزار کنیم، امیدواریم این ترکیب با مرکزیت کرمان پایدار و دائمی شود و شاهد برگزاری دوره‌های بعدی به شکل گسترده‌تر باشیم. او همچنین از تلاش و پیگیری برای برگزاری همزمان جشنواره در چند شهر خبر داد و اظهار کرد: تلاش ما این است که جشنواره در‌ شأن نام خود برگزار شود.

اختتامیه؛ آبان‌ماه 
دبیر جشنواره جهانی شعر مقاومت نیز در این نشست با بیان اینکه فراخوان حضور در رویداد 3خرداد امسال و همزمان با روز آزادسازی خرمشهر منتشر شده است، گفت: مهلت ارسال اثر به جشنواره تا 20مرداد تعیین، اما با توجه به گستره جشنواره و استقبال صورت‌گرفته پیش‌بینی تمدید این مهلت هم شده است. مجتبی احمدی تأکید جشنواره را مفهوم مقاومت به‌عنوان مفهومی فرامرزی دانست و افزود: جشنواره جهانی شعر مقاومت کرمان با نگاهی فراگیر به واژه مقاومت به‌عنوان مفهومی برآمده از فرهنگ ملت‌ها و با چشم‌اندازی فراتر از مرزهای جغرافیایی برگزار ‌ و از همه شاعرانی که به این مفهوم باور دارند، برای حضور در جشنواره دعوت می‌شود. خاستگاه جشنواره جهانی شعر مقاومت کرمان، جهان‌شهر مقاومت و هنر ایرانی و دیار شهید بزرگ مقاومت، سپهبد حاج قاسم سلیمانی است. او ظلم‌ستیری، عدالت‌طلبی، آزادی‌خواهی، استکبارستیزی و چهره‌های مقاومت در جهان را از موضوعات جشنواره دانست و گفت: جشنواره در 5بخش شعر فارسی سنتی، فارسی نو، عربی سنتی،  عربی نو و شعر انگلیسی برگزار می‌شود. احمدی با بیان اینکه اختتامیه جشنواره اواخر آبان برگزار خواهد شد، افزود:‌ همراه با اختتامیه شاهد برگزاری نشست‌های تخصصی، شب‌شعر عمومی و تخصصی هم خواهیم بود و بخشی از جشنواره هم به‌صورت مردمی و احتمالا علاوه بر کرمان در شهرهایی که به‌نوعی با مفهوم مقاومت نسبت بیشتری دارند، برگزار خواهد شد.

استفاده از ظرفیت رایزنان
عضو شورای تخصصی جشنواره در این نشست اظهار امیدواری کرد این رویداد به اتفاقات فاخر و تولید آثار هنری قابل توجه منجر شود.
سیدعبدالله حسینی، شعر مقاومت را یکی از سلاح‌های اصلی همه ملت‌ها علیه ظلم و ستم دانست و گفت: این مفهوم در ادبیات آمریکای لاتین، عرب و همچنین در کشور خودمان برجسته است. او در ادامه پیشنهادهایی هم به برگزارکنندگان این رویداد داد؛ افزایش جوایز با کمک دستگاه‌های دیگر غیر از شهرداری کرمان با هدف جلب نظر شاعران و هنرمندان خارجی و استفاده از ظرفیت رایزنان فرهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات در کشورهای دیگر. مرتضی حیدری‌آل‌کثیر، عضو شورای تخصصی جشنواره هم در این نشست توضیح داد: خیال از عناصر اصلی شعر و در واقع حرکت به سمت روحانیت است و به‌زعم من همین حرکت مقاومت شاعر در برابر ماده است. به همین دلیل عمیق‌ترین هنری که می‌تواند درباره مقاومت سخن بگوید، شعر است. شرکت در جشنواره جهانی شعر مقاومت برای شاعران آزاد است و علاقه‌مندان می‌توانند با حداقل 3  و حداکثر 5اثر در یک بخش از این رویداد حضور یابند تا آثارشان از سوی ۱۵داور بررسی شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید