• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
پنج شنبه 6 مرداد 1401
کد مطلب : 167202
+
-

حماسه کویر

تاریخ ایران
حماسه کویر

کتاب «حماسه کویر» نوشته محمد ابراهیم باستانی پاریزی را نشر علم منتشر کرده است. در کتاب حماسه کویر، به «روستازادگان دانشمند» پرداخته می‌شود. می‌گویند تمدن‌ها همیشه در کنار «آب‌ها» پدید آمده‌اند. اما انسان‌هایی نیز بوده‌اند که در جغرافیایی خشک، در سرزمین‌هایی دچار کمبود آب، فرهنگ وتمدن آفریده‌اند. دکتر محمد ابراهیم باستانی‌پاریزی در این کتاب از حدود 2000نفر از رجال بزرگ علمی، ادبی، هنری، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی ایران نام برده که از شهرها و روستاهای کویری برخاسته‌اند.
حماسه کویر درباره حماسه ساکنان کویر است. اینکه در طول سده‌ها و هزاره‌های طولانی تاریخ، با وجود کمبود امکانات حیات به‌خصوص آب، به زندگانی خود ادامه داده‌اند و نه‌تنها زندگی کرده‌اند بلکه خوب زندگی کرده‌اند؛ تجارت کرده‌اند، کشاورزی کرده‌اند، شعر گفته‌اند، درس خوانده‌اند و به‌خصوص رجال و شخصیت‌های بسیاری تربیت کرده‌اند.
محمد ابراهیم باستانی پاریزی (۳ دی ۱۳۰۴ پاریز – ۵ فروردین ۱۳۹۳ تهران) تاریخ‌دان، نویسنده، پژوهشگر، شاعر، موسیقی‌پژوه و استاد دانشگاه تهران بود. محمد ابراهیم باستانی‌پاریزی در سوم دی‌ماه ۱۳۰۴ در پاریز، از توابع شهرستان سیرجان در استان کرمان ‌زاده شد. وی سال ۱۳۲۰ تحصیلات خود را در دانشسرای مقدماتی کرمان ادامه داد و پس از اخذ دیپلم در سال ۱۳۲۵ برای ادامه تحصیل به تهران آمد و در سال ۱۳۲۶ در دانشگاه تهران در رشته تاریخ، تحصیلات خود را پی گرفت. باستانی پاریزی به گواه خاطراتش از نخستین ساکنان کوی دانشگاه تهران (واقع در امیرآبادشمالی) است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید