• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
چهار شنبه 5 مرداد 1401
کد مطلب : 167100
+
-

مشکلات پارک دانشجو در کمیته رسیدگی به آسیب‌های اجتماعی اطراف تئاترشهر بررسی شد

محصور شدن تئاترشهر با طراحی فاخر

پارک دانشجو یا تئاتر شهر؛ مکانی که اهالی هنر به‌واسطه سالن‌های نمایش در آن تردد و جلسات دیدار و گفت‌وگوهایشان را برگزار می‌کنند و در میان مردمان دیگر هم به دلیل حضور دستفروشان شناخته شده است. در اصطلاح شهرسازی، پارک دانشجو فضای عمومی محسوب می‌شود که همه شهروندان حق استفاده از آن را دارند، اما سال‌هاست این حق به دلیل حضور دستفروشان و فعالیت بساط‌گستران از یک‌سو و بروز آسیب‌های اجتماعی مانند کارتن‌خوابی و ... نادیده گرفته شده است. در یک‌کلام تئاترشهر امروز توسط انواع آسیب‌های اجتماعی محصور شده و رهایی آن و بازگرداندنش به اهالی هنر و شهروندان، مطالبه‌ای است که مدیریت شهری در دوره جدید پیگیری آن را در اولویت اقدامات فرهنگی قرار داده و اولین گام هم با تشکیل کمیته رسیدگی به آسیب‌های اجتماعی اطراف تئاتر شهر برداشته شده است؛ کمیته‌ای که در آن علیرضا نادعلی، رئیس کمیته هنری شورای شهر تهران، کاظم نظری، مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سیدمحمدجواد طاهری، رئیس مجموعه تئاترشهر، رضا صیادی، رئیس سازمان زیباسازی شهرداری تهران و سیدمحمد موسوی، شهردار منطقه11، عضو هستند و قصد دارند از طریق هم‌افزایی، تئاترشهر، این پایگاه فرهنگی پایتخت را از حصار آسیب‌ها رها کنند.
ایجاد حریم مناسب، مقاوم و در شأن ساختمان تئاترشهر پیشنهادی است که در اولین جلسه این کمیته مطرح شد و رئیس کمیته هنری شورای شهر تهران گفت: «متأسفانه در اطراف این ساختمان آسیب‌های اجتماعی متعددی مشاهده می‌شود که برای جامعه هنری کشور خوشایند نیست. به سرقت رفتن دستگیره‌های درب ورودی ساختمان، وجود نشانه‌هایی از روشن‌کردن آتش کنار دیوار ساختمان و... سبب شده تا مدیریت شهری تمام تلاش خود را برای حفاظت از این بنای ارزشمند هنری به کار گیرد.»
علیرضا نادعلی با بیان اینکه حفاظت از ساختمان تئاترشهر باید کارشناسی و اصولی انجام شود، تأکید کرد: «طرح‌های مختلفی دراین‌خصوص ارائه و پیشنهاد شده که در دست بررسی هستند و برای تسریع در رسیدگی به وضعیت حریم ساختمان تئاترشهر کمیته‌ای متشکل از نمایندگان مدیریت شهری تهران،  وزارت فرهنگ و ارشاد و مدیریت ساختمان تئاترشهر تشکیل می‌شود. طرح‌های پیشنهادی برای ایجاد حریم باید توسط سازمان زیباسازی پیگیری شود و با نظر کمیته مذکور (رسیدگی به آسیب‌های اجتماعی اطراف تئاترشهر) به مراحل اجرایی برسد. همچنین  باید این طرح با اصل سازه ساختمان تئاترشهر تهران همخوانی داشته و فاخر باشد.»

ایجاد فضای سبز
ایجاد فضای سبز اطراف ساختمان تئاترشهر هم پیشنهاد دیگری بود که در اولین جلسه کمیته رسیدگی به آسیب‌های اجتماعی اطراف این ساختمان مطرح شد و نادعلی عنوان کرد که ساختمان تئاترشهر نشانگر هنر نوین است و باتوجه ‌به اهمیت موقعیت جغرافیایی می‌توان از ظرفیت فضای سبز پارک دانشجو استفاده کرد و با ایجاد فضای سبز اطراف ساختمان تئاترشهر زیبایی این بنا را افزایش داد.

برگزاری رویدادهای هنری
در ادامه جلسه رئیس کمیته هنری شورای شهر تهران پیشنهاد برگزاری رویدادهای هنری را داد و گفت: «اجرای برنامه‌ها و رویدادهای فرهنگی، هنری، اجتماعی، ورزشی و... مستمر و زیربنایی در این بوستان سبب حضور پررنگ خانواده‌ها می‌شود. درواقع با این کار پارک دانشجو برای حضور افراد آسیب‌دیده ناامن خواهد شد؛ ازاین‌رو ضرورت دارد در این بخش برنامه‌ریزی‌ها به‌گونه‌ای انجام شود تا برنامه‌ها تداوم داشته باشند و در طول سال اجرا شوند.» او همچنین تأکید کرد دوره ششم مدیریت شهری تهران با تفکر انقلابی کار خود را آغاز کرده است و قطعاً توجه به موضوعات فرهنگی در اولویت این تفکر قرار دارد؛ بنابراین تلاش می‌کنیم تا با استفاده از تمام ظرفیت‌های موجود موضوعات فرهنگی را موردتوجه قرار دهیم. نادعلی به تبعات ناخوشایند بی‌توجهی به معضلات اجتماعی تئاترشهر اشاره کرد و گفت: «حضور دستفروشان،  معتادان متجاهر و دیگر آسیب‌های اجتماعی در اطراف ساختمان تئاترشهر و پارک دانشجو شایسته پایتخت ایران اسلامی نیست و اگر به این آسیب‌ها توجه و رسیدگی نشود، ممکن است خطرات بیشتری ساختمان تئاترشهر که یک پایگاه فرهنگی است را تهدید کند.»

همکاری نیروی انتظامی
نیروی انتظامی در کاهش و رفع آسیب‌های اجتماعی و حفاظت از ساختمان تئاترشهر نقش تأثیرگذاری دارد؛ موضوعی که نادعلی در جلسه مطرح کرد و گفت: «می‌توان از ظرفیت نیروی انتظامی و حراست وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در زمینه حفاظت از این ساختمان استفاده کرد؛ همچنین باید دستفروشان از اطراف ساختمان تئاترشهر جمع‌آوری شوند که این موضوع را باید شهرداری منطقه 11 پیگیری کند. بوستان دانشجو هم لازم است  توسط شهرداری تهران و با کمک نیروی انتظامی و دستگاه‌های مربوطه مناسب‌سازی شود تا فضای این بوستان که در مجاورت ساختمان تئاترشهر است مناسب اهالی فرهنگ و هنر و شهروندان تهرانی شود.»

مکث
رفع نگرانی اهالی هنر

سیدمحمدجواد طاهری- رئیس مجموعه تئاترشهر
نگرانی اهالی هنر در مورد آسیب‌های وارده احتمالی به ساختمان تئاترشهر توسط معتادان متجاهر کاملا بحق است و در تلاش هستیم با کمک دولت و مدیریت شهری تهران اقدامات لازم را در زمینه محافظت از بنای ساختمان تئاترشهر انجام دهیم. متأسفانه با وجود تمام تلاش‌های صورت‌گرفته باز هم شاهد آسیب رسیدن به اطراف ساختمان تئاترشهر هستیم و  از سوی دیگر وجود آسیب‌های اجتماعی در اطراف ساختمان، اهالی هنر و دوستداران تئاتر را نگران کرده است. امیدواریم بتوانیم با کمک وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و شورای شهر تهران و شهرداری تلاش‌ها در جهت حفظ سلامت ساختمان تئاترشهر را به سرانجام برسانیم.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید