• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
چهار شنبه 5 مرداد 1401
کد مطلب : 167068
+
-

آغاز عملیات کنترل کانون‌های ریزگرد منطقه از هفته آتی

عملیات کنترل کانون‌های گردوغبار کشورهای منطقه از هفته آتی آغاز می‌شود. این خبری بود که رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست اعلام کرد. به گزارش همشهری، علی سلاجقه درباره هم‌افزایی مدیریت ایران درباره مسئله ریزگردها و اقدامات صورت‌ گرفته گفت: تاکنون رایزنی‌های بسیاری در خارج از کشور صورت گرفته و امروز با ۱۱کشوری که در اجلاس اخیر شرکت کرده بودند، مکاتباتی انجام شد.
هم‌اکنون گروه‌های کارشناسی در حال شکل‌گیری است و از هفته آینده کار به‌صورت عملیاتی آغاز خواهد شد. در این زمینه استفاده از سیستم‌های هلی‌کوپتری در کانون‌های گردوغبار انجام خواهد شد و قرار است در عراق و سوریه به‌عنوان منشأ اصلی گردوغبار کار به‌صورت عملیاتی شروع شود. در این زمینه قرار است با مدیریت ایران سطح وسیعی از کشورها در یک بازه زمانی کوتاه با هزینه‌های کمتر تحت‌تأثیر قرار گیرند و مشکل گردوغبار به سمت حل شدن برود.
سلاجقه درباره مسئله ریزگردها و تأثیر سدسازی‌های کشور ترکیه بر افزایش این پدیده و برنامه‌های سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: رایزنی‌های انجام شده در خارج از کشور عالی بود و در اجلاس تهران که منجر به صدور یک بیانیه شد، ترکیه هم حضور داشت. 3 موضوع ایجاد سازمان منطقه‌ای محیط‌زیست، ایجاد دبیرخانه و ایجاد صندوق منطقه‌ای در این نشست مطرح شد که در حال شکل‌گیری است و مکاتبات آن نیز انجام شده است. درحال حاضر نیز تبادل کارشناسان بین کشورهای عراق و سوریه در حال انجام است تا به‌صورت میدانی عملیات در منشأ گردوغبار آغاز شود. خوشبختانه طرف‌های مقابل از خروجی نشست اظهار رضایت کردند و نسبت به انجام تکالیف قول مثبت دادند.
از سویی علاوه بر 270میلیون هکتار کانون ریزگرد خارجی، 35میلیون هکتار نیز کانون ریزگرد داخلی وجود دارد. برنامه کنترل ریزگردهای داخلی نیز با تخصیص حقابه‌ها قرار است عملیاتی شود. بر اساس اعلام سازمان حفاظت محیط‌زیست درباره حوضه دریاچه ارومیه پیگیری‌های لازم انجام شده و طی 2 هفته آینده تصفیه‌خانه‌های شهر ارومیه و تبریز وارد مدار می‌شوند تا بخشی از حقابه محیط‌زیستی دریاچه ارومیه را تامین کنند و تلاش می‌کنیم که دریاچه ارومیه را با توجه به شرایط جوی به ثبات برسانیم. درباره احیای زاینده‌رود نیز قرار است علاوه بر حقابه تالاب گاوخونی، حقابه زاینده‌رود هم از وزارت نیرو مطالبه شود که این کار منجر به افزایش تحقق مجموع حقابه تالاب‌ها می‌شود و از کانون ریزگردی پدید آمده بر اثر خشکسالی جلوگیری می‌کند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید