• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
شنبه 29 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 16701
+
-

عاملان جنایت هولناک مهاباد: انگیزه‌ای نداشتیم!

کیفری
عاملان جنایت هولناک مهاباد: انگیزه‌ای نداشتیم!

جلسه محاکمه عاملان جنایت هولناک مهاباد هم نتوانست پرده از انگیزه اصلی این جنایت بردارد. عاملان جنایت وقتی در جایگاه دفاع قرار گرفتند، انگشت اتهام را به سوی هم نشانه گرفتند و مدعی شدند که از این جنایت هیچ انگیزه‌ای نداشته‌اند.

مهرماه سال گذشته و با پیدا شدن جسد سوخته‌ای در حوالی روستای کهریز شهرستان مهاباد پرونده‌ای پیش روی پلیس قرار گرفت که خیلی زود یکی از جنجالی‌ترین پروند‌ه‌های جنایی سال لقب گرفت. مقتول پسری 19ساله به نام صادق بود که از چند روز پیش ناپدید شده و خانواده‌اش ماجرای گم شدن او را به پلیس گزارش کرده بودند. مادر صادق می‌گفت که پسرش آخرین بار همراه دوستانش برای تفریح از خانه خارج شد و پس از آن دیگر خبری از او نشد. یکی از دوستان صادق، دانیال نام داشت که با کشف یک فلش‌مموری از او و فیلم‌های هولناکی که داخل آن بود راز قتل صادق برملا شد. فیلم‌ها صحنه‌هایی را نمایش می‌داد که دانیال و دوستانش صادق(مقتول) را سوار یک پراید کرده بودند و بعد از اینکه او را به حاشیه روستا بردند، با ساتور چند ضربه به او زدند و او را غرق‌خون رها‌کردند و رفتند. این اما همه ماجرا نبود. آنها ساعاتی بعد به محلی که صادق را در آنجا رها کرده بودند برگشتند و وقتی دیدند که او هنوز زنده است و تکان می‌خورد رویش بنزین ریختند و جسدش را آتش زدند. آنها از همه این صحنه‌ها فیلم و عکس سلفی گرفته بودند و همین فیلم‌ها باعث دستگیری 3متهم اصلی و جوانی شد که برای متهمان ساتور تهیه کرده بود.

درحالی‌که انتشار بخشی از فیلم‌ها و عکس‌های جنایت، جنجال زیادی در سراسر کشور به‌وجود آورده بود، متهمان در بازجویی‌های اولیه مدعی شدند که انگیزه‌ آنها از جنایت دعوای دانیال(متهم ردیف اول) و صادق(مقتول) بر سر دختری به نام کیمیا بوده است. آنها گفتند که چون کیمیا پس از به‌هم‌زدن دوستی‌اش با دانیال با صادق دوست شده بود، برای انتقام‌جویی دست به جنایت زده‌اند. با این حال در ادامه خبرهایی منتشر شد که از ارتکاب جنایت با انگیزه‌های شیطان‌پرستی حکایت داشت. خبرها و نقل‌ قول‌هایی که نشان می‌داد عاملان جنایت عضو یک فرقه شیطان‌پرستی شده و به همین دلیل دست به قتل دوستشان صادق زده بودند.

محاکمه

با همه تناقض‌هایی که در این پرونده وجود داشت برای متهمان کیفرخواست صادر شد و آنها صبح پنجشنبه در دادگاه کیفری استان آذربایجان غربی پای میز محاکمه رفتند. پدر مقتول که در جلسه دادگاه حضور داشت در گفت‌وگو با همشهری می‌گوید: با توجه به جوی که این جنایت هولناک بین مردم به‌وجود آورده بود، جلسه محاکمه تحت تدابیر امنیتی برگزار شد. حتی مجبور شدند یکی از متهمان را برای اینکه مردم به او صدمه نزنند با پوشاندن لباس نظامی به دادگاه منتقل کنند.

او ادامه می‌دهد: در این پرونده 3متهم اصلی یعنی کمال، دانیال.د و دانیال.ز متهم به مشارکت در قتل و متهم ردیف چهارم که برای آنها ساتور تهیه کرده بود و در صحنه جنایت حضور نداشت متهم به معاونت در قتل بود. محاکمه حدود ساعت 11شروع شد و ما خواسته‌مان مبنی بر قصاص قاتلان را اعلام کردیم. پس از آن متهم ردیف اول یعنی دانیال.د در جایگاه قرار گرفت. او درباره انگیزه‌اش از جنایت گفت که هیچ انگیزه‌ای نداشته است. حتی اعترافات قبلی‌اش را درباره اینکه بر سر یک دختر دست به قتل صادق‌زده انکار کرد و گفت که هیچ مشکلی با صادق نداشت. متهمان ردیف دوم و سوم هم وقتی در جایگاه قرار گرفتند همین ادعا را مطرح کردند. درحالی‌که مهم‌ترین سؤال برای ما انگیزه قتل صادق بود، اما آنها گفتند که انگیزه‌ای نداشتند. هر کدام از آنها تلاش می‌کردند که تقصیر را گردن دیگری بیندازند. مثلا کمال و دانیال.ز گفتند که دانیال.د آنها را تهدید کرده بود اما دانیال.د در دادگاه گفت که همه‌شان با هم و در پارک نقشه قتل را کشیده بودند و حتی دانیال.ز که کم‌سن‌ترین متهم بود و هنوز 18ساله نشده، طراح اصلی نقشه بوده است.

پدر مقتول می‌گوید: متهمان در دادگاه توضیح دادند که شب حادثه به این بهانه که قرار است دانیال.د به سفر خارج از کشور برود و می‌خواهد مهمانی بدهد، پسرم را باخود بردند. آنها گفتند که آن شب خودشان قرص‌هایی قرمز رنگ مصرف کردند که نمی‌دانستند چه بود و حتی پزشکی قانونی هم نتوانست نوع آن را مشخص کند اما قرصی که به پسرم دادند، داخلش مواد بیهوشی بود. سپس او را به خارج از شهر برده و بعد از اینکه چندین ضربه ساتور به او زدند، سنگی حدود 30کیلویی را با کمک هم برداشته و روی او انداختند و در نهایت هم جسدش را آتش زدند. با این حال هر بار قاضی دادگاه از آنها درباره انگیزه‌شان پرسید، گفتند که هیچ انگیزه‌ای نداشتند تا این ابهام برای ما نیز وجود داشته باشد که پسرم با چه انگیزه‌ای به قتل رسید. براساس این گزارش، پس از پایان دفاعیات متهمان، قاضی دادگاه ختم جلسه را اعلام کرد و قرار است به‌زودی حکم متهمان صادر و اعلام شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید