• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
سه شنبه 4 مرداد 1401
کد مطلب : 166919
+
-

آماده‌باش در جنوب

بارش‌های پراکنده در استان‌های جنوبی آغاز شد

بنابر پیش‌بینی سازمان هواشناسی بخش وسیعی از کشور تا پایان هفته جاری تحت‌تأثیر سامانه بارشی جدیدی قرار می‌گیرد که پیامد آن بارش‌های سنگین و جاری شدن سیل در جنوب کشور خواهد بود. در میان هشدارهای صادر شده اما رنگ قرمز مربوط به سیستان‌وبلوچستان، هرمزگان، فارس و کرمان است که البته همه این استان‌ها به‌گفته مدیران کل بحران در آماده‌باش کامل هستند.
مهم‌ترین نگرانی از وقوع سیل و بارش‌های سیل‌آسا را شاید بتوان مربوط به هرمزگان دانست که این روزها با لرزه‌های پیاپی دست و پنجه نرم می‌کند. آخرین زلزله‌های به وقوع پیوسته در این استان مربوط به شنبه شب (یک‌مرداد) ‌بوده است که طی آن ۲زمین لرزه شدید با قدرت 5.7 و 5.8 ریشتر بخش‌هایی از هرمزگان را لرزاند.
با وجود این مدیرکل بحران هرمزگان با بیان اینکه بارندگی‌ها از یکشنبه‌شب و از شمال استان‌ آغاز شده است به همشهری می‌گوید‌: در مناطق زلزله‌زده مشکل خاصی نداریم، زیرا همه افرادی که خانه‌هایشان آسیب دیده در کانکس به‌سرمی‌برند و حتی چادرهایی هم توزیع شده است و برای نگهداری وسایل هم کیسه‌های برزنتی دارند و جای نگرانی نیست.
مهرداد حسن‌زاده با بیان اینکه استان در آماده‌باش کامل قرار دارد، توضیح می‌دهد که لایروبی رودخانه‌ها و همچنین بررسی نقاط حادثه‌خیز هم انجام شده است.
در کرمان هم مانند هرمزگان آماده‌باش کامل برقرار است و بارش‌ها به‌صورت پراکنده آغاز شده، اما مدیرکل بحران این استان به همشهری توضیح می‌دهد: طی 2سال گذشته 200کیلومتر از رودخانه‌های اولویت‌دار لایروبی، 50کیلومتر دایک حفاظتی و سیل‌بند در اطراف روستاها و شهرهای سیلابی ایجاد و استحکام‌بخشی پل‌ها و ابنیه‌ها و راه‌ها هم در دستور کار است، اما درصورت وقوع سیل با معضل کمبود اعتبار برای اقدامات فوری و اضطراری مواجه هستیم.
مجید سعیدی با بیان اینکه اوج بارندگی چهارشنبه و پنجشنبه و جمعه در کرمان اتفاق می‌افتد، می‌گوید: پیش‌بینی شده است جنوب، شرق و غرب استان بیشتر تحت‌تأثیر این سامانه بارشی باشند. مدیرکل بحران سیستان‌وبلوچستان هم توضیح می‌دهد که به دستور استاندار تا پایان فعالیت سامانه بارشی مرخصی و ماموریت تمامی فرمانداران، بخشداران، دهیاران، شهرداران و اعضای ستاد پیشگیری هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران استان لغو شده است. به‌گفته علیرضا شهرکی، با توجه به پیش‌بینی فعالیت این سامانه بارشی در افغانستان و احتمال جاری شدن رواناب در رودخانه هیرمند قرار شد شرکت آب منطقه‌ای استان نسبت به پاکسازی و لایروبی مسیر جریان و هدایت حداکثری آب به چاه نیمه‌ها نیز اقدام کند. اوج بارش‌های سیل‌آسا در استان فارس هم برای منطقه لارستان و شهرهای جنوبی استان در روزهای ششم و هفتم مرداد پیش‌بینی شده که در این مناطق هم آماده‌باش کامل برقرار است.

این خبر را به اشتراک بگذارید