• یکشنبه 29 مهر 1403
  • الأحَد 16 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 20
شنبه 29 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 16686
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/92o3
+
-

برگزیدگان بخش‌های جنبی جشنواره کن معرفی شدند

جشنواره
برگزیدگان بخش‌های جنبی جشنواره کن معرفی شدند


هفتادویکمین جشنواره بین‌المللی فیلم کن به مرحله اعلام نام برگزیدگان بخش‌های مختلف رسیده‌ است و هیأت داوران سینه‌فونداسیون و فیلم‌های کوتاه، هفته منتقدان و دو هفته کارگردانان برگزیدگان خود را اعلام کردند.

به گزارش سایت جشنواره فیلم کن، برتران بونلو رئیس هیأت داوران و گروه داوری سینه‌فونداسیون کن، جایزه نخست خود را به «تابستان شیر الکتریکی» ساخته دیگو چسپدس از دانشگاه شیلی اهدا کردند.

جایزه دوم به 2فیلم تعلق گرفت، «تقویم» ساخته ایگور پوپلوهین از مدرسه سینمایی جدید مسکو از روسیه و فیلم «طوفان‌های خون ما» ساخته شین دی از آکادمی تئاتر شانگهای از چین.جایزه سوم نیز به «بی‌جان» ساخته لوسیا بولگرونی از مدرسه ملی سینما و تلویزیون بریتانیا رسید.جایزه اول سینه فونداسیون ۱۵هزار یورو، جایزه دوم ۱۱هزار و ۲۵۰یورو و جایزه سوم ۷۵۰۰ یورو است.

برندگان این بخش از میان ۱۷فیلم دانشجویی نمایش داده‌شد انتخاب شده‎اند. امسال ۲۴۲۶ شرکت‌کننده از ۵۱۲ مدرسه فیلمسازی از سراسر جهان آثارشان را برای شرکت در این بخش ارسال کرده بودند. فیلم‌های برنده در ۲۲‌ماه می در سینما پانتئون پاریس نمایش داده می‌شوند. جایزه نخل طلای فیلم کوتاه را نیز همین گروه داوری از میان 8فیلم حاضر در بخش رقابتی معرفی می‌کنند. برنده این جایزه در مراسم اختتامیه هفتاد و یکمین دوره جشنواره کن در روز یکشنبه ۱۹‌ماه مه در گراند تئاتر لومیر معرفی می‌شود.

در پنجاه‌ودومین دوره بخش جنبی هفته منتقدان نیز جایزه اصلی به فیلم «دیامانتینو» به کارگردانی گابریل آبرانتس و دنیل اشمیت تعلق گرفت. این فیلم کمدی سوررئال داستان فوتبالیستی را روایت می‌کند که از روزهای اوجش دور شده و با ماجراهایی روبه‌رو می‌شود.

جایزه بهترین فیلمنامه هفته منتقدان را بندیکت ارلینگسن برای درام محیط‌زیستی «زنی در جنگ» از آن خود کرد. جایزه بهترین ستاره نوظهور در بخش بازیگری هم نصیب فلیکس ماریتاد بازیگر فرانسوی شد. در بخش فیلم کوتاه فیلم‌های «هکتور مالو: آخرین روز سال» ساخته ژاکلین لنتزو و «روز عروسی» ساخته الیاس بلکدار جوایز اصلی را دریافت کردند. ریاست هیأت داوران بخش جانبی هفته منتقدان را یواخیم تریر کارگردان سرشناس نروژی برعهده داشت

در بخش «دو هفته کارگردانان» هم گاسپار نوئه برای جدیدترین فیلمش با نام «اوج» مهم‌ترین جایزه اصلی را به‌دست آورد.

این فیلم با بازی سوفیا بوتلا درباره اعضای گروهی است که پس از مصرف مواد‌مخدر در یک جشن، همگی به ورطه جنون سقوط می‌کنند.



استقبال از یک فیلم لبنانی

همچنین در فاصله 2روز به پایان هفتاد و یکمین جشنواره فیلم کن، فیلم «کفرناحوم»(Capernaum) به کارگردانی نادین لبکی بازیگر، کارگردان و نویسنده لبنانی روی پرده رفت.

«کفرناحوم» که یکی از 21فیلم بخش مسابقه جشنواره کن2018 است، نخستین بار در دنیا روز پنجشنبه روی پرده رفت و با استقبال فراوان روبه‌رو شد. تماشاگران در پایان فیلم 15دقیقه ایستاده تشویق کردند و بسیاری از اهالی مطبوعات در شبکه‌های اجتماعی پیش‌بینی کردند این فیلم شنبه‌شب جایزه نخل طلایی را به خانه خواهد برد.

از «کفرناحوم» به‌عنوان فیلمی توأم با مضامین سیاسی یادشده است. بیشتر بازیگران فیلم غیرحرفه‌ای هستند. داستان درباره کودکی است که از پدر و مادرش در دادگاه شکایت می‌کند.

لبکی یکی از 3کارگردان زن است که امسال در کن شانس دریافت جایزه اصلی بخش مسابقه را دارند. اگر لبکی 44ساله نخل طلایی کن را از آن خود کند، بعد از جین کمپیون کارگردان نیوزیلندی، دومین فیلمساز زن می‌شود که در تاریخ برگزاری جشنواره این جایزه را می‌برد. کمپیون در 1993 برای فیلم «پیانو» برنده این جایزه شد.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید