• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 29 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 16682
+
-

ماجراهای علاءالدین و دراکولا

برنامه‌ریزی مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران برای ساختمان‌های تجاری ناایمن تهران

مالکان و هیأت‌مدیره برخی از اماکن تجاری شهر تهران همچنان چشم‌شان را روی دستورالعمل‌های ایمنی آتش‌نشانی بسته‌اند و اخطاریه‌های کتبی را که به دست‌شان می‌رسد یا در کشوی دفتر بایگانی می‌کنند یا پاره. این در حالی است که سازمان آتش‌نشانی هشدار می‌دهد نسبت به اینگونه اماکن بی‌تفاوت نبوده و قضیه پلمب را دنبال می‌کند؛ مسئله‌ای که از اواسط سال گذشته تاکنون دست‌کم برای 12بنای مهم تجاری تهران رخ داده است. البته داوری، مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران گفته نگاه آتش‌نشانی برای برقراری ایمنی مراکز تجاری پلمب نیست و به‌دنبال اصلاح ایمنی هستند.

در خیابان جمهوری، نمونه‌های آشکاری از پاساژهای بی‌توجه به ایمنی وجود دارد. یکی از معروف‌ترین آنها علاءالدین است؛ پاساژی که طبقه هفتم غیرمجازش در اسفند‌ماه سال 95با حکم کمیسیون ماده 100تخریب شد. پس از آنها مالک پاساژ برای ایمنی چند گام برداشت اما مسیر را تا انتها نرفت. رفع سدمعبر، امتداد دادن دیواره‌های بین مغازه‌ها، تعویض بخشی از سیم‌کشی ساختمان و نصب سیستم رصد و مانیتورینگ اعلام حریق ازجمله اقداماتی بود که در علاءالدین انجام شد اما کافی نبود. آنطور که معاون پیشگیری سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران می‌گوید مسئولان ذی‌ربط باید فشار بیاورند تا ساختمان علاء‌الدین ایمن‌سازی‌‌اش نهایی شود. محمود قدیری به ایسنا گفت: «نگهداری پس از ایمن‌سازی مسئله‌ای مهم است و اگر این کار صورت نگیرد بنا دوباره ناایمن می‌شود.»

بحث علاءالدین در حالی مطرح است که در چند متری این پاساژ پرماجرا، بناهای تجاری دیگری هم هستند که وضعیت بسیار اسفناک و وخیمی دارند؛ نمونه آن پاساژ دراکولا است که کارشناسان هشدار امکان فروریختنش را در هر لحظه صادر کرده‌اند. این در حالی است که سال گذشته بحث پلمب و تخریب این بنای ناایمن از سوی شهرداری منطقه 11به سرزبان‌ها افتاد اما از آن زمان به بعد اتفاق خاصی در مورد دراکولا نیفتاده است. در این بین، قدیری می‌گوید که ایمن‌سازی در بعضی از ساختمان‌ها ازجمله دراکولا که فرسوده هستند و سازه‌شان مشکل دارد؛ شدنی نیست و جز اینکه تخریب شوند، راه دیگری وجود ندارد. البته تعداد این نوع بناها در تهران بسیار اندک است. پاساژ آزاد واقع خیابان ولیعصر و کمی بالاتر از سه‌راه جمهوری نیز بنای بسیار ناایمن دیگری محسوب می‌شود. مالک این پاساژ تغییرات زیادی در ساختمان به‌وجود آورده که لرزه به اندام بنا و کسبه انداخته است. تغییر کاربری طبقه منفی یک به تجاری، گودبرداری غیرمجاز و ایجاد طبقه منفی دو و افزایش وسعت بالکن‌ها تنها تعدادی از عملیات‌های غیرقانونی صورت گرفته در آزاد، به بهانه ایجاد یک‌سقف غیرسازه‌ای سبک است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :