• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 3 مرداد 1401
کد مطلب : 166817
+
-

وضعیت اضطراری برای آبله میمونی

پزشکی
وضعیت اضطراری برای آبله میمونی

رئیس سازمان بهداشت جهانی پس از نشست‌های متوالی درباره شیوع آبله میمونی، این بیماری را به‌عنوان وضعیت اضطراری و نگران‌کننده بهداشت عمومی بین‌المللی اعلام کرد. به گزارش سی ان ان، این تصمیم روز شنبه پس از برگزاری دومین جلسه کمیته اضطراری گرفته شد. نکته جالب این است که رئیس این آژانس برای نخستین بار با تصمیم شخصی و بدون نظر کارشناسان اقدام به اعلام وضعیت اضطراری عمومی درباره یک بیماری می‌گیرد. تدروس غبریسیوس، رئیس سازمان بهداشت جهانی گفت درحالی‌که کمیته مشورتی نتوانست به اجماع برسد، او با درنظر گرفتن پنج عنصر مورد نیاز برای تصمیم‌گیری در مورد اینکه آیا شیوع یک بیماری اضطراری بهداشت عمومی با نگرانی بین‌المللی است، به این تصمیم رسید.
او گفت: گسترش شیوع آبله میمونی در بیش از 70کشور یک وضعیت فوق‌ العاده است که به‌عنوان یک وضعیت اضطراری جهانی واجد شرایط شناخته می‌شود. اما به‌نظر می‌رسد اعلام چنین وضعیتی می‌تواند سرمایه‌گذاری بیشتر برای درمان این بیماری که زمانی نادر بود را تحریک کرده و تلاش برای دسترسی به واکسن این بیماری را بیشتر کند که البته از سوی دیگر ممکن است منجر به کمیاب شدن آن شود.
وضعیت اضطراری جهانی بالاترین سطح هشدار سازمان بهداشت جهانی است، اما این نامگذاری لزوما به‌معنای سرایت بیشتر یا کشندگی یک بیماری نیست. اعلامیه‌های مشابهی برای ویروس زیکا در سال2016 در آمریکای لاتین و تلاش مداوم برای ریشه کنی فلج اطفال، علاوه بر همه‌گیری کووید-19 و شیوع ابولا در غرب آفریقا در سال2014، ارائه شد.
تدروس گفت: ما شیوعی داریم که به سرعت از طریق روش‌های جدید انتقال در سراسر جهان گسترش یافته است و ما در مورد آن اطلاعات کمی داریم. البته می‌دانم دیدگاه‌های متفاوتی وجود دارد. دکتر مایکل رایان، رئیس اورژانس سازمان جهانی بهداشت، معتقد است برای آنکه جهان شیوع فعلی را جدی بگیرد، رئیس سازمان جهانی آبله میمونی را یک وضعیت اضطراری جهانی اعلام کرده است.
ماه گذشته کمیته کارشناسان سازمان بهداشت جهانی گفته بودند که شیوع آبله میمونی وضعیت اضطراری جهانی نیست اما این کمیته روی نظر خود تجدید نظر کرد و آن را تغییر داد.
طبق اعلام مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها بیش از 16هزار ابتلا به آبله میمونی در 74کشور از ماه مه ثبت شده است. تا این تاریخ، مرگ بر اثر آبله میمونی فقط در آفریقا به‌ویژه نیجریه و کنگو، جایی که نسخه‌های خطرناک این ویروس منتشر شده به ثبت رسیده است.
در آفریقا، آبله میمونی به‌طور کلی از طریق حیوانات وحشی مانند شامپانزه منتقل می‌شود. در اروپا، شمال آمریکا و سایر نقاط خارج از آفریقا آبله میمونی این بیماری در میان افرادی که هیچ ارتباطی با حیوانات یا سفرهای اخیر به آفریقا ندارند، در حال گسترش است.
به‌گفته روزاموند لوییس، متخصص ارشد آبله میمونی در سازمان بهداشت جهانی 99درصد از مبتلایان به آبله میمونی خارج از آفریقا و بین مردان بوده است که 98درصد از آنها همجنس باز بوده‌اند. متخصصان می‌گویند احتمال اینکه انتقال بیماری در اروپا و شمال آمریکا به‌دلیل همجنسگرایی باشد نیز زیاد است و امکان دارد این بیماری در دسته بیماری‌های مقاربتی مانند ایدز قرار بگیرد.
مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا اعلام کرد که از اعلامیه اضطراری سازمان جهانی بهداشت حمایت می‌کند و امیدوار است که این اقدامات بین‌المللی برای جلوگیری از شیوع این بیماری را تحریک کند. در آمریکا بیش از 2800مورد آبله میمونی گزارش شده است.
دکتر آلبرت کو، پروفسور بهداشت عمومی و اپیدمیولوژی در دانشگاه ییل گفت: نتیجه نهایی این است که ما شاهد تغییری در اپیدمیولوژی آبله میمونی بوده‌ایم که هم‌اکنون انتقال گسترده و غیرمنتظره آن وجود دارد. برخی جهش‌‌های ژنتیک در ویروس وجود دارد که نشان می‌‌دهد چرا سرایت آن بیشتر شده است، اما ما برای کنترل آن به یک واکنش هماهنگ جهانی نیاز داریم.

این خبر را به اشتراک بگذارید