• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
یکشنبه 2 مرداد 1401
کد مطلب : 166691
+
-

وعده‌هایی که سال‌هاست عملی نمی‌شوند

ستاد احیای دریاچه ارومیه بارها خبر از راه‌اندازی تصفیه‌خانه‌های تبریز و ارومیه و سرازیر شدن پساب این شهرها به سمت دریاچه، در آینده‌ای نه چندان دور داده است. اما هیچ‌کدام از آنها به سرانجام نرسیده است. مجری طرح هر بار برای راه‌اندازی این تصفیه‌خانه‌ها، صدها میلیون تومان درخواست کرده و هر بار هم دولت با نگاهی ویژه، این بودجه را تامین کرده است. همیشه بخشی از بهانه دستگاه‌های اجرایی در تأخیر تکمیل پروژه‌ها، تحریم‌ها و گران شدن قطعات تصفیه‌خانه اعلام شده است.
سال گذشته مسعود تجریشی، مدیر برنامه‌ریزی ستاد احیای دریاچه ارومیه در گفت‌وگو با همشهری گفت: تمام پروژه‌های نیمه‌تمام سازه‌ای باید به سرعت تمام شود؛ بنابراین دولت با همه ۵۰۵میلیارد تومانی که قرار بود برای اتمام پروژه‌ها دریافت کنیم، موافقت کرده است.
او در پاسخ به اینکه این پول قرار است صرف چه پروژه‌هایی شود، ‌گفت: «این پول برای پروژه‌های نیمه‌تمام مثل همه تصفیه‌خانه‌های در دست احداث در حوضه آبریز دریاچه ارومیه هزینه می‌شود.» این درحالی است که قرار بود این پروژه‌ها یک‌سال قبل‌تر، یعنی در سال1399 به اتمام برسد.
او مدعی شد یکی از مواردی که به دولت سیزدهم اعلام کرد این موضوع بود که مجریان برخی از پروژه‌ها، بارها قول داده‌اند پروژه را تا فلان تاریخ به بهره‌برداری برسانند، ولی این کار را نکرده‌اند. او گفت: «در پاییز سال۱۴۰۰ هم دستگاه‌های اجرایی برای اتمام پروژه ‌تصفیه‌خانه پول خواسته‌اند با این وعده که تا ۶‌ماه دیگر آن را تحویل می‌دهند. از معاون اول رئیس‌جمهور در این کارگروه خواستیم که این مسئله را نیز تعیین ‌تکلیف کند. او هم دستور داد که سازمان برنامه و بودجه در این مورد تحقیق کند.»
حالا در تنها طرح تحقیق و تفحص موجود، 18سؤال اساسی است که نمایندگان مجلس از ستاد احیای دریاچه ارومیه پرسیده‌اند. رئیس این ستاد در روزهای اخیر برکنار شد و همچنان پروژه‌ها به پایان نرسیده است اما برای مسعود تجریشی که مدیریت برنامه‌ریزی ستاد را بر عهده دارد نیز جای سؤال است که «مگر تورم چقدر و چندبار اتفاق افتاده است. اگر شرایط عادی بود، ما از معاون اول رئیس‌جمهور و دبیر کارگروه نمی‌خواستیم که به ماجرا ورود پیدا کنند؛ به‌طور مثال تصفیه‌خانه تبریز ۴بار از ستاد احیای دریاچه ارومیه پول خواسته و هر4بار هم گفته است که در فلان تاریخ افتتاح می‌شود.»
آخرین وعده اتمام طرح‌های احیای دریاچه ارومیه را روز گذشته وزیر نیرو داد. علی اکبر محرابیان در بازدید از طرح‌های یادشده گفت: این طرح‌ها به مرور در ماه‌های آینده راه‌اندازی می‌شوند که انتقال پساب بهداشتی از تبریز و ارومیه و تونل انتقال آب از مهم‌ترین آنها است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید