• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
پنج شنبه 30 تیر 1401
کد مطلب : 166482
+
-

حمله به جیران در قسمت 24

سازندگان «آهوی من مارال» حکم توقف پخش «جیران» را گرفتند

نمایش خانگی
حمله به جیران در قسمت 24

فهیمه پناه‌آذر- روزنامه‌نگار

در پی شکایت‌ شاکی خصوصی به‌لحاظ نقض مالکیت ادبی و هنری و براساس حکم قضایی، توقف پخش سریال نمایش خانگی «جیران» ابلاغ شد.  ‌جیران‌ 55قسمت دارد که تاکنون 23قسمت آن پخش شده است؛ این حکم به ساترا ابلاغ شده و با توجه به اینکه فیلیمو ابلاغ نشده، این پلتفرم روند طبیعی خود را در پخش سریال دارد.
به‌گزارش همشهری، سازندگان سریال «آهوی من مارال» که ماه‌ها پیگیر پرونده جیران بودند، حکم توقف پخش سریال ‌جیران‌ را گرفته و این حکم به ساترا رسید. براساس اعلام قوه قضاییه هم این حکم پس از بررسی‌های لازم، در راستای ماده۲۹ قانون حمایت از مولفان و مصنفان و هنرمندان و در جهت حمایت از بزه‌دیده (شاکی خصوصی)، صادر شده است. براساس حکم صادره، ادامه پخش سریال با رعایت مالکیت ادبی ممکن خواهد بود. ‌آهوی من مارال‌ و ‌جیران‌ 2سریال در شبکه نمایش خانگی هستند که مهرداد غفارزاده، کارگردان ‌آهوی من مارال، عنوان کرد که داستان ‌جیران‌ از روی فیلمنامه‌اش ساخته شد.
مهرداد غفارزاده، ماه‌ها پیگیر این موضوع بود و در نهایت هفته اول خرداد ماه عنوان شد که سازندگان ‌آهوی من مارال‌ هم در دیوان عدالت اداری و هم در دادگاه فرهنگ و رسانه شکایت خود را داده بودند. با گذشت بیش از 40روز‌ حالا حکم توقیف ‌جیران‌ صادر شده است.
آهوی من مارال‌ به کارگردانی مهرداد غفارزاده و تهیه‌کنندگی مشترک سعید خندق‌آبادی و بهروز خوش‌رزم، پروژه‌ای در شبکه نمایش خانگی بود که به موازات سریال ‌جیران‌ با موضوع ناصرالدین‌شاه ساخته شد و همین مسئله انتقاد و شکایت کارگردان ‌آهوی من مارال‌ را به‌دنبال داشت. در نهایت دادگاهی در سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر(ساترا) تشکیل شد و رأی به امکان پخش ‌جیران‌ در پلتفرم‌ها داد. اما سریال در حالی پخش شد که سازندگان «مارال» بارها عنوان کردند که این سریال نعل به نعل کپی‌برداری از فیلمنامه‌شان بوده است. با توجه به توقیف ‌جیران‌ به‌نظر می‌رسد که آهوی من مارال با اتمام کار از پلتفرم‌ها پخش می‌شود.
به‌گفته غفارزاده، آهوی من مارال 75درصد از کارهای تولیدش انجام شده و تنها 25درصد آن باقی مانده است. این سریال در 20قسمت راهی پخش می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید