• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
شنبه 29 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 16643
+
-

جمعیت سهامداران از مرز 12میلیون نفر گذشت

تعداد افرادی که در صندوق‌ها سرمایه‌گذاری کرده‌اند به 2میلیون و 300هزار نفر رسیده است


با اضافه شدن سرمایه‌گذاران صندوق‌های سرمایه‌گذاری، تعداد سهامداران و سرمایه‌گذاران فعال در بازار سرمایه ایران از مرز 12میلیون نفرعبور کرد. این رقم در بهار پارسال به سقف 11میلیون نفر نزدیک شده بود.

به گزارش همشهری، تعداد سهامداران هر کشور یکی از مولفه‌های توسعه‌یافتگی بازار‌های سرمایه در سراسر کره زمین تلقی می‌شود. تا همین یک دهه پیش جمعیت سهامداران ایران به زحمت به 3میلیون نفر می‌رسید اما در دهه گذشته ضریب نفوذ بازار سرمایه به سرعت افزایش یافت و روزبه‌روز بر تعداد سهامداران در بازار سرمایه اضافه شد.این رویه از 5سال پیش با آغاز به‌کار صندوق‌های سرمایه‌‌گذاری که ابزاری برای افراد غیرحرفه‌ای تلقی می‌شوند شتاب بیشتری گرفت.

داده‌های آماری از تعداد افرادی که در بازار سرمایه فعال هستند نشان می‌دهد اکنون با احتساب افرادی که در صندوق‌ها، سرمایه‌گذاری کرده‌اند جمعیت سهامداران ایران به 12میلیون نفر رسیده است، که بخش عمده آن را سهامداران حقیقی تشکیل می‌دهند. براساس این داده‌ها، این سرمایه‌گذاران که 15درصد از کل جمعیت ایران را تشکیل می‌دهند مالک 600هزار میلیارد تومان معادل 100میلیارد دلار دارایی از قبیل سهام، اوراق بدهی و واحد‌های صندوق‌های سرمایه‌گذاری هستند.

مطابق این اطلاعات هم‌اکنون 440هزار میلیارد تومان سهام متعلق به شرکت‌ها و کارخانه‌های داخلی در بازار سرمایه ایران موجود است که این مقدار متعلق به 9میلیون و 500هزار سهامدار است. در عین حال در طول 5سال گذشته مردم به‌طور مستقیم از طریق سرمایه‌گذاری در صندوق‌های سرمایه‌گذاری 150هزار میلیارد تومان نقدینگی جدید وارد بازار سرمایه کرده‌اند.

تازه‌ترین اطلاعات آماری سازمان بورس و اوراق بهادار نشان می‌دهد هم‌اکنون 2میلیون و 300هزار نفر در این صندوق‌ها سرمایه‌گذاری کرده‌اند که 93درصد آنها سهامداران حقیقی هستند.

براساس این اطلاعات از مجموع 2میلیون و 300هزار سهامداری که در صندوق‌ها سرمایه‌گذاری کرده‌اند فقط 4هزارو 800نفر سهامداران حقوقی هستند که از طریق بنگاه‌ها و شرکت‌های خصوصی و نیمه‌دولتی مالک 7درصد از دارایی صندوق‌های سرمایه‌گذاری هستند و بقیه دارایی‌های موجود در صندوق‌ها متعلق به سهامداران حقیقی است.

به همه این ارقام باید جمع سرمایه‌گذاری انجام شده در بازار اوراق بدهی را هم اضافه کرد که اکنون ارزش آن به 23هزار میلیارد تومان رسیده است و جمعی از سهامداران در این بازار سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

برآورد می‌شود با متنوع‌تر شدن ابزار‌های سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه در سال‌های آینده بار دیگر بر تعداد سهامداران اضافه شود و ایران رفته رفته به بزرگ‌ترین جامعه سهامداری منطقه تبدیل شود. ضمن اینکه این انتظار وجود دارد که درصورت آزاد شدن سهام عدالت پس از تصویب لایحه آن در مجلس در سال‌جاری دست‌کم 49میلیون نفر به جمعیت سهامداران ایران اضافه شود و در نهایت بازار سرمایه ایران به بزرگ‌ترین بازارسرمایه دنیا از نظر جمعیت سهامداران فعال تبدیل شود. هم‌اکنون 70درصد مردم آمریکا از طریق مستقیم و غیرمسقیم در بازار‌های سهام این کشور سهام دارند و این کشور از این نظر بزرگ‌ترین جمعیت سهامداری جهان را در اختیار دارد.  با این حساب بااضافه شدن جمعیت سهامداران سهام عدالت به سهامداران کنونی در سال‌جاری تعداد کل سهامداران ایران از مرز 61میلیون نفر عبور خواهد کرد که این مقدار 76درصد از کل جمعیت ایران را شامل می‌شود.




آمارها نشان می‌دهد 15درصد از جمعیت ایران 600هزار میلیارد تومان معادل 100میلیارد دلار دارایی در بازار سرمایه‌دارند

این خبر را به اشتراک بگذارید