• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
چهار شنبه 29 تیر 1401
کد مطلب : 166373
+
-

اعضای شورای ششم شهر تهران از عدم ارائه گزارش حسابرسی دوره پیشین مدیریت شهری خبر دادند

ترک فعل شورای پنجم

سروری: شفافیت شعار مدیریت قبلی بود، اما به‌هیچ‌وجه حسابرسی صورت نگرفت

شورا
ترک فعل شورای پنجم

 مهم‌ترین دستور جلسه دیروز شورای شهر تهران اقدام برای حسابرسی از عملکرد شهرداری طی سال 1400 و 1401 بود؛ جلسه ای که البته با انتقاد از شورای پیشین به‌خاطر عمل نکردن به این وظیفه قانونی، یعنی عدم تهیه گزارش حسابرسی 4ساله همراه شد. به گزارش همشهری، اعضای شورای ششم نسبت به این موضوع که شورای قبلی با وجود شعار شفافیت اما نسبت به تهیه گزارش حسابرسی از معاونت‌ها، سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه شهرداری اقدام نکرد، واکنش نشان دادند. اعضای شورا همچنین طرح  تعیین حسابرسان منتخب را که 4تبصره دارد به تصویب رساندند تا کار حسابرسی در این دوره به روز انجام شود. بر اساس این مصوبه، از یکسو حسابرسان منتخب شورا موظفند هرگونه محدودیت در رسیدگی به‌ صورتحساب‌های مالی شهرداری را در اسرع‌وقت به شورا اعلام کنند و از سوی دیگر، کمیسیون برنامه‌وبودجه باید هر 3ماه یک‌بار گزارش پیشرفت حسابرسان را به شورا ارائه کند.
حسابرسی؛ مبنای اقدامات
در جریان بررسی طرح تعیین حسابرسان، مهدی چمران در راستای ترک فعل توسط شورای پنجم با بیان اینکه متأسفانه در دوره گذشته هیچ گزارش حسابرسی ارائه نشده است، تأکید کرد: «مبنای تمامی اقدامات در شورای شهر و مجموعه شهرداری تهران حسابرسی است، اما در شورای پنجم نه‌تنها گزارشی قرائت نشده، بلکه حتی گزارشی هم ارائه نشده است.» پرویز سروری هم موضوع شفافیت را مطرح و عنوان کرد: «شفافیت شعار مدیریت قبلی بود، اما به‌هیچ‌وجه حسابرسی صورت نگرفته و این به‌معنای ترک فعل اعضای شورای پنجم قلمداد می‌شود؛ بنابراین از سوی شهرداری و شورا، یک حسابرسی مشخص انجام خواهد شد که در کنترل هزینه‌ها، سرعت و دقت حسابرسی اثرگذار خواهد بود.» مهدی اقراریان هم با بیان اینکه بار اقدامات انجام نشده توسط شورای شهر پنجم بر دوش شورای ششم افتاده است، گفت: «بنابراین متخلفان در این حوزه باید به دستگاه‌های نظارتی معرفی شوند. پرونده اشتباهات شورای پنجم کماکان مفتوح است و آنها باید اعلام کنند چرا گزارشی از حسابرسان دریافت نکرده‌اند.» در نهایت انتخاب حسابرسان سال 1400با موافقت اعضای پارلمان شهری تصویب و انتخاب حسابرسان سال 1401به جلسه آتی موکول شد.

ارائه بیش از 300گزارش حسابرسی
به‌گفته محمد آخوندی، رئیس کمیسیون برنامه‌وبودجه شورا، انتخاب حسابرسان وظیفه ذاتی شورای شهر تهران است که براساس ابلاغیه وزارت کشور و باهدف ایجاد اطمینان از گردش صحیح امور مالی در شهرداری تهران و رعایت قوانین و مقررات مصوبات شورای شهر تهران انجام می‌شود. او با اشاره به ترک فعل انجام شده در دوره پنجم شورا عنوان کرد: «از سال 96تا 99هیچ‌گونه گزارش حسابرسی از مناطق، سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه شهرداری تهران ارائه نشده است؛ ازاین‌رو در ابتدای شورای ششم در کمیسیون برنامه‌وبودجه اقدام به جمع‌آوری و جمع‌بندی گزارش‌های حسابرسی کردیم و بیش از 300گزارش آماده ارائه در صحن شوراست.»
در ادامه جلسه، نماینده مؤسسه حسابرسی اطمینان‌بخش به‌عنوان حسابرس منطقه ۳شهرداری تهران، گزارشی را درخصوص املاک، صدور پروانه ساخت، نیروی انسانی و هزینه‌های منطقه، درآمدهای مستمر و غیرمستمر و وصول درآمدها از طریق کارگزاری‌ها ارائه داد. پس از آن، میثم مظفر، رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی مواردی چون پیشرفت 10درصدی پروژه هتل بین‌المللی دیدار پس از 6سال، شفاف‌سازی درخصوص واگذاری ملک ۴۸۰میلیاردتومانی در سال ۹۶ موسوم به ملک ملاصدرا، وصول بیش از 36میلیارد تومان از چک‌های نکول شده و برگشتی سال‌های گذشته به ارزش روز، پیگیری طلب شهرداری منطقه 3بابت تتمه حساب واگذاری ۳پلاک ثبتی به بنیاد مستضعفان و مطالبه بابت تخفیف عوارض صدور پروانه پلاک‌های فرسوده بالغ بر ۹میلیارد تومان از دولت را مطرح کرد. حمید جوانی، شهردار منطقه 3هم در پاسخ به موارد مطرح شده، گزارشی از اقدامات صورت‌گرفته ارائه داد و گفت: «پیشرفت هتل دیدار به 22درصد رسیده است. از ۳۶میلیارد تومان چک برگشتی ۲۴میلیارد تومان تنها به یک ملک مرتبط است که اقدامات قانونی برای رفع این مسئله انجام شده و امیدواریم هرچه سریع‌تر به نتیجه برسد. همچنین مطالبات شهرداری تهران از دستگاه‌ها مشخص شده که میزان مطالبات منطقه 3از ارگان‌ها قابل‌توجه است و تا پایان سال این مطالبات از نهادهای دولتی و خصوصی تعیین‌تکلیف خواهد شد.»

 جان تازه حمل و نقل همگانی با اتوبوس‌های بازسازی شده
رئیس شورای شهر تهران در جلسه دیروز با تأکید بر توسعه حمل‌ونقل عمومی از ورود اتوبوس‌های بازسازی شده به خطوط اتوبوسرانی خبر داد و گفت که قطعات موردنیاز برای بازسازی اتوبوس‌ها تأمین شده و عملیات بازسازی در حال انجام است و به‌زودی اتوبوس‌ها وارد خطوط خدمت‌رسانی می‌شوند. به گزارش همشهری، ضیافت 10کیلومتری عید غدیر اقدامی ارزنده و مردمی بود. مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران صحبت‌های خود را در جمع خبرنگاران با این جمله شروع کرد و سپس با اشاره به موضوع ترافیک گفت که پیش‌بینی می‌شد چنین ترافیکی را شاهد باشیم؛ چراکه برخی از خانواده‌ها ترجیح دادند با خودروهای شخصی به این مراسم بیایند و امیدوارم در سال‌های بعد بهتر برنامه‌ریزی شود تا این مشکلات کاهش یابد. علی‌اصغر قائمی، عضو کمیسیون حمل‌ونقل شورای شهر تهران هم استفاده از ظرفیت سرمایه‌گذاران خصوصی را در حل مشکل ناوگان حمل‌ونقل عمومی مؤثر دانست و گفت که امیدواریم شهرداری از این فرصت در راستای تقویت ناوگان حمل‌ونقل عمومی استفاده کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید