• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
چهار شنبه 29 تیر 1401
کد مطلب : 166368
+
-

بازی صعود

تیم‌های ملی بسکتبال ایران و اردن امروز برای رسیدن به جمع 4تیم اول کاپ آسیا مقابل هم قرار می‌گیرند

بازی صعود

ساعت15امروز تیم ملی بسکتبال ایران بازی مهمی دارد. در مرحله یک‌چهارم نهایی، ایران باید اردن را شکست بدهد تا به نیمه‌نهایی برسد. در جاکارتا محل برگزاری کاپ آسیا اتفاقات خوبی برای ایران افتاده است. تیم ملی ایران که سوریه، قزاقستان و ژاپن را شکست داد و بدون دردسر به یک‌چهارم نهایی رسید، بیشتر از حریفش اردن برای بازی امروز استراحت و تمرین داشته است. اردن مجبور بود یک بازی بیشتر انجام بدهد اما ایران سرگروه مستقیم به مرحله بعد رفت.
اردن با حذف اندونزی تا حدودی خیالش بابت صعود به جام‌جهانی راحت شده اما به‌نظر می‌رسد امروز کار سختی برای صعود دارد. تا ثانیه‌های پایانی بازی اردن و چین‌تایپه، اردن کمترین شانس را برای صعود داشت. چین‌تایپه در بیشتر دقایق بازی با اختلاف جلو بود و مطمئن از پیروزی اما در کوارتر پایانی اردن شگفتی‌ساز شد. اردن به مرور اختلاف را به نزدیک‌ترین حد ممکن رساند و پرتاب 3امتیازی فردی ابراهیم، بازیکن کانادایی این تیم از میانه‌های زمین هم کار را تمام کرد. اردن فقط با اختلاف یک امتیاز بازی را برد و حریف ایران شد. شادی آنها بعد از پیروزی، اهمیت کارشان را نشان می‌‌داد و البته انگیزه بالایشان را برای پیروزی بعدی.
ایران هم به اندازه کافی انگیزه دارد. آنها در پنجره‌های انتخابی جام‌جهانی خوب نبودند و حتی در مصاف با قزاقستان با 2شکست مقابل این تیم تحقیر شدند اما حالا با نتایجی که در این بازی‌ها گرفته‌اند هم از نظر فنی به شرایط ایده‌آل نزدیک شده‌اند و هم روحیه و انگیزه بالایی دارند. برای آنها چه مهم‌تر از اینکه دوباره به فینال آسیا برسند و به همه ثابت کنند همان تیم رؤیایی همیشگی هستند؟ سعید ارمغانی، سرمربی تیم ملی می‌داند بازی سختی در پیش است و می‌داند که هم باید جسم بازیکنانش آماده باشند و هم روانشان: «اردن در یک بازی عجیب‌ و غریب چین‌تایپه را برد و حریف ما شد. ما با تمرینات خوبی که انجام داده‌ایم تیم را از لحاظ تاکتیکی آماده کرده‌ایم. امیدوارم هم از نظر روانی و جسمی و هم از نظر تاکتیکی آماده باشیم و بتوانیم بازی خوبی ارائه کنیم. اردن تیم خیلی خوبی است. بازیکنان باتجربه‌ای دارد و برای پیروزی می‌جنگد. ما هم تیم خوبی داریم و امیدوارم جنگندگی ما به آنها بچربد و بتوانیم با پیروزی زمین را ترک کنیم.»
ایران و اردن بازی‌های زیادی مقابل هم انجام داده‌اند. در همین کاپ آسیا از سال 2005تا 2017، آنها 5بار مقابل هم بازی کرده‌اند که سهم ایران 4پیروزی و سهم اردن یک پیروزی بوده است. سال2011بود که ایران در یک‌‌چهارم نهایی 84-88از اردن باخت و به نیمه‌نهایی نرسید. اردن همان دوره به فینال آسیا رسید و دوم شد. اردن سال2009هم در جمع 4تیم حاضر شد و روی سکوی سوم رفت. از تیمی که سال2011ایران را شکست داد، 2بازیکن در تیم اردن حضور دارند. زید عباس 38ساله، همان بازیکنی که در لحظه آخر بازی با چین‌تایپه به فردی ابراهیم پاس داد و سالم السون که هم‌اکنون به‌عنوان سرمربی روی نیمکت این تیم است. ایران هم از آن تیم حامد حدادی و ارسلان کاظمی را به همراه دارد.

حذف میزبان به نفع ایران
اندونزی برای راهیابی به جمع 8تیم برتر باید با چین بازی می‌کرد. پیروزی این تیم در انتخابی جام‌جهانی به ضرر ایران بود اما چین در یک بازی یکطرفه 108-58به پیروزی رسید تا به نفع ایران کار کرده باشد. اندونزی یکی از 3میزبان جام‌جهانی 2023است و اگر در کاپ آسیا می‌توانست یکی از 8تیم باشد، صعودش به جام‌جهانی قطعی بود. اگر اندونزی صعود می‌کرد از 2گروه 6تیمی که به مرحله دوم انتخابی رسیده‌اند، 5تیم سهمیه می‌گرفتند و کار ایران سخت می‌شد، چراکه تیم با 2شکست به قزاقستان وضعیت خوبی ندارد. اما با حذف اندونزی تعداد سهمیه‌ها به عدد 6رسید و خیال ایران کمی راحت شد.

اعتراف فیبا
تیم ملی ایران نه‌تنها به جمع 8‌تیم اول کاپ آسیا صعود کرد که در پاوررنکینگ این کاپ هم 8رده صعود داشت. طبق این رنکینگ تیم‌های لبنان، استرالیا، کره‌جنوبی و ایران 4تیمی هستند که به‌ترتیب بیشترین شانس و قدرت را برای قهرمانی دارند. فیبا که این رده‌بندی را انجام داده، پیش از این رده12را به تیم ایران داده بود. حالا فیبا اعتراف کرده که قرار دادن ایران در رده12کاری افراطی بوده است. فیبا بعد از 2باخت ایران در انتخابی جام‌‌جهانی و مقابل قزاقستان کمترین شانس را برای قهرمانی ایران در کاپ آسیا قائل بود. سایت فیبا نوشته: «در 3بازی کاپ آسیا، ایران مقابل تیم‌هایی که به دردسر افتاده بود به پیروزی‌های مطمئنی رسید. حالا به هواداران یادآوری می‌شود که چرا آنها بیشترین عناوین جام‌ ملت‌های آسیا را در 15سال گذشته داشته‌اند.» در 15سال گذشته ایران 3بار قهرمان آسیا شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید