• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 29 تیر 1401
کد مطلب : 166333
+
-

ایراد مرمتی گنبد مسجد امام اصفهان جزئی است

ماجرای چین‌خوردگی گنبد مسجد ثبت جهانی شده امام اصفهان یا همان مسجد جامع عباسی در میدان نقش‌جهان، بالا گرفت و عزت‌الله ضرغامی، وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی بابت خطای مرمتی گنبد این مسجد صفوی از علیرضا ایزدی، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان توضیح خواست.
سایت صدای میراث با انتشار این خبر اعلام کرد: موضوع چین‌خوردگی و از دست رفتن توازن نقوش و کاشی‌های گنبد مسجد ۴۰۰ ساله امام اصفهان که در میدان نقش‌جهان واقع شده و در فهرست میراث جهانی یونسکو نیز به ثبت رسیده است، در روزهای گذشته تبدیل به یک خبر بحرانی در حوزه میراث‌فرهنگی شد و کارشناسان و مرمتگران و فعالان میراث‌فرهنگی اعتراض‌های زیادی به شیوه مرمت این بنای تاریخی مطرح کردند.
اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان نیز تأیید کرد که خطای مرمتی در مرمت گنبد مسجد امام اصفهان رخ داده و پیمانکار مکلف به برطرف کردن ایرادات و تحویل ‌پروژه بدون ایراد است.
علیرضا ایزدی، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان نیز در گفت‌وگو با صدای میراث با اعلام اینکه مرمت گنبد مسجد جامع اصفهان از بیش از یک دهه قبل ادامه داشت و در این مدت فشار زیادی به‌دلیل نشستن داربست‌های مرمت بر گنبد و پوسته و حتی سقف این مسجد وارد آورده است گفت: برچیدن داربست‌ها یک اقدام ضروری بود و پس از برداشتن داربست‌ها ایرادات مرمتی گنبد آشکار شد که چون تمام فعالیت مرمت این گنبد به‌صورت دستی انجام شده است این ایرادات امری طبیعی است و حاد نیست که قابل برطرف شدن نباشد.
علیرضا ایزدی گفت: برداشتن داربست‌هابسیار مهم‌تر از ایرادات قابل رفع در بخشی از ترک‌های گنبد این اثر جهانی است. چون تا وقتی داربست‌ها برچیده نشده باشند ایرادات مرمتی به چشم نمی‌آیند که بتوان اقدام اصلاحی انجام داد.
به‌گفته ایزدی، گنبد مسجد جامع عباسی اصفهان ۱۶ ترک دارد که مرمت بخش عمده آن به اتمام رسیده و تنها در بخشی از ترک‌های یک تا ۳ که مرمت آنها مربوط به سال‌های ۹۰ تا ۹۳ است و تنها 4 مترمربع از سطح گنبد را تشکیل داده است ایرادات مرمتی وجود دارد که آن هم به‌زودی برطرف می‌شود.
او تأکید کرد: مرمت گنبد مسجد امام اصفهان نیز به‌طور کامل تا پایان شهریور تمام و ایرادات مرمتی هم برطرف و تا آن‌زمان تمام داربست‌های چندین ساله این مسجد برداشته می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید