• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
یکشنبه 26 تیر 1401
کد مطلب : 166190
+
-

4خودرو در خط پایان تولید

به‌گفته وزیر صنعت، خط تولید ساینا، تیبا و سمند به حال توقف درآمده و به‌زودی تولید پژو405 هم متوقف می‌شود

خودرو
4خودرو در خط پایان تولید

وزیر صنعت از توقف تولید خودرو‌های ساینا، تیبا و سمند خبر داد و گفت: خودروی پژو۴۰۵ هم در آینده نزدیک از خط تولید خارج می‌شود. این اقدام همزمان با تدوین برنامه‌های جدید وزارت صنعت برای تحول در صنعت خودرو صورت می‌پذیرد. خروج خودروهای یادشده از خطوط تولید با هماهنگی سازمان ملی استاندارد انجام می‌شود.
اطلاعات دریافتی همشهری نشان می‌دهد علت فنی خروج این خودرو‌ها از چرخه تولید، ناتوانی آنها در عبور از مرحله تست عابرپیاده است. تست عابرپیاده یک استاندارد معتبر برای ارزیابی عملکرد خودروهاست. با این روند احتمالا پژو پارس هم در آینده از چرخه تولید خارج خواهد شد.
به‌گزارش همشهری، چون پلتفرم خودرو‌های یادشده از قابلیت ارتقا برای دریافت تأییدیه کنترل کیفی تست عابرپیاده برخوردار نیست و از نظر استاندارد‌های ایمنی غیرقابل ارتقا به شمار می‌آید ناگزیر باید تولیدشان متوقف شود. تست عابرپیاده خودرو‌های سواری یکی از مهم‌ترین تست‌های کنترل فنی و ایمنی خودرو در دنیاست که میزان صدمات به عابرپیاده حین تصادف را بررسی می‌کند. طبق تعاریف رایج در صنعت خودروی جهان، یکی از استانداردهای ایمنی و ضروری برای تولید و عرضه وسایل نقلیه، توجه به حفاظت از عابرپیاده است. این استاندارد بر جلوگیری از صدمات یا به حداقل رساندن شدت صدمات عابران‌پیاده در برخورد با خودرو تمرکز دارد. در زمان تصادفات پاها و سر در معرض بیشترین خطر هستند و خودروهایی که به‌گفته وزارت صنعت از چرخه تولید خارج شده‌اند، بیشترین آسیب را در زمان تصادف به عابران پیاده وارد می‌کردند. در چنین شرایطی روز گذشته وزارت صنعت در اقدامی قابل ستایش و در ادامه اجرای طرح تحول صنعت خودرو‌سازی‌ از توقف تولید این خودرو‌ها خبر داد. وزارت صنعت نقشه راه تحول صنعت خودرو را در 3مرحله تعریف کرده که مرحله اول آن از آذر۱۴۰۰ آغاز و تا پایان ۱۴۰۱ تعیین شده که برگرفته از 4مرحله، ثبات در تولید، اصلاح ساختار مالی و مدیریتی، ورود محصول جدید و برنامه‌ریزی‌های کیفی است.

جزئیات خروج خودرو‌های بی‌کیفیت
دیروز وزیر صنعت اعلام کرد: خط تولید تیبا، ساینا و سمند متوقف شده و در آینده نیز خط تولید پژو۴۰۵ به‌تدریج متوقف می‌شود. رضا فاطمی‌امین در این‌باره توضیح داد: تیبا، سمند و ۴۰۵ پلتفرم‌شان این‌گونه است که امکان ارتقا ندارند و نمی‌توان کیفیت آنها را ارتقا داد؛ لذا بنا شد که به سمت توقف تولید حرکت کنیم.
او با بیان اینکه تیبا فقط تا آخر تیرماه تولید می‌شود، اضافه کرد: تعدادی را مشخص کردیم که مردم قبلا ثبت‌نام کردند که برای تیبا ۳۰هزار دستگاه است. بعد از تشکیل تعهدات، دیگر تولید نخواهد شد و فقط تا پایان این ماه تولید می‌شود. او اضافه کرد:کیفیت یکی از 5 هدفی است که ما در همه محصولات باید به آن توجه کنیم و طبیعتا این موضوع به واسطه کارکرد و ایمنی در خودرو از اهمیت بیشتری برخوردار است.
وزیر صنعت همچنین درباره برنامه‌های این وزارتخانه برای ارتقای کیفیت خودرو‌های داخلی گفت: قطعا استاندارد و کیفیت یکی از اصولی است که قابل خدشه و کوتاه آمدن نیست که ما بخواهیم به‌خاطر منافع بنگاه‌هایی، راحتی و آرامش امنیت مردم را زیر سؤال ببریم. این یک اصل است که هم وزارت صنعت و هم سازمان ملی استاندارد ایران روی آن توافق دارند. فاطمی‌امین با بیان اینکه افزایش کیفیت به‌تدریج رخ می‌دهد، گفت: تا پایان امسال تغییرات کیفی خودرو برای مردم محسوس خواهد شد.

رئیس استاندارد
همزمان با وزیر صنعت، رئیس سازمان ملی استاندارد هم درباره رفع مشکلات موجود در اجرای استاندارد خودرو توضیح داد و گفت: مردم نگران نباشند، سازمان ملی استاندارد ایران تمهیدات لازم را برای اجرای تعهدات خودروسازان دنبال می‌کند.
مهدی اسلام‌پناه با تأکید بر اینکه کیفیت در زنجیره تولید خودرو باید رعایت شود، گفت: با توجه به‌وجود چند هزار قطعه در تولید خودرو، ایراد موجود در یک قطعه باعث نقص در تولید نهایی خواهد شد. او با بیان اینکه بی‌کیفیتی قطعه باعث بروز عیوب پرتکرار می‌شود، افزود: خودروسازان برای اطمینان از کیفیت نهایی باید قطعات خودرو را از تولیدکنندگانی تامین کنند که مورد تأیید سازمان ملی استاندارد ایران باشند. او با اشاره به هدف صادراتی وزارت صنعت گفت: سخت‌گیری‌های عقلایی و علمی استاندارد برای تولید داخلی تمرینی برای ارتقای کیفیت خودرو به‌عنوان الزامات صادراتی خواهد بود.
دبیر شورای‌عالی استاندارد در پاسخ به درخواست وزارت صنعت برای افزایش مدت گواهی تطابق تولید از یک ماه به 3ماه گفت: درصورتی‌که تولیدکنندگان گزارش‌ها و الزامات کیفی و منبع تامین‌کنندگان را به‌صورت کامل به سازمان ملی استاندارد ایران ارسال کنند و متعهد به اظهارات خود باشند، این موضوع قابل‌اجرا خواهد بود.

مکث
کاهش خودرو‌های رسوبی در پارکینگ


 وزیر صنعت، دیروز همچنین از کاهش تعداد خودرو‌هایی که در پارکینگ خودروسازان رسوب کرده است، خبر داد و گفت: در سال قبل ۱۷۰هزار خودرو در پارکینگ‌ خودروسازان باقی مانده بود که در خردادماه به ۲۲هزار دستگاه کاهش یافت. او با بیان اینکه این خودرو‌ها به‌دلیل نقص در تامین قطعه در پارکینگ‌ خودروسازان باقی مانده بود، اضافه کرد: تعداد خودرو‌هایی که در پارکینگ خودروسازان است تا شهریورماه امسال به صفر می‌رسد.

این خبر را به اشتراک بگذارید